Her kan du finne ut om du er rammet av Facebook-skandalen

Rundt 38.000 nordmenn kan være rammet av Facebook-skandalen. Her kan du sjekke om din informasjon er solgt til Cambridge Analytica.

87 millioner Facebook-brukeres informasjon er solgt til det omstridte analyseselskapet Cambridge Analytica. Richard Drew / TT NYHETSBYRÅN

Harald Stolt-Nielsen

87 millioner Facebook-brukere får tirsdag vite om deres personlige informasjon kan være innhentet av analyseselskapet Cambridge Analytica. 37.550 av disse befinner seg i Norge.

Facebook har nå publisert en metode som gjør det mulig å finne ut om din informasjon er spredt.

Slik sjekker du

Du må gå inn på denne lenken, sørg for at du er pålogget på Facebook. Nettsiden du kommer til har en boks midt på siden.

Slik ser det ut på siden hvor du kan finne ut om din informasjon er misbrukt. Skjermdump

Inne i boksen vil det stå om noen av dine Facebook-venner har logget inn på appen «This is Your Digital Life», og følgelig har delt din informasjon med analyseselskapet Cambridge Analytica (CA).

Hvis din informasjon er delt, blir du bedt om å endre app-innstillingene dine.

Les også

– Alle vil være den som kverker Zuckerberg

17 nordmenn lastet ned appen

Analyseselskapet fikk tilgang til de private opplysningene til folk gjennom appen «This is Your Digital Life». Kun 17 nordmenn har lastet ned appen.

Men legger man til Facebook-vennene til disse 17, kan det potensielt dreie seg om 37.550 nordmenn.

Selv om mange får beskjed om at deres informasjon har kommet på avveie, er det ikke klart hvordan informasjonen er brukt.

I mars ble det kjent at CA hadde samlet personopplysninger fra 87 millioner Facebook-brukere og solgt analyser av materialet. Donald Trumps valgkampstab er blant dem som kjøpte analyser fra selskapet.

Les også

146 millioner kan ha mottatt innhold fra firma anklaget for valginnblanding

Zuckerberg grilles av Kongressen

Tirsdag møter Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg til høring i justiskomiteen i Senatet. Zuckerbergs forklaring ble mandag lekket til flere medier.

I den skriftlige uttalelsen legger Zuckerberg seg flat:

«Vi hadde ikke en bred nok tilnærming til vårt ansvar, og det var et stort feiltrinn. Det var min feil, og jeg er lei meg».

Det er ventet at høringen tirsdag vil dreie seg om hvordan Facebook i fremtiden vil begrense tredjeparters tilgang til opplysninger om Facebook-brukere. Noe som er en stor inntektskilde for selskapet.