Hvordan går man ned de fem ekstra kiloene? Ekspertene svarte leserne

Nettmøtet er nå ferdig: Se hva ekspertene svarte om trening og kosthold.

NETTMØTE: Cathrine Borchsenius, til venstre, og Helene Høimyr svarer på dine spørsmål om trening og helse. Privat

– Jeg har det siste året gått ned en del i vekt, men mangler de siste fem kiloene. De siste fire månedene har vekten stagnert, til tross for økt trening og enda mer fokus på riktig mat. Hva gjør jeg galt? spør en av våre lesere.

Fredag svarte ekspertene – klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius og personlig trener Helene Høimyr – på spørsmål om trening, kosthold og livsstil.

– Du har helt sikkert ikke gjort noe galt, svarer Borchsenius.

– Vanlig å stoppe opp

Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo og har erfaring fra flere av landets sykehus og legesentre. Hun er også daglig leder av Bramat.no og medlemsklubben Sunn & Sprek, og jobber som rådgiver innen ernæring.

– Det er veldig vanlig at vektnedgangen stopper opp på denne måten, men da gjelder det å ikke gi seg! sier hun.

Ernæringseksperten anbefaler da å spise enda mer grønnsaker.

– Husk også at når du nå veier mindre, trenger kroppen din mindre energi for å holde stabil vekt. Kanskje du må redusere energiinntaket litt mer, men det er vanskelig å si uten å vite hva du nå veier, sier Borchsenius.

Styrketrening og halvmaraton

Med seg i nettmøtet hadde Borchsenius Helene Høimyr. Høimyr er utdannet muskelfysiolog og personlig trener, og en av ekspertene i Sunn & Sprek.

– Dersom man vil løpe fortere i for eksempel et halvmaraton, hvilke type styrketrening bør man trene? Mange anbefaler styrketrening litt på «måfå», men mistenker at det som regel vil være bedre å bruke den ledige tiden på løpe mer, heller enn å bruke den på treningssenter, spør en annen leser.

– Å styrke kroppen vil gjøre at man både kan løpe raskere og mer effektivt, men også i større grad unngå skader, sier Høimyr.

Hun anbefaler både å trene eksplosivt og utholdende med fokus på bakside lår, forside lår, hofteleddsbøyer, legger og hoftemuskulatur.

– Er du sterk i kjernemuskulaturen, vil du også få en oppreist holdning og en bedre teknikk.

Noen gode øvelser:

  • Legghev
  • Utoverføring av kne på et ben
  • Fremspark/pendling med strakt ben
  • Utfall bakover med eksplosiv fase på vei opp
  • Nordic hamstring

Les flere spørsmål og svar her!