Mathias (21) har brukt proteinpulver i fem år. Dette er effekten det kan gi, ifølge professor.

Proteinfabrikken selger nærmere 200 tonn proteinpulver årlig i Norge. Nå har de økt salget hos en ny gruppe kunder.

Mathias Trengereid (21) drikker proteinshake etter trening for å være sikker på at han får i seg nok proteiner.
  • Ingvild Lygren
  • Bård Bøe (foto)
Publisert Publisert

– Jeg er usikker på om proteinpulveret har en effekt. Jeg vet jo ikke hvordan kroppen min hadde vært om jeg ikke hadde brukt proteinpulver, sier Mathias Trengereid (21).

Han er én av mange nordmenn som drikker proteinshake, spiser proteinbarer eller på andre måter får i seg protein gjennom kosttilskudd. Proteinfabrikken alene selger nærmere 200 tonn proteinpulver årlig i Norge. I tillegg er det flere andre som selger slike produkter.

Trengereid har drevet med styrketrening i nærmere seks år. Han lener seg tilbake på den røde benken foran det store speilet på veggen og løfter opp de tunge manualene. 21-åringen biter tennene sammen og presser armene opp.

De siste fem årene har han brukt proteinpulver for å sikre at han får i seg nok proteiner. Han er opptatt av å ha et riktig og sunt kosthold og er nøye med å drikke en proteinshake dersom han ikke har tid til å lage mat.

Til daglig jobber 21-åringen som elektriker. Han tar ofte med seg en proteinshake på jobb som han drikker i lunsjen.

– Det er en lettvint måte å sikre at jeg får i meg nok proteiner i løpet av en dag, sier han.

Forsket på effekten

Professor Truls Raastad ved Norges idrettshøgskole har forsket på effekten av proteinpulver.

Han fulgte en gruppe som spiste mye protein over lengre tid. Forskningen viste ingen direkte negative konsekvenser på vanlige funksjoner.

– Vi var bekymret for at lever og nyrer skulle bli ekstra belastet ved å innta større mengder protein over flere år. Men vi så ikke tegn på hverken økt stress eller redusert funksjon i hverken nyrer eller lever, sier han.

– Har proteinpulver en effekt?

– De fleste som trener og er opptatt av å få i seg mye protein, er det fordi de ønsker å bygge muskler. I studier der det er blitt gitt ekstra protein for å måle effekten, har vi sett en litt økt effekt, sier Raastad og legger til:

– Men vi har også sett at effekten har vært størst blant utøvere med lavt proteininntak i utgangspunktet. Dersom proteininntaket er mer normalt, forsvinner effekten.

Eldre hiver seg på

Egil Berli-Johnsen er salgsmanager i Proteinfabrikken. Han sier at det selges mer av næringskonsentratet protein nå enn for ti år siden. Men salgsveksten fordeler seg på flere ulike typer, ikke bare proteinpulver. Kundene har også blitt eldre. Nå har gruppen 50 pluss kastet seg på proteinpulvertrenden, som tidligere først og fremst var noe de unge brukte.

– Vi ser flere og flere fra 50 år og opp til 75 som finner proteinprodukter praktisk for å øke næringsinntaket sitt. Vår eldste kunde i nettbutikken er 77 år, sier han.

Han tror proteintilskudd kommer til å selge enda mer i årene fremover.

– Jeg tror at dette bare vil vokse i takt med at folk oppdager at det ikke er en skummel kroppsbyggergreie, men rett og slett en forbedring av hele kostsammensetningen deres, sier han.

Ett til to glass melk

Norges idrettshøgskole har gjennomført studier der de har sammenlignet noen proteinprodukter med melkeprotein, kontra bare det å drikke litt ekstra melk.

– I disse studiene så vi at effekten på muskelvekst ved styrketrening var like god både hos yngre og eldre som drakk en halv liter melk ekstra hver dag, som blant dem som tok 20 gram proteinpulver, sier professoren.

Et inntak på rundt 1,6 gram protein pr. kilo kroppsvekt pr. dag ser ut til å være det du må få i deg for optimal effekt av styrketreningen. Dersom du får i deg mindre protein enn dette, kan proteinpulver ha en effekt.

Han legger til at den samme effekten kan du få ved å drikke ett til to glass melk hver dag.

– Det er ikke det å ta proteinpulver i seg selv som gir en ekstra effekt. Det er effekten av å få i seg nok protein som blir gjeldende. Da spiller det liten rolle om dette kommer fra vanlige matvarer eller pulver.

– Hva er ulempene med proteinpulver?

– Dersom du erstatter måltid med pulver kan du få i deg mye protein, men lite av andre næringsstoffer, som for eksempel mineraler og vitaminer. Erstatter du flere måltider med proteinpulver vil det dermed redusere kvaliteten på kostholdet ditt, sier han.

Mathias Trengereid drikker proteinshaker i forbindelse med styrketrening.

– Reserveløsning

Trengereid kjøper bokser med proteinpulver på fire kilo. Hvor lenge det varer varierer.

– Jeg bruker ikke proteinpulver daglig. Det er mer en reserveløsning hvis jeg ser at jeg får i meg for lite proteiner gjennom maten.

– Det er ikke en erstatning for vanlig mat. Jeg vil mye heller spise middag enn å drikke dette. Proteinshake er aldri en erstatning for mat for min del, sier han.

BT Sprek

Nyhetsbrev Sprek-ansvarlig Silje Dyregrov holder deg oppdatert innen trening, helse og kosthold. Hver mandag gir hun deg en sprek start på uken.

Les mer om Norges Idrettshøyskoles forskning på effekten av proteinpulver her:

  • Hvilken effekt har proteinpulver på unge voksne
  • Hvilken effekt kan proteinpulver gi blant eldre mennesker
Publisert
  1. Sprek

Mest lest akkurat nå

  1. NRK: NVE åpner tilsynssak etter ulykken i Tokagjelet

  2. Stor test av 15 brød: To får toppkarakter

  3. Stal hjartestartar frå ambulanse

  4. Mistenker ruskøyring etter at lastebil køyrde i autovern

  5. Sjukepleiaren grøssa då ho fekk høyre korleis pasienten vaska seg

  6. – Hei, du bak gardinen, som ikke åpnet da jeg ringte på. Jeg så deg nok.