Forhandler på spreng

INTENS FASE: Klimaminister Tine Sundtoft leder forhandlingene om ambisjonsnivå i den ny klimaavtalen. Her er hun flankert av minister-kollega James Fletcher (Saint Lucia) og Norges forhandlingsleder Aslak Brun (til h.). Bak står medlemmer av det norske forhandlingsteamet i Paris. Berit Roald, Scanpix

  • Dette begynner å ligne på en avtaletekst, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft.

Onsdag ettermiddag ble et nytt og kraftig krympet utkast til global klimaavtale lagt frem i Paris.

Det er oppnådd fremgang på en rekke konfliktområder, men det er fortsatt langt frem før de nær 200 landene er enige om en avtale.

Målet om å begrense den globale oppvarmingen til halvannen grad sammenlignet med førindustrielt nivå, ligger inne i utkastet.

Sundtoft sier det også er kommet et gjennombrudd på stridstemaet som kalles «tap og skade», som betyr økonomisk erstatning til land som utsettes for skader som skyldes menneskeskapte klimaendringer.

Tror fristen ryker

USA er landet som har strittet mest imot innføring av en slik mekanisme i en klimaavtale.

— Uenigheten er delvis ryddet av veien, sier Sundtoft.

Klimakrangel i Paris:

Les også

Fire floker som må løses

Ifølge statsråden er det i ferd med å bli bygget opp et kraftig politisk press for en ambisiøs avtale innen forhandlingene etter planen skal avsluttes sent fredag. Det er få som tror at den tidsfristen holder.

— De fleste har nok flybilletter hjem søndag, sier hun.

Bygger politisk press

Norge, EU, gruppen av øystater og de afrikanske landene har dannet en gruppe av såkalt «progressive» land i klimaforhandlingene.

— Nå har også USA sluttet seg til denne gruppen, opplyser Sundtoft.

Klimajokeren:

Les også

Blir han helten eller skurken?

Klimaministeren roser det franske presidentskapet for måten de leder forhandlingene.

— De har en tydelig ledelse og holder tidsfrister, sier hun.

Stridstema

Det er fortsatt stor politisk uenighet rundt en rekke deler av avtaleteksten.

Det gjelder særlig byrdefordelingen mellom i-land og u-land, de langsiktige utslippskuttene og finansiering av klimatiltak, sier Sundtoft.

En god nyhet:

Les også

Nå flater utslippene ut

India, Saudi-Arabia og mange andre oljeproduserende stater er gjengangere blant landene som motsetter seg ambisiøse formuleringer i teksten, ifølge sentrale kilder i forhandlingene. Kina kjemper også med nebb og klør mot det mye omtalte 1,5 gradersmålet.

Saudi-Arabia provoserer

Saudi-Arabia krever på sin side en form for kompensasjon hvis landet skal gå med på en utfasing av oljeutvinningen senere i dette århundret.

Barack Obama :

Les også

- Tiden er i ferd med å renne ut

— Dette er et meget krevende punkt i forhandlingene. Saudi-Arabia er tross alt et utrolig rikt land, sier en forhandlingskilde til BT.

Det er også stor uenighet om hvor ofte landenes frivillige utslippsmål skal gjennomgås, og om det skal være krav om skjerping av målene hvis det er nødvendig for å nå utslippsmålene.

Skeptisk til 1,5 grader

Mens miljøvernere og forhandlere fra mange land gleder seg over at avtalen trolig kommer til å inneholde en formulering om at oppvarmingen skal begrenses til halvannen grad, er forsker Steffen Kallbekken skeptisk.

Togradersmålet:

Les også

Fire ting du bør vite

Han frykter at et slikt mål kan på bekostning av mer realistiske og konkrete tiltak i en ny klimaavtale.

— Hvis man sammenligner med togradersmålet, vil en heving av ambisjonen til halvannen grad bety at klimagassutslippene fra verdens kraftproduksjon må reduseres med 35 prosent innen 2030, sier Kallbekken, som er seniorforsker ved Senter for klimaforskning (Cicero).

Forhandler i natt

Avtaleteksten som ble lagt frem onsdag ettermiddag, har fått navnet «Paris-avtalen».

— Vi har gjort fremskritt, men fortsatt gjenstår mye arbeid, sa Frankrikes utenriksminister Laurent Fabius da utkastet ble presentert for forhandlingsdelegasjonene til landene på klimatoppmøtet onsdag ettermiddag.

Forhandlerne begynner neste runde i arbeidet klokken 20 onsdag kveld, og de skal sitte natten gjennom for å rydde mest mulig uenighet av veien.