- Flyet ble trolig styrtet med vilje

Andreflygeren av flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, sier lederen for de franske etterforskerne.

svp://100044
NTB

De franske etterforskerne holdt torsdag pressekonferanse i Marseille.

— Lydopptakene tyder på at andrepilot bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Les også

- Viktig å finne årsaken for å få ro

Han bekrefter at flyets kaptein forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», men at han ikke slapp tilbake inn i cockpiten til tross for gjentatte forsøk.

Les også

«I går var vi mange, i dag er vi alene»

— Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten, sier Robin.

Les også

USA: Piloten skal ikke være alene i cockpit

— Ingen terrorbakgrunn

Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

– Så vidt vi kjenner til, har ikke Lubitz noen form for terrorbakgrunn, sier Tysklands innenriksminister Thomas de Maizière. De franske etterforskerne mener heller ikke at noe tyder på at styrten var en terrorhandling.

Lubitz og kaptein Patrick S skal begge ha fått opplæring ved Lufthansas treningsanlegg i Bremen, skriverThe Guardian.

Ingen nødsignal

Robin bekrefter at kapteinen forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker», men at han ikke slapp inn i cockpiten igjen til tross for gjentatte forsøk.

De siste åtte minuttene var det ingen kontakt mellom flyet og kontrolltårnet i Marseille. Det var tallrike forsøk på kontakt, men det var ingen svar fra flyet

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten. De siste ti minuttene var det helt stille fra cockpiten, sier Robin.

På taleopptaket høres det skrik fra passasjerene like før flyet krasjet i 700 kilometer i timen. Maskinen skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet.

Ulykken blir ikke beskrevet som selvmord.

– Selvmord er vanligvis noe en person begår alene, men her har 150 personer omkommet, sier etterforskningslederen.

Manipulerte landing

Opptak fra de siste 30 minuttene viser at en vanlig høflig samtale mellom de to pilotene, før de forbereder landingen i Düsseldorf. Da skal andrepiloten ha vært «ordknapp».

– Kapteinen ber annenpiloten ta over styringen. Man hører at stolen blir skjøvet tilbake, og lyden av en dør som blir lukket. Mens han er alene, manipulerer han instrumentene for å starte nedstigning. Det å sette flyet i den nedstigningshastigheten kan bare ha vært en villet handling, sier Robin.

Fremdeles er den andre svarte boksen, flyets ferdskriver, ikke funnet. Fortsatt pågår det også leting og identifisering av ofrene i Alpene.

– Vi kan ikke la familiene få levningene av sine døde før det er gjennomført en sikker identifisering. Det vil ta flere uker, sier etterforskningslederen.

Alle 150 mennesker om bord mistet livet i tirsdagens styrt.

Kan blokkere inngang

Lufthansa-sjefen opplyste at det finnes en teknologi i flyene som tillater en utenfor å komme inn igjen i cockpiten, men at denne kan blokkeres av den som sitter med spakene.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes da en knapp som man trykker på for å holde døren låst, noe den da blir i fem minutter, sa Spohr.

Alle de 150 menneskene om bord mistet livet i tirsdagens styrt. Fremdeles er den andre svarte boksen, flyets ferdskriver, ikke funnet. Fortsatt pågår det også leting og identifisering av ofrene i Alpene.

– Vi kan ikke la familiene få levningene av sine døde før det er gjennomført en sikker identifisering. Det vil ta flere uker, sier etterforskningsleder Robin.

ULYKKESSTEDET: Vrakrester ligger spredd over et stort område. NTB SCANPIX

svp://100044