Helseministeren om smågodtpriser: - I påsken skal folk få kose seg

Priskrigen kan være helseskadelig, mener professor. Han er overrasket over Bent Høies påskegodt-utspill.

Publisert Publisert

Lavpriskjedene dumper prisene på smågodt. Foto: NTB Scanpix

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Denne uken dumpet lavpriskjedene prisene på smågodt. To uker før påskeaften får du kjøpt smågodt til 2,90 kroner hektoen. Rema var først ut, så kom Kiwi, Coop Mega og Coop Extra etter.

Smågodtkrigen opprører eksperter. Men helseminister Bent Høie er ikke bekymret.

— Nå er det snart påske og det er helt vanlig med slik priskrig på godteri. I påsken skal folk få kose seg og fylle opp påskeegget sitt. Jeg synes ikke dette er sjokkerende, skriver han i en e-post.

Den siste tiden har han og matvarebransjen jobbet sammen for å bidra til et sunnere kosthold. Foreløpig har de satt fokus på å få ned saltet i maten, og nå jobber de videre med mettet fett. På neste møte i næringslivsgruppen skal de ta opp sukker.

— Da kan det være snakk om å redusere sukker fra produkter som man vanligvis ikke tenker på at det er sukker i. Som frokostblandinger og yoghurt. Produktplassering i butikkene vil også bli tatt opp, skriver Høie i e-posten.

Jøran Hjelmesæth.

Overrasket over HøieJøran Hjelmesæth er overrasket over Bent Høies påskegodt-utsagn. Han er leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitet i Oslo.

— Jeg er helt enig i at vi må få lov å fylle opp påskeegget. Men når prisen er så lav som 2,90, så fører det til at mange ikke bare fyller opp påskeegget, men svære bæreposer. De vil mange ønske å spise etter hvert, og da er det helseskadelig. Jeg synes at det er en dårlig signaleffekt Høie sender ved å ikke ta dette mer alvorlig, sier Hjelmesæth.

Skuffet over kjedene

Professoren er også skuffet over kjedene som har skrudd ned prisene.

— På den ene siden vil de jobbe for å bedre folkehelsen ved å delta i saltpartnerskapet og redusere innholdet av salt i maten. På den andre siden kaster de sukkerkalorier etter folk. Det er veldig umusikalsk, sier Hjelmesæth.

Han sammenligner det med å redusere prisen på tobakk og alkohol.

— Det har noe med signaleffekten. At vi sier til barn og unge at det ikke er så farlig, at det bare er å kaste innpå. Men da lærer vi dem en måte å spise mat på som er veldig lite hensiktsmessig, sier Hjelmesæth.

Rema 1000: - Priskonkurranse

Rema 1000 sier dette om hvorfor de valgte å sette ned prisene.

— Vi følger til enhver tid prisene i markedet. Den lave prisen på smågodt er et resultat av den sterke priskonkurransen mot påsken, skriver kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, i en e-post.

De sier at de er opptatt av å gjøre det lett for kundene å gjøre smarte og sunne valg, noe som er grunnen til at de satser sterkt på fersk fisk, sjømat og frukt og grønt.

— Vi har tro på at vår langsiktige satsning på sunnhet og helse har en større påvirkning, enn en svært kort periode med sterkt prispress på smågodt. Nordmenn konsumerer smågodt til påske, og med gode priser slipper kunden å bruke mer penger enn nødvendig på påskekosen, skriver Beyer.

Kiwi: - Stort dilemma

Kiwi forteller at det var et stort dilemma om de skulle sette ned prisen til 2,90, ettersom «sunnhet til folket» er deres hjertesak.

— Men samtidig har vi lovet å ha minst like lave priser som våre konkurrenter, uansett hvilken vare det er. Jeg forstår det kommer reaksjoner på dette, men samtidig så mener vi at det er prisene du møter hele året som påvirker kostholdet mest, sier Kristine Arvin, pressekontakt i Kiwi.

- Men mange vil vel hamstre smågodt og spise det langt utover påsken?

— Om folk kjøper mer smågodt enn de ellers ville gjort, så synes vi det er synd, men forståelig. Vi oppfordrer kundene til å tenke på helse og tenner og ikke spise mer enn de ellers ville gjort, sier Arvin.

Hun sier at prisen på smågodt med all sannsynlighet vil gå opp til normalt nivå igjen etter påske.

Harald Kristiansen. Foto: John Terje Pedersen

Coop: — Koser seg uansettCoop tror folk koser seg med noe godt i påsken uansett, uavhengig av prisen.

— Til kundens fordel velger vi likevel å tilby lav pris på en etterspurt vare, akkurat som vi gjorde for kort tid siden da Coop ledet an i priskrigen på frukt og grønt. Coop har som mål å gjøre det enkelt for kundene å velge sunt, men det skal også være lov å kose seg litt ekstra i spesielle anledninger som påske, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Men ikke alle vil være med i priskrigen.

— Når helsedepartementet går ut og sier at vi bør spise mer frukt og grønt, grove brød og mer fersk fisk, så synes ikke vi det er riktig for oss å lede an i å dumpe sukker på denne måten. Vi ser de store helsemessige utfordringene som er foran oss, sier Meny-sjefVegard Kjuus.

Meny har valgt å selge til kostpris, altså 7,90 kroner for hektoen.

— Konkurranse er sånn at man hele tiden ønsker å få vekst og ta markedsandeler. Men vi vil ikke jobbe for å gå ytterligere ned og være med på en priskrig på usunne varer. Vi jobber for at folk skal spise bedre og leve bedre, sier Kjuus.

Publisert