Sindre (27) løftet plutselig 40 kilo mer. Her er OL-mesterens seks beste tips for mosjonistene.

– Det viser hva kroppen kan gjøre bare hodet tror på det.

Publisert Publisert

MONSTERMODUS: – Hver gang jeg har vært i styrkerommet i det siste har jeg gått i «beast mode», sier Sindre Henriksen. Her løfter han knebøy. Foto: Rune Sævig

  • Øystein Vik

Inne på styrkerommet i Fana ILs nye storstue – Fana Arena – løftes og pustes det. Skøyteløper Sindre Henriksen (27) holder på å legge grunnlaget for 2019/2020-sesongen, og da er styrketrening viktig.

– Styrkerommet har egentlig aldri vært mitt favorittrom, men nå begynner jeg å like det bedre og bedre, sier Henriksen.

For en skøyteløper er selvsagt styrketrening for bena det aller viktigste, og der kommer klassikeren knebøy inn i bildet. Det er øvelsen der du har en vektstang på skulderen mens du skal bøye deg ned i sittestilling, for så å løfte vekten opp igjen (se bildet).

Og på knebøy har Henriksen tatt store steg de siste månedene. I april tok han 100 kilo, som er vekten han har trent med en god stund. Så økte han til 120 kilo frem til juni, før han endte på en styrketest i skøytehovedstaden Heerenveen.

Der skulle han løfte så tungt han kunne fire ganger.

– Hun som styrte testen mente at 120 kilo var altfor lett for meg, så hun slengte på 20 kilo til. Og 140 kilo gikk faktisk, sier 27-åringen fra Nattlandsfjellet.

TAR I: Sindre Henriksen er klar på at det er viktig å jobbe med hodet når man skal løfte tungt. Foto: Rune Sævig

Klikk under for å se Henriksens beste tips til styrketrening!

STORE LÅR: Skøyteløpere har fortsatt solide lår, men ikke så store som skøyteløpere før i tiden. – Det er litt gammeldags å ha så stor muskulatur. Du skal jo dra rundt på det, også, sier Sindre Henriksen. Foto: Rune Sævig

– Lett å tro du gir maks uten at du egentlig gjør det

Henriksen har satset på toppidrett siden han var ungdom. I fjor kom karrierens desiderte høydepunkt da han var en del av det norske lagtempolaget som tok OL-gull i Pyeongchang.

Den sportslige suksessen til tross er det mye å utvikle fortsatt. Henriksen har kommet til følgende erkjennelse når det gjelder trening.

– Kroppen kan veldig mye bare hodet har tro på det. Derfor gjelder det å sikre at hodet henger med, sier Henriksen.

Hans tips kan fungere som en coach for hodet i så måte.

– Det er lett å tro at du gir maks uten at du egentlig gjør det. Jeg har gått litt i den fellen før. Men med rett innstilling så er kroppen kapabel til det meste, mener Henriksen.

KRAFTIGE LÅR: Ådne Søndrål var kjent for å ha mye muskler i lårene. Dagens skøyteløpere har ikke så stor lårmuskulatur. Foto: Johnny Syversen

Har spesialisert seg

En typisk treningsuke for Henriksen inneholder 15–20 effektive treningstimer. Hovedmengden med trening foregår på sykkelen, mens skøytetreningen foregår med høy fart og kvalitet enten på is eller rulleskøyter. Styrke trener han stort sett to ganger i uken.

Målet med det hele er å bli en av verdens beste på favorittdistansen 1500-meter. Henriksen har bestemt seg for å satse særlig på den distansen nå fremfor å trene på flere distanser.

– Det blir spennende å se hvordan økningen i styrke slår ut på isen. Tanken er at mer kraft skal gjøre at jeg kan akselerere fortere og skape større toppfart. Men ulempen kan være at jeg har fått mer muskulatur å bli stiv i, sier Henriksen.

SVERRE LUNDE PEDERSEN: Sindre Henriksens landslagskollega Sverre Lunde Pedersen har også solide bein. Dette bildet ble tatt i fjor. Foto: Tor Høvik

Landslagstrener Bjarne Rykkje lager Henriksens treningsprogram. Norsk-nederlenderen har tro på at Henriksen kan komme nær sterke 1500-meterløpere som Sverre Lunde Pedersen, Denis Juskov, Thomas Krol og Kjeld Nuis kommende sesong.

– I fjor var Sindre blant de fem til ti beste. Blir han litt sterkere og mer utholdende, så kan det bli veldig bra, mener Rykkje. Treneren er veldig glad for at skøyteløperne har vår, sommer og høst til å forberede seg til en ny sesong.

– Det gjør at vi kan øke nivået. Du trenger lang tid å trene på om du skal klare det, mener Rykkje.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Dette synet møtte Rune da han løftet overmadrassen på hotellet i Bergen

  2. Kritisk medisinsk utstyr stjålet fra Luftambulansen på Møllendal

  3. Hva kommer ungene dine egentlig til å huske fra ferien? Noe helt annet enn deg, tror Andrine Bruland.

  4. Asbjørn og Hilborg var gift i 67 år. De døde med åtte dagers mellomrom.

  5. Her ble bobilen og personbilen stående bom fast: – Det var litt uventet, kan man si

  6. – Må vi ha med Bruce Springsteen for at BT skal bry seg?

  1. Trening