Verdens største fly kommer på besøk til Norge

Opprinnelig ble det bygget for å frakte sovjetiske romferger. Nå frakter det ukrainske kjempeflyet forsvarsmateriell tilbake fra Afghanistan — og torsdag lander det i Norge.

Publisert Publisert

Vi sender direkte fra flyets ankomst fra 10.00 torsdag morgen.

Siste: flyet har i morgentimene fått ny ankomsttid: 10.26. Med et vinjespenn på 88,4 meter og en maksimal avgangsvekt på 640 tonn er Antonov An-225 verdens suverent største fly. Det finnes kun én flymaskin av denne typen, og torsdag formiddag lander den på Oslo lufthavn.

Forsvaret har leid inn den ukrainske kjempen for å frakte militært materiell tilbake fra Norges bidrag i ISAF-operasjonen i Afghanistan.

Frakter militære kjøretøy

— Dette flyet kommer med ti 20-fots konteinere og tre store kjøretøy. Kjøretøyene veier mellom 12 og 26 tonn og er rundt 10 meter lange, sier kaptein Jan Petter Archer i Forsvarets logistikkorganisasjon til NTB.

Forsvaret har selv transportfly av typen C-130J Hercules. Disse er for små til denne oppgaven, da lastekapasiteten er begrenset til 21 tonn.

Antonov An-225 ble konstruert i Sovjetunionen på 80-tallet. Hovedoppgaven var å frakte romfergen Buran til oppskytningsfeltet i Baikonur i Kazakhstan. Da romfergeprogrammet ble stanset i 1994, ble kjempeflyet stående ubrukt.

Stor dag for entusiastene

Det er ikke uvanlig å se flyinteresserte stå og kikke på flyene på Gardermoen en helt vanlig dag. Da er det unødvendig å si at morgendagen blir en stor dag for NSFF - Norsk spotter- og flyentusiastforening.

Inger Bjørndal Foss (58) jobber til vanlig som hjelpepleier, men som styremedlem i NSFF er det flyene hun brenner for.

— Dette er første gangen dette flyet er i Norge, så det blir en spesiell opplevelse. Det må man jo bare få med seg, sier Inger Bjørndal Foss (58). Hun jobber til vanlig som hjelpepleier, men som styremedlem i NSFF er det flyene hun brenner for.

- Hva vil du si om dette flyet?

— Det er jo mye større enn en jumbojet. Det er ikke så pent å se på, men det er rett og slett stort. Men det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på. I dag var jeg på jakt etter et lite fly, så det er jo det å få se nye fly og nye selskaper som er interessant. Det er som å samle på frimerker, man vil ha noe som man ikke har sett før. Men det er klart at de store flyene er imponerende, forteller Foss.

Innehar over 200 rekorder

I 2001 innså et ukrainsk selskap at det fantes et marked for kommersiell luftfrakt av spesielt stor og tung last. Antonov An-224 ble overhalt flyet og satt i frakttrafikk. I dag har det over 200 rekorder, blant annet disse:

  • Tyngste last som er fraktet i luften: En 189 tonn tung generator som ble fløyet fra Tyskland til Armenia i 2006.
  • Største last som er fraktet i luften: To 42 meter lange vindturbinblader som ble fraktet fra Kina til Danmark i 2010.

Flyet har dobbelt så stor lastekapasitet som et Boing 747-fraktfly, populært kalt jumbojet. Det har også en maksimal avgangsvekt som er 50 tonn større en fraktversjonen av det mye omtale Airbus A380.

Venter mange nysgjerrige

— Det blir en historisk dag, sier administrerende direktør Nic Nilsen ved Oslo lufthavn til NTB.

Han tror mange flyinteresserte ønsker å få med seg begivenheten.

— I 2010 hadde vi A380 fra Lufthansa på besøk, og det er den største maskinen vi har hatt her til nå. Så dette synes vi er spennende og veldig moro, sier Nilsen.

Følg med også på twitter via vår journalist @reisecamilla

Direktesending fraAftenpostenTV.


Flere videoer: www.aptv.no

Publisert