Her er rådene for å lage enkle, sunne og kjappe matpakker. – Overdådige matpakker blir overveldende for barna.

Sunn mat er viktig for å opprettholde barns konsentrasjon og energi gjennom en hel dag. Dette bør matpakken inneholde.

Publisert Publisert

Hver kveld lager småbarnsmoren Therese Tangen matpakker til guttene sine på to og fem år. På det bruker hun toppen ti minutter, forteller hun. Foto: Therese Tangen

  • Amalie Nord Hagen

Med tolv års erfaring som mamma og ti år som barnehagepedagog, har Therese Tangen god kontroll på hvilke matpakker som faller i smak hos barna.

Trebarnsmoren er opptatt av at matpakken skal inneholde sunn mat, men viktigst av alt: Den skal være enkel og overkommelig for barna.

– Etter ti år i barnehage har jeg masse erfaring med at disse overdådige matpakkene som har for mye å velge mellom blir litt overveldende for barna. De vet ikke hvor de skal starte når de åpner matpakken.

Tangen forteller at matpakkene hun lager ofte kan være så enkel som to grove skiver med pålegg og litt rosiner. Andre ganger legger hun mer i det.

– Jeg følger med på hva de liker og hva som blir spist mest av. De er godt fornøyd med brødskive med pålegg. Jeg har nesten aldri opplevd at matpakken ikke har blitt spist opp.

Therese Tangen (33) fra Harstad har tre barn på tolv, fem og to år. Hun lager matpakker til de to yngste. Hennes matpakker består av maks tre komponenter. Slik kan en typisk matpakke se ut. Foto: Therese Tangen

Fire matpakker

Her er fire andre matpakkeforslag fra mødre i Facebookgruppen «Matpakkemamma». Der deles matpakkeinspirasjon mellom 41.000 mødre.

34 år gamle Cecilie Herland fra Sandnes har to barn på elleve og åtte år.

– Det som er viktig for meg når jeg lager matpakker er at barna liker innholdet. Jeg er ikke sånn som står og kutter skiver og ost i fine figurer. Jeg fokuserer heller på at det skal se godt ut, samtidig som det er sunt og variert, med gode friske råvarer.

Cecilie Herland fra Facebookgruppen Matpakkemamma. Foto: Cecilie Herland

29 år gamle Mona Hansen fra Vesterålen har her laget matpakker til sine to barn på to og syv år.

– For meg er det viktig å gi et sunt og variert kosthold, også i matpakken. Selv har jeg en gutt som trenger å spise gjennom skole- og SFO-dagen, og brødskiver hver dag blir kjedelig. Så jeg varierer med egg, grove lefser, frukt og grønt i matpakken. Den lages kvelden før og legges i kjøleskapet. Da holder den seg kjølig til første måltid og egget blir alltid spist først.

Mona Hansen liker å variere hva hun putter i matpakken, Foto: Mona Hansen

30 år gamle Lillian Baardseth Sollid fra Ringsaker lager matpakker til to av sine tre barn.

–Jeg liker å lage matpakker til ungene. Det er min måte å vite at de får i seg næring (og litt kos) på skolen hver dag. Det varierer veldig hva som blir sendt med. Ofte middagsrester, men også mye brødmat av forskjellig slag. Frukt og grønt er med hver dag. Jeg er heller ikke redd for å sende med en liten "godbit" av og til. Jeg lager nesten alltid matpakkene kvelden før.

30 år gamle Lillian Baardseth Sollid fra Ringsaker har her laget matpakker til to av sine tre barn. Foto: Lillian Baardseth Sollid

Anita Mathisen Skara (46) i Ski lager matpakken til sin elleve år gamle datter.

– Jeg bruker mye grønnsaker og grovt brød og jeg prøver å være bevisst på å bruke opp rester. Selv om jeg bruker mye av de samme grønnsakene varierer jeg i hvordan de ser ut. Noen ganger staver, raspet eller finhakket. Men matpakker skal ikke ta for lang tid. Jeg liker at brødet er grovt og metter godt. Jeg steker gjerne pannekaker eller vafler med havregryn og grove meltyper. Jeg begynte tidlig med å legge salat/tomat/agurk i brødmaten for å få henne til å venne seg til smaken. Tacolefser rullet med pålegg og grønnsaker er også en slager.

– Selv om hun er såpass stor velger jeg å smøre matpakkene til henne slik at jeg har kontroll på at hun får næringsrik mat, sier Anita Mathisen Skara, som lager matpakker til sin elleve år gamle datter. Foto: Anita Mathisen Skara

60 prosent av måltidene

Samira Lekhal har doktorgrad i medisin og psykologi. Hun er også seksjonsoverlege hos barneseksjonen på Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Ifølge henne er en sunn matpakke viktig, enten du er i barnehage, skole eller SFO, ettersom norske barn spiser 60 prosent av maten sin utenfor hjemmet.

– Det betyr nesten tre av fire av dagens måltider. Da er det selvsagt viktig at kvaliteten på maten som blir spist er god. Riktig mat og ernæring påvirker barns evne til å konsentrere seg og deres trivsel. Vi vet at riktig kosthold er med på å fremme både fysisk og psykisk helse.

Samira Lekhal har en doktorgrad i medisin og psykologi. Hun er også seksjonsoverlege hos barneseksjonen på Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Foto: CF-WESENBERG

Lekhal mener det er lurt å være oppmerksom på om maten faktisk blir spist.

– Det er ikke uvanlig at foreldre opplever at maten blir med hjem igjen. Da er det lurt å ta en dialog med barnet og spørre hva de synes er godt å spise og hva barnet vil ha mer av.

Overlegen understreker at matpakken ikke trenger å bestå av fancy wraps eller omeletter med forskjellige figurer.

– En matpakke som er ernæringsmessig sammensatt kan ta under fem minutter å lage. Det er hva du lager matpakken av som er av betydning. Det skal ikke handle om tid eller ressurskrevende initiativ.

Sunnere Barn

Sunnere Barn jobber for å bidra til økt kunnskap om sunn og næringsrik mat for barn. De har laget en oversikt over hva en matpakke bør bestå av.

  1. Grovt brød eller grove knekkebrød.
  2. Grønnsaker, frukt og bær.
  3. Pålegg som fisk og annen sjømat, ost og andre meieriprodukter, egg og magert kjøtt.

Slik ser brødskalaen ut Foto: Opplysningskontoret for brød og korn

Slik ser nøkkelhullsmerket ut. Foto: Helsedirektoratet

Matpakketips

Helsedirektoratet har også utviklet matpakketips som kan være til inspirasjon.

– En matpakke kan bestå av brødskiver, men den kan også bestå av middagsrester, salater, kjøleskapsgrøt og mye annet, skriver Helsedirektoratet på deres side.

Ifølge helsedirektoratet bør matpakken også inneholde noe grønt.

– Frisk frukt, fruktsalat, bær, gulrot, en bit kålrot eller andre grønnsaker barn liker er fint å ha med i matpakken. En liten yoghurt med maks 4 % tilsatt sukker kan også være et fint tilbehør til matpakken.

Opplysningskontoret for brød og korn har laget en oppskriftsbank der du finner mange matpakkeforslag og flere forslag til ukemeny for matpakker.

Bruker det som er tilgjengelig

Therese Tangen liker å bruke den maten de har liggende hjemme.

– Brødskiver er som oftest bestandig en av komponentene i matpakken. Det som er ved siden av kan være eggerøre eller kokt egg, frukt og grønnsaker, eller noe korn som granola. Iblant får de med yoghurt.

33-åringen lager matpakker til to av barna på to og fem år. De blir alltid laget kvelden før.

– Når jeg står og lager kveldsmat lager jeg også matpakkene. Jeg bruker toppen ti minutter. Jeg prøver også unngå å unngå for mye engangsplast med tanke på miljøet.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Dette synet møtte Rune da han løftet overmadrassen på hotellet i Bergen

  2. Kritisk medisinsk utstyr stjålet fra Luftambulansen på Møllendal

  3. Her ble bobilen og personbilen stående bom fast: – Det var litt uventet, kan man si

  4. Asbjørn og Hilborg var gift i 67 år. De døde med åtte dagers mellomrom.

  5. Hva kommer ungene dine egentlig til å huske fra ferien? Noe helt annet enn deg, tror Andrine Bruland.

  6. – Må vi ha med Bruce Springsteen for at BT skal bry seg?

  1. Sprek