Trodde du camping var harry?
Rekordmange valgte camping i fjor. Men vi krever mer av ferieformen enn før.

— Det er så gøy! jubler Emilie Viveli (11) fra Eidfjord.
Hun suser høyt til værs langs en zip-line i klatreparken «Høyt og Lavt» i Hallingdal Feriepark. Det er regn i luften, men det skremmer hverken barn eller voksne i parken som er kåret til en av beste campingplassene i Norge og Europa.
11-åringen har kravlet, balansert, sklidd og åkt seg fremover i en stor hinderbane med over 50 apparater, klatrenett og zip-liner festet mellom store trær.Det går veldig fort i en 100 meter lang line 11 meter over elven.
Trodde camping var harry
Sammen med mamma Anett Viveli, pappa Sveinung Tveit og brødrene Sander (8) og Jonas (3) er Emilie på besøk i ferieparken for tredje sommeren på rad.
— Vi startet campinglivet her for tre sesonger siden. Jeg trodde camping var harry, men jeg har forandret mening. Når en får barn ser en annerledes på ting, og det er helt supert for ungene, sier Viveli.
Familien på fem er blitt campingentusiaster. Også Vivelis bror og foreldre har skaffet seg vogn, og storfamilien ferierer med vogn i Norden. Om sommeren går turen til en stor campingplass utenfor Strömstad, Daftö Feriesenter.— Der har de en fornøyelsespark i tillegg. Vi synes det er viktig med gode fasiliteter, og at det er et godt tilbud for ungene der også, sier Tveit.
Det sosiale for både store og små er en viktig årsak til at de falt ned på akkurat den ferieformen.
— Det er ingen problem å finne lekekamerater, og det gir barna en frihet å løpe rundt på plassen, sier han.
Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!
Camping øker årlig
Camping er ikke hva det en gang var. Både den norske og den svenske ferieparken har et helt annet tilbud enn standardcampingen fra 1980- og 90-tallet. Trange plasser, skitne toaletter og lite aktiviteter.
Men norske campingbedrifter har investert cirka 400 millioner kroner i oppgraderinger og nybygg de siste fem årene. Og ferieformen øker i popularitet, både blant norske og utenlandske gjester.
Fjorårets campingsommer hadde en økning på 380.000 gjestedøgn, det er ni prosent mer enn i 2013, viser en oversikt fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Totalt ble det registrert 7,1 millioner gjestedøgn på camping i fjor.
Vannparker, gårdsliv med dyr, klatreparker og store lekeplasser er blant tilbudene som går igjen på norske campingplasser.
— Nåtidens krav om gode fasiliteter som sanitæranlegg, god plassering og et bredt tilbud for den aktive turisten er viktig. Dagens turister, særlig de utenlandske, ønsker å kunne være aktive hele tiden, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Hallingdal Feriepark åpnet for tre år siden med inspirasjon hentet fra de beste feriesentrene rundt i Europa. De så blant annet til den anerkjente ferieparken Jambo i Danmark. Barnas opplevelser er et viktig fokus.— Vi registrerte sterk vekst i campingbransjen ute i Europa, hvor det var et klart forsprang til Norge mot høyere kvalitet, både med hensyn til fasiliteter og opplevelsestilbud, sier styreleder Thorstein Berg i Hallingdal Feriepark.
Les også:
Reiser jorden rundt i ett år - med seks små sønner på slep
Supercamperne
Tilbake i ferieparken slår grillukten mot en. Tom Enersen snur biff, grillskiver og grønnsaker på gassgrillen utenfor campingvognen. En god, gammeldags spark står ved enden av vognen.
— Den bruker vi på vinteren, som du skjønner. Et veldig kjekt fremkomstmiddel bort til restauranten, eller rundt på området, sier han.
— Har du vært inne i et sånt «spikertelt» før forresten? Kom inn og ta en titt, sier han.Teltet ser ut som en liten hytte festet til campingvognen. Inni er det kjøkkenhjørne, stue og et eget soverom bygget til datteren og hennes familie. Det er romslig, og de er veldig godt fornøyd med løsningen, etter flere år med «vanlig» campingtelt.
Tom og kona Bente Enersen fra Enebakk har campet i 37 år, på forskjellige steder i landet. Men nå har de satt vognen på fast plass i Hallingdal, derav spikerteltet med plass til barn og barnebarn. Nesten halvparten av alle med campingvogn er ifølge SSB såkalte «fastliggere».
Ekteparet camper vinter og sommer, så ofte de kan. Fra påske til pinse har de vært i vogna fire helger.
— Det er et aktivt feriested, med fint turterreng rundt, sykkelstier og gode skimuligheter. For barnebarna er det gode lekemuligheter både ute og inne, helt i tråd med tiden vi er i, sier Bente Enersen, og legger til at barna hennes ikke var vant med den type fasiliteter på 80- og 90-tallet.
— Vi merker godt at det trengs litt mer i dag enn før, det er ingen tvil om det, sier hun.
Vintercamping er populært
Familien Enersen er ikke alene om å bruke campingplassen også vinterstid. Sesongen for vintercamping strekker seg november til og med mars.
I årets vintermåneder ble det registrert nesten 375.000 overnattinger på norske campingplasser, en økning på fire prosent fra året før, viser tall fra SSB.
— Fjorårets campingtall var gledelige, med vekst i både det norske og det utenlandske markedet. Høysesongen er juni til august, men vi ser også en økning også vinterstid, sier Anne Anmarkrud Lier i Norsk Turistutvikling AS.
Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen