Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler

Bilprodusenten Volkswagen skal ha inngått en avtale om hvor selskapet tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 dieselbiler i USA som følge av utslippsjuksskandalen.

NTB

Opplysningene kommer fra informerte kilder som nyhetsbyrået Reuters har snakket med.

Samtidig melder den tyske avisen Die Welt at Volkswagen har gått med på å betale drøyt 40.000 kroner i erstatning til eierne av dieselbiler det er jukset med utslippene på.

En føderal dommer ga i forrige måned Volkswagen frist til torsdag med på å utbedre motorene i nærmere 600.000 dieselbiler i USA som viser seg å ha høyere utslipp enn det bilprodusenten har hevdet.

Bileierne har i tillegg krevd økonomisk kompensasjon etter å ha kjøpt biler med høyere utslipp enn de tillatte verdiene.

— Legges frem torsdag

Reuters skriver at det er ventet at Volkswagen vil legge frem forslaget sitt for en føderal dommer i San Francisco torsdag. Avtalen gjelder angivelig for modellene Jetta, Golf og Audi A3 solgt etter 2009. Den gjelder ikke for større dieselbiler, som SUV-modellene fra Audi og Porsche.

Die Welt skiver at bileierne vil få drøyt 40.000 kroner hver i erstatning for tort og svie, i tillegg til at VW tar regningen for å utbedrer motorene på bilene deres.

Den tyske advokaten Christopher Rother sier til avisen at europeiske eiere av tilsvarende biler nå vil legge avtalen i USA til grunn for et lignede krav.

- Gjelder ikke Europa

Volkswagen-ledelsen har tidligere gjort det klart at de ikke akter å kompensere europeiske eiere av dieselbiler det er jukset med utslippsdata for, noe EU har protestert mot.

— I Europa konsentrerer vi oss om reparasjons- og serviceprosessen. Situasjonen i USA og Canada er ikke automatisk sammenlignbar med andre markeder i verden. Derfor kan vi ikke bare rulle ut denne kompensasjonsplanen i andre markeder, het det i en kunngjøring fra VW-ledelsen i januar.

Høsten 2015 innrømmet VW at 11 millioner dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda, Seat og VW Nyttekjøretøy var utstyrt med en programvare som feilaktig viste reduserte NOx-utslipp når kjøretøyene ble testet.