Sprekpodden live: Hvordan lykkes du med å løpe halvmaraton på under to timer?

Hør bonusepisoden av Sprekpodden om halv- og helmaraton.

VERDENSMESTER: Kristian Blummenfelt (25) har verdensrekord på halv ironman og er et av Norges fremste triatlontalent. Han gjestet Sprekpodden live sammen med Olympiatoppentrener Roger Gjelsvik og langdistanseløper Kirsten «Marathon» Melkevik. Jannica Luoto

Det er snart duket for maratonsesongen, og enten du er topptrent eller mosjonist har du garantert spørsmål.

I denne bonusepisoden av Sprekpodden – spilt inn live med publikum i Vikinghallen i Bergen – intervjuer vi ekspertpanelet om hvordan man best mulig gjør seg klart til et hel- eller halvmaraton.

I ekspertpanelet satt:

  • Kristian Blummenfelt, et av verdens største triatlonutøvere på olympisk distanse og verdensmester i halv ironman.
  • Roger Gjelsvik, tidligere kappgjenger og landslagstrener, og i dag hovedtrener for utholdenhetsidrett ved Olympiatoppen.
  • Kirsten «Marathon» Melkevik, har den 4. beste maratontiden for kvinner i Norge og kåret til Norges beste langdistanseløper to år på rad. Hun har blant annet 31 individuelle NM-medaljer, bronse i EM og 4. en plass i VM.

TRENE: – Skal man gjøre et godt løp, er det helt avgjørende at man trener på den distansen man skal løpe, sier Roger Gjelsvik. Jannica Luoto

PUBLIKUM: Nærmere 200 mennesker møtte opp for å høre på Sprekpodden live tirsdag 12. mars. Jannica Luoto

I form på seks uker?

– Det store spørsmålet er: Er det mulig å komme i form på seks uker?

– Absolutt. På seks uker har du 42 dager og du kan gjøre ufattelig mye på 42 dager, så det er ingen grunn å frykte et halvmaraton dersom du ikke har trent seks uker før, sier Olympiatoppentrener Roger Gjelsvik.

Men han understreker at man har en jobb å gjøre før et slikt løp.

– Du må løpe ganske mange turer. Å trene to ganger i uken er for lite. Ta heller flere korte økter, sier han.

Hvordan klarer man det?

At det er vondt å gjennomføre et slik løp var alle – verdensmestere og norgesmestere – helt enige om. Men det skal også være gøy.

MAT OG DRIKKE: – Man bør ikke spise de siste to timene før et løp, sier Kirsten Melkevik. Jannica Luoto

– Det er viktig å sette seg delmål gjennom hele løpet, sier triatlontalentet Kristian Blummenfelt.

– Det kan være lurt å ha vært igjennom løypen, slik at du vet hvor det skal begynne å gjøre vondt, når den bratte bakken kommer og hvor mye det er igjen til enhver tid, sier 25-åringen fra Bergen.

Hør alle råd og tips på Sprekpodden!