Slik skal de få barn til å spise sunnere

Næringslivet, myndigheter og forskere går sammen om nytt stort prosjekt.

21. mai er den europeiske fedmedagen. I den forbindelse lanseres et nytt stort prosjekt. Dette er noen av de som er med i arbeidsgruppen. Fra venstre: Samira Lekhal, overlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Annechen Bugge, forsker ved SIFO, Knut Ivar Karevold, direktør i GreeNudge, Ida Synnøve Grini, rådgiver, Avdeling sensorikk, forbruker og innovasjon i Nofima og Øydis Ueland, forskningssjef, Avdeling sensorikk, forbruker og innovasjon i Nofima. Fredrik Saltbones

Visste du at…

— De fleste matvalgene er ubevisste, intuitive og impulsive: Vi lar oss påvirke av øyeblikket og situasjonen der vi handler og spiser

-Du kjøper og spiser mest av den maten du ser først - både i butikker, kantiner eller på restaurantmenyen

- Folk tar mest av det som er lett å få tak i. Hvis det tar noen sekunder ekstra å få tak i det usunne, er det færre som velger dette

- Folk har vanskelig for å vurdere hvor mye mat de egentlig trenger for å bli mette. Folk spiser mer av store tallerkener enn små

- Du blir påvirket før du handler eller spiser - hva du ser like før du handler eller spiser kan gjøre deg sunnere

Dette er bare noe av det forskning viser påvirker våre matvalg. Så hvordan kan man bruke dette til å få flere barn og unge til å spise sunnere? Dette vil nå en gruppe forskere, leger og næringslivsfolk se nærmere på i et nytt prosjekt.

Samira Lekhal. Fredrik Saltbones

— Vi ønsker å øke bevisstheten til forbrukere, beslutningstakere og næringslivet selv. Målet er å gjøre det enklere for barn og unge å ta sunne valg, sier Samira Lekhal, seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold.Lekhal og sykehuset har tatt initiativ til prosjektet og leder overordnet arbeid. Prosjektet er forankret i Helsedirektoratet og involverer alle regionale helseforetak (se mer i faktaboks).

Barnehager og skoler

Målet er å øke kompetansen på forebygging, utredning og behandling av barn og unge med overvekt og fedme. Dette skal de klare gjennom tre delprosjekter:

  • Kurs for helsepersonell. Basert på Helsedirektoratets veiledere på ernæring og fysisk aktivitet. Kurset vil også gi opplæring i basis samtaleteknikk til bruk i behandling og kostholdsverktøyet.no, et nettbasert nyutviklet verktøy til bruk i behandling av overvekt og fedme hos barn og unge. Kursene gjennomføres høsten 2016 i samtlige regionale helseforetak.
  • Kurs for ansatte i skole, barnehage og kommune. Basert på Helsedirektoratets veiledere på ernæring og fysisk aktivitet. Planlagt oppstart i 2017. Skal gjennomføres i samtlige regionale helseforetak.
  • Utarbeide en rapport. Denne vil omhandle hvordan man kan påvirke barn, unge og voksne til å ta sunnere valg når de er hjemme, i barnhagen og på skolen, i idretts- og fritidsaktiviteter, på kafeer og restauranter, og i dagligvarehandelen.

Knut Ivar Karevold. Fredrik Saltbones

— Ny måte å tenke påOvervekt og fedme er et økende problem i Norge og verden i dag - også blant barn og unge. I Norge har nærmere en av fem åtteåringer overvekt eller fedme, viser forskning. Knut Ivar Karevold leder arbeidet med å utarbeide rapporten. Han er direktør i GreeNudge og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo.

For dem har det vært viktig å involvere næringslivet i arbeidet. Tine og Norgesgruppen er også blant dem som bidrar til å finansiere rapporten.

— Dette er en ny måte å tenke på. Vanligvis er det individet selv som er ansvarlig for egen helse. Men forskning viser at situasjonen vi befinner oss i på café og restaurant, for eksempel, påvirker oss i stor grad. Derfor vil vi ha industrien med på å gjøre endringer som vil påvirke forbrukerne, sier Karevold.

Effektive tiltak

I rapporten er et av målene å komme med en liste over effektive tiltak som næringen kan bruke for å hjelpe forbrukerne å ta sunne valg.

— Det kan være hvordan varene presenteres i butikk, hvordan lage menyer på cafeer og restauranter som gjør at man velger sunt, osv, sier Samira Lekhal.

Karevold mener dette også vil gagne næringen økonomisk.

— De som driver butikker, caféer og restauranter tror ofte at folk vil ha usunn mat. Men slik er det ikke. Jeg tror de kan tjene penger på å selge mer sunne ting. Samtidig tror jeg at hvis næringen er med på å skape mer bevisste forbrukere, så vil de etterspørre sunnere mat i større grad, sier Karevold.

- Størst effekt

Helsedirektoratet støtter prosjektet og avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad er også med i referansegruppen.

— Vi mener det er viktig å sette inn innsatsen der det har størst effekt. Derfor er tiltak rettet mot barn og unge viktig. Økt kompetanse hos helsepersonell og personer som arbeider med barn og unge i skole og barnehage er viktig slik at gode vaner og matglede kan innarbeides tidlig og overvekt og fedme forebygges, sier Skyvulstad.

Hun mener næringslivet vil spille en avgjørende rolle fremover.

— At de legger til rette for at man tar sunnere valg, er kjempeviktig. Samtidig tror jeg det vil være gunstig for dem økonomisk. Det blir en vinn-vinn-situasjon, sier Skyvulstad.

Les også

Dette er det perfekte mellommåltidet

Hege Rognlien. Tine

— Vil gjerne vite merTine håper prosjektet kan være med å belyse hva som trigger sunnere valg hos forbruker.

— Vi har i dag mange sunnere alternativer med mindre tilsatt sukker eller fett, lettprodukter, men vi vil gjerne vite mer om hva som skal til for at forbrukeren handler dette produktet. Kanskje handler det ikke bare om merking, men om andre mekanismer som kan trigge til sunnere valg i kjøpsøyeblikket, sier Hege Rognlien, pressekontakt i Tine.

- Karevold snakker om at næringen må ta mye av ansvaret for de valgene forbrukerne tar. Hva tenker du om det?

— Næringen skal tilrettelegge for gode valg, men forbrukeren må ta valget. Hvilke valg man tar avhenger blant annet av alder og livssituasjon, og om det er hverdag eller fest, sier Rognlien.