Mannen som løp fra høyt blodtrykk

Da Leif Abrahamsen byttet ut piller med løping, skjedde det noe.

Publisert Publisert

Leif Abrahamsen løper gjerne i skogen nær hjemstedet i Ski utenfor Oslo. Foto: ØRN BORGEN

  • Mette Bugge
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

SKI: Den årlige sjekken på jobben fortalte at blodtrykket var for høyt.

Fastlegen ordinerte blodfortynnende og blodtrykksreduserende medisin, og de nesten ukene ble det daglige piller.

— Men så begynte jeg så smått å trene, samtidig som jeg kuttet røyken, sier 46-åringen.

  • Mange har lest denne saken: Espen (48) gikk ned 83 kg på ett år.

Stress og bekymringer

Han kjente at han kom i bedre form, og ønsket å finne ut om det gikk an å løpe vekk fra høyt blodtrykk.

Leif Abrahamsen er glad han stumpet røyken og begynte å løpe. Foto: Ørn Borgen

Abrahamsen forteller at han hadde løpt litt tidligere, men ikke så mye i sitt voksne liv. Derfor var treningen et slit i starten.— Men så kjente jeg at formen begynte å stige, og fra en forsiktig start, kunne jeg løpe 10 km sammenhengende. Jeg veide dessuten 20 kg for mye, og vekten begynte å gå ned.

Les også

Anette trodde hun skulle dø: - Jeg gikk til legen med litt trøblete mage. Det var starten

Da legen etter seks uker ville fortsette medisineringen, til tross for at blodtrykket var noe redusert, ønsket Abrahamsen et annet grep: Han ville heller løpe mer.

— Jeg var på ny kontroll få måneder senere. Da hadde blodtrykket normalisert seg helt, forteller en stolt trimmer.

Han anbefaler livsstilsendringen, og husker rådene han fikk fra legen om å stumpe røyken, bruke mindre salt og ta medisiner. Han skulle ønske at legen allerede den gangen hadde trening høyt oppe på sin liste over gode råd.

Snakk med pasienten!

Ofte glemmer fastlegene i en hektisk hverdag å snakke med pasienten nettopp om det å komme i mer aktivitet, selv om et klart flertall (63 prosent) i befolkningen ser det som naturlig at temaet tas opp nettopp hos legen. Det viser en fersk undersøkelse som Norstat har gjennomført på vegne av Aktivitetsalliansen.

Denne alliansen ble etablert i 2012, og syv kjente organisasjoner står bak. (se faktaboks). Målet er å legge til rette for og fjerne hindringer for fysisk aktivitet. I 2016 er fokuset "Aktivitet som medisin". 6000 allmennleger har fått et veiledningshefte fra Aktivitetsalliansen, som man har kalt «Aktivitetshåndboken for dummies». 1600 av fastlegene, som er utdannet etter 2009, får også selve Aktivitetshåndboken, som en gave fra alliansen.

Fastlege Mona Kjeldsberg liker å trene selv, og har også gode råd til sine pasienter. Foto: Nadin Martinuzzi

Må ha nok kunnskap— Fastlegen er en nøkkel, fordi folk ofte hører mer på dem enn velmenende kampanjer. Derfor er det så viktig at de har oppdatert kunnskap, og har verktøyene de trenger. Fysisk aktivitet kan være det beste virkemiddelet for å få en pasient opp fysisk og psykisk, sier talsperson Lars Erik Mørk i Aktivitetsalliansen.

Aktivitetsalliansen står også bak paneldebatter om Aktivitet som medisin på universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Legen ble med selv

Det er stadig flere fastleger som benytter denne «resepten».

I Åsgårdstrand ble lege Ole Petter Hjelle lei av bare å snakke om det, så han startet en treningsgruppe for å motivere pasientene til å være mer fysisk aktive. Til NRK Vestfold forteller han at han for drøye halvparten av pasientene har fjernet eller redusert medisinbruken etter drøye to år.

Og det er ikke bare mindre av blodtrykkssenkende medisiner, men også kolesterolsenkende-, diabetes-, smertestillende- og sovemedisiner. I tillegg også antidepressiver.

Bevegelse er medisin

Lege Terje Halvorsen har siden 2011 jobbet for å fremme bruken av fysisk aktivitet i primærhelsetjenesten og øvrig helsevesen. Exercise is Medicine (EIM), er en arbeidsgruppe her i landet som han leder.

Den jobber blant annet for å teste ut og etablere ordninger for fysisk aktivitet på resept, samt få inn emnekurs om fysisk aktivitet i utdanning og etterutdanning av leger. Det første poenggivende kurset ble holdt under Primærmedisinsk uke i 2014. Leif Abrahamsen er glad for at han tok føttene fatt og løp fra pillene.

Han er blitt veldig ivrig, og løper gjerne fra bostedet i Ski utenfor Oslo, og inne til hovedstaden der jobben er. Dessuten er han med på lange løp, men understreker at det slett ikke er nødvendig for å kunne senke blodtrykket. Jevnlig aktivitet holder.

Lege: - Legg listen lavt nok

De som har størst helsegevinst å hente ved å komme i gang med aktivitet, er de som i utgangspunktet er inaktive, mener fastlege Mona Kjeldsberg, som for tiden er forsker ved allmennmedisinsk avdeling på Universitetet i Oslo og jobber som lege ved Olympiatoppen.

Hun forteller at det for noen kan bety å starte med å gå en gang rundt kvartalet to-tre ganger i uken. Det gjelder å legge listen lavt nok i starten, slik at ikke folk blir skremt, sier hun.

Kjeldsberg sitter i styret i faggruppen Exercise is medicine, som er en ideell organisasjon. Hovedformålet er å fremme bruk av fysisk aktivitet blant helsepersonell.

Hun ivrer for at leger i mye større grad enn hittil skal ta opp dette med fysisk aktivitet overfor sine pasienter. Det betyr også å gi konkrete og individuelle råd.

— Vi har visst veldig lenge at fysisk aktivitet virker blodtrykkssenkende, ikke under, men etter treningsøkten. Da er det først og fremst utholdenhetstrening vi snakker om.

Trening som virkemiddel

49-åringen jobber for at veiledning om trening skal tas i bruk av legen som virkemiddel.

Hun vet at noen pasienter er redde for å være aktive når de har fått en sykdom.

— Tvert imot er aktivitet det beste man kan gjøre for helsen sin. Og det trenger nødvendigvis ikke å være trening, men det er røre på seg, men man kan gjerne bli litt svett.

Fastlegen i Gjerdrum i Akershus har vært på en turné til alle læresteder for medisinutdanning ved universitetene i landet, i regi av Aktivitetsalliansen. Det betyr til Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

— Der har vi hatt paneldebatter for medisinstudentene, for å få ut budskapet om at trening aktivitet er medisin.

Snakk med pasienten

- Hvordan tar pasienter rådene om å bevege seg mer?

— De har mange unnskyldninger. Det er noen barrièrer og hindre det ikke er lett å komme over. Noen leger på sin side synes nok at det tar mye tid å treningsveilede, men det behøver ikke å gjøre det. Det gjelder å ha det på agendaen, at man huske å ta det opp med pasienten. Og nevne det som enten et supplement eller alternativ til annen behandling.

Trening hjelper

Kjeldsberg har heldigvis også mange suksesshistorier, der trening er medisin mot diabetes, høyt blodtrykk og for høyt kolesterol.

— Nye studier tyder på at også an utsette debuten av demens, ved å være fysisk aktiv.

Og vi vet at noen ved å trene kan unngå å starte med medisin, eller slutte med medisin.

Trening virker bra mot depresjon og angst også.

Hun minner om at fastlegen kan henvise en pasient til en Frisklivssentral, som finnes i godt over halvparten av landets kommuner.

— Der får man starthjelp til å komme i gang, treningsveiledning, og ikke minst noen å trene sammen med.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Verdensledende reisebyrå knuser bildet av aktive nordmenn

  2. Anette trodde hun skulle dø: - Jeg gikk til legen med litt trøblete mage. Det var starten.

  3. Kalte sykling for oppskrytt trening: - Litt trist at ikke alle tar humoren

  4. Flat rumpe? Dette kan du gjøre

  5. NETTMØTE: - Hvordan blir jeg kvitt magefettet?

  6. I mange år var maten en trøst for Ingrid (33). Så fikk hun nok

BT anbefaler

Etter ni år helt uten venner, tok Steinar grep. Hans metode for å få nye kamerater er blitt kopiert av mange.

Steinar Halleland (52) har endelig den trygge vennegjengen han drømte om. Emina og Younes håper å finne det samme.