- Ja, vi elsker fisk!

Salget av fersk fisk øker kraftig.

Vinjar Rundhovde (28) handler fisk sammen med Eleri Junge (22) og hundene, som begge har navnet Bella. Rundhovde er ikke overrasket over at salget øker. - Folk er blitt mer bevisst på hva de spiser. Det er også blitt mer enighet om at rødt kjøtt ikke er mindre bra enn fisk, mener Rundhovde. Roar Christiansen

Ørret naturell, fersk skrei, kreolsk laks, pankopanert sei. Det bugner av ferdigpakket fersk fisk i dagligvarebutikkene.

- Det er sunnere og mer lettfordøyelig enn kjøtt. Dessuten er fettet du får i deg bedre. Jeg kjøper mye mer fisk nå enn jeg gjorde før, sier Vinjar Rundhovde, kunde i Kiwi Strømgaten, Bergen.

Han er ikke alene om å spise mer fisk enn før. Salget av fersk fisk har nemlig økt kraftig fra 2013 til 2014, viser informasjon vi har hentet inn fra Rema 1000, Kiwi, Meny, Coop og Rimi.

-  I 2014 solgte vi cirka syv millioner enheter med fersk fisk, mot fem millioner i 2013. I omsetning økte vi totalt 33 prosent på fersk fisk i 2014, sier kategorisjef Trond Storrud i Rema 1000. * Følg Sprek på Facebook her!

50 prosent økning

Kiwi og Rimi melder om en omsetningsøkning på 15 prosent fra 2013 til 2014 i salg av fersk fisk. Meny økte med 8,5 prosent og Coop med 11 prosent.

-  Vi tror salgsøkningen ­kommer av at prisen på fersk fisk har gått ned. Samtidig tilbyr flere butikker nå ferdigpakket fisk, typisk fileter uten bein som man kan putte rett i pannen eller stekeovnen. Det er med andre ord blitt billigere og mer lettvint for folk å spise fisk. I tillegg ­ønsker stadig flere å være sunne, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus.

Denne trenden har fortsatt i 2015. Kiwi melder om en økning på 50 prosent fra januar i fjor til i år. Veksten i årets første måned er også stor hos Rimi (30 ­prosent), Rema 1000 (16 prosent) og Meny (19,5 prosent).

For frossen fisk er ikke ­tendensen like sterk. Der ­varierer rapportene fra kjedene ­mellom stabilt salg, litt nedgang og litt økning.

Les også

Nå blir nøkkelhullproduktene sunnere

Kjøper mest laks

Nordmenns fiskefavoritt er laks, ifølge kjedene. En del av økningen står sushi-entusiastene for. Eksempelvis hadde Rimi en vekst i sushi-salget på 200 prosent det siste året og Kiwi en vekst på 44 prosent.

-  Sushi har blitt rimeligere og mer tilgjengelig. Det er også ­veldig trendy med sushi, ­spesielt i storbyene. Samtidig selger vi mindre forpakninger som gjør at flere velger sushi til lunsj, sier Jan Olav Mjøs, regionsjef i Kiwi Vest.

VIL HA FERSK FISK: En undersøkelse gjort av Norstat for Kiwi, viser at fire av ti nordmenn oppgir at de ofte eller alltid velger fersk fisk når de skal spise fisk. Odd Mehus

En undersøkelse Norstat har utført for Kiwi viser også at én av tre nordmenn velger sushi ofte eller alltid når de skal spise fisk. I Oslo gjelder dette én av to.

Lettere tilgjengelig

Det er flere grunner til at ­salget av fersk fisk øker, mener Lisbeth Dahl. Hun er forsker ved ­Nasjonalt institutt for ­ernærings— og sjømatforskning (NIFES).

- Fersk fisk er blitt billigere og mye mer tilgjengelig. Nå finner man ferdigpakket fisk i de fleste dagligvarebutikkene. Det er også raskere å lage til enn frossen fisk. Samtidig er det generelt mye større oppmerksomhet og bevissthet rundt å spise fersk fisk, sier Dahl.

Les også

Vi kjøper personlig trening for rundt 400 millioner

-  Hvilke positive effekter kan det ha for folkehelsen at vi spiser mer fersk fisk?

- Næringsstoffene som fisken bidrar med, finnes i mindre grad i andre matvarer. Ved å spise fisk får vi i oss omega 3, proteiner, jod og selen.

— Fet fisk er også en veldig god kilde til vitamin D, og vitamin D og jod er kanskje de næringsstoffene vi får i oss minst av, sier Dahl.

Fortsatt spiser vi langt mer kjøtt enn fisk. Ifølge Helsedirektoratets årlige rapport «Utviklingen i norsk kosthold 2014», spiste vi i 2013 76 kilo kjøtt hver, mot 35 kilo fisk. Samtidig viser tall fra Gfk Norges husholdningspanel, at forbruket av fisk har økt noe i 2012 og 2013. Før det var forbruket stabilt eller nedadgående i en årrekke.

Mer variert utvalg

- At salget av fersk fisk øker mye, er en gledelig utvikling. Det er helt i tråd med våre anbefalinger, sier avdelingsdirektør i Helse­direktoratet, Henriette Øien.

Hun er enig med Lisbeth Dahl i at økningen trolig skyldes lavere pris, bedre tilgjengelighet og større fokus på sunnhet. Øien mener også at et mer variert utvalg og bedre produkter, som er lette å tilberede på kort tid, kan ha bidratt til det økte forbruket.

- Hva spiser vi mindre av, nå som vi spiser mer av fisk?

- Jeg vil anta at det går på bekostning av kjøtt og kjøttmat. Det er en ønsket utvikling, særlig når det gjelder rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, sier Øien.