Dødspiloten søkte etter info om hvor sikre cockpit-dører er

Andreas Lubitz lette etter informasjon om selvmord og flysikkerhet. Etter ni dager er nå er ferdskriveren funnet.

FLYSTYRTEN: Flydeler fra Germanwings-flyet er fortsatt strødd rundt i en liten dal overfor landsbyen Seyne-les-Alpes i Frankrike. Området er rundt 200-300 meter langt. NTB Scanpix

Andreas Lubitz, piloten som skal ha ført Germanwings-avgang 9525 rett i fjellveggen i Alpene, gjorde uken før krasjet en rekke søk om blant annet sikkerheten i cockpit.

— Han søkte etter informasjon om hvordan cockpit-dørene fungerer, sa Christoph Kumpa i tysk påtalemyndighet på en pressekonferanse.

Les også

Lubitz ble tidligere behandlet for selvmordstanker

Les også

Fikk vite om drap før minnestund

Søkene skal ha gått nøyaktig på hvilke sikkerhetsmekanismer som finnes. De eksakte søkeordene ville påtalemyndigheten ikke offentliggjøre.

Selvmordsmåter

Dørene inn til cockpit ble forsterket i kjølvannet etter 11. september 2001. For å komme inn, må noen i cockpiten godkjenne adgang. Unntaket er dersom pilotene er ubevisste: Fra utsiden kan noen taste inn en sikkerhetskode. I 30 sekunder kan en person i cockpiten avslå adgangen — men om så ikke skjer, vil døren åpne seg.

I tillegg til informasjon om cockpiten, søkte Lubitz også etter måter å begå selvmord på, ifølge Kumpa. Annen informasjon på nettbrettet de fant informasjonen på, tilsier ifølge dem at det var Lubitz som brukte nettbrettet også til søkene.

Søkene ble gjennomført i perioden 16-23. mars.

lubitz.PNG

Germanwings-flyet kolliderte 24. mars i De franske alper, mellom byene Nice og Grenoble. Flyet hadde 144 passasjerer, fire i kabinbesetningen, en kaptein og Lubitz. Alle 150 om bord døde umiddelbart som følge av styrten.

Flyet var på vei fra Barcelona til Düsseldorf i Tyskland.

Ferdskriveren funnet

Letemannskaper har nå funnet minnebrikken etter ferdskriveren, som har vært savnet siden krasjet.

— Politifolkenefant den mens de gravde, sa Brice Robin, fransk påtaleadvokat.

Fra før er både taleregistratoren og skallet til ferdskriveren funnet. De to såkalte svarte boksene danner til sammen det som er mulig å rekonstruere av historikken til flyet.

Taleregistratoren, der mye av innholdet ble kjent forrige uke, viser at Lubitz trolig var ved bevissthet og alene i cockpiten da flyet kolliderte med bakken.

Andreas Lubitz (27) hadde tidligere gått i psykoterapi for selvmordstanker. Han avbrøt også pilotutdanningen tidligere på grunn av depresjon, men kom siden tilbake.

Lagt av 300 millioner euro

Lufthansa, som eier Germanwings, fikk vite om selvmordstankene i en epost fra ham under utdanningen. Germanwings har sagt at de ikke var klar over hans mentale tilstand. Lubitz ble ansatt i Germanwings i september 2013.

Lufthansa og deres forsikringsselskap har lagt av 300 millioner euro - nærmere 2,6 milliarder kroner - til erstatning til de pårørende, ifølge Financial Times.

Germanwings-flyet var av typen Airbus A320, et av de aller mest brukte flyene over hele verden.

Her viser Airbus hvordan døren inn til cockpit fungerer: