- Spis kjøtt med god samvittighet

Om du følger anbefalingene, har du ingenting å frykte. Det mener ernæringsfysiologer i Bramat.no.

Publisert:

Følger du anbefalingene for inntak av kjøtt, så har du ikke noe å være redd for, skriver Cathrine Borchsenius og Lise von Krogh fra Bramat.no. Dette bildet er tatt under en matfestival i Bergen i september. Foto: Elias Dahlen

Bramat.no
  • Forfatterne av denne artikkelen, Cathrine Borchenius og Lise von Krogh, er grundere i Bramat.no. Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog og von Krogh er ernæringsbiolog.

Denne uken har kjøtt virkelig skapt overskrifter og engasjement. Tabloidene har boltret seg i store og skremmende overskrifter og spredd det dårlige budskapet om hvor farlig kjøtt er for deg.

Men er det så enkelt som at kjøtt gir kreft? Nei, det er ikke slik at du får kreft av å spise kjøtt, risikoen er forholdsvis liten, men øker med inntaket. Og det kommer an på hva slags kjøtt du spiser.

Cathrine Borchenius og Lise von Krogh er grundere i Bramat.no. Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog og von Krogh er ernæringsbiolog. Foto: Jo Straube/John Harald Knutsson

Like skadelig som å røyke?Årsaken til mediestormen er at International Agency for Research on Cancer (IARC, som ligger under WHO) nylig publiserte en rapport der de har gått gjennom all tilgjengelig forskning og vurdert om rødt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

I rapporten konkluderer de med at bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykktarmen og klassifiseres derfor i risikogruppe 1 (overbevisende årsakssammenheng), mens rødt kjøtt sannsynligvis øker risikoen for kreft i tykktarmen og plasseres i risikogruppe 2A.

Det betyr at det å spise bearbeidet kjøtt er i samme risikogruppe som det å røyke. Betyr dette at bearbeidet kjøtt er like kreftfremkallende som sigarettrøyk? Heldigvis ikke!

Klassifiseringen i risikogrupper sier noe om hvor sterkt vitenskapelige grunnlag vi har for å si at noe er kreftfremkallende. Vi har altså like godt grunnlag for å si at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende som å si at røyking er kreftfremkallende. Men det betyr ikke at risikoen for å få kreft av å spise kjøtt er like stor som risikoen for å få kreft av å røyke!

Steking på høy temperatur, som ved grilling, steking i ovn, på stekepanne, eller over bål, fører til dannelse av kreftfremkallende stoffer. Foto: NTB Scanpix

Kan øke risikoen for kreftDet er flere faktorer som spiller inn når man skal se på hvordan inntaket av kjøtt og risikoen for å få kreft henger sammen. Det aller viktigste er selvfølgelig hvor mye kjøtt du spiser. Hvordan kjøttet er bearbeidet, og hvordan du selv tilbereder det, virker også inn på hvor sunt kjøttet du ender opp med å spise egentlig er.

Visse typer bearbeiding kan føre til dannelse av kreftfremkallende stoffer. Høyt inntak av kjøttprodukter som er saltet, røkt, eller hvor det er tilsatt konserveringsmidler som nitrat og nitritt, har blitt forbundet med økt risiko for tykktarmkreft.

Høy temperatur fører til dannelse av kreftfremkallende stoffer. Dette er typisk ved grilling, steking i ovn og på stekepanne, eller over bål. Nøyaktig hvordan disse stoffene virker inn på kreftrisikoen vet vi fremdeles ikke nok om.

Vi spiser ikke så mye kjøtt

Flere steder kan du lese at en gjennomsnittsnordmann spiser 76 kg kjøtt i året. Det er viktig å være klar over at dette er engrostall, som inkluderer hele dyret, inkludert bein. I tillegg er det slik at hvis vi for eksempel har koteletter til middag, så skjærer de fleste bort både bein og fettkanten rundt. En del av fettet i kjøttet smelter dessuten bort i pannen under tilberedning.

En kotelett som i utgangspunktet veier 130 gram rå, vil kanskje ikke veie mer enn 60 gram når den er stekt og du har skåret bort det du ikke vil spise. Dette betyr at vi får i oss mindre kjøtt enn hva man skulle trodd hvis man kun ser på engrostallene.

Det er også viktig å være klar over at helsemyndighetenes anbefalinger om å ikke spise mer enn 500 gram kjøtt per uke, gjelder ferdig tilberedt kjøtt. Dette tilsvarer ca. 700 -750 gram rått kjøtt, altså 107 gram om dagen. I gjennomsnitt ligger inntaket i Norge på 117 g per dag, altså 10 g over anbefalt inntak. Det tilsvarer omtrent en skive kokt skinke mer enn anbefalingene.

Kvinner spiser for lite

Det er kanskje mer interessant at den landsomfattende Nordkost undersøkelsen viste at norske menn i snitt spiser 146 g rødt og bearbeidet rødt kjøtt per dag og at norske kvinner i snitt spiste 89 g per dag. Dette viser at norske menn har et inntak som ligger ca. 35 prosent over anbefalingen, mens kvinner ligger godt under anbefalingen.

Når vi samtidig vet at opp mot 50 % av norske kvinner står i risiko for å få i seg for lite jern, og at kjøtt er en viktig kilde til jern, er det bekymringsverdig at medias siste fokus på at kjøtt kan gi kreft kan skremme norske kvinner fra å spise kjøtt.

LES OGSÅ:

Les også

I år skal man ikke bare gro bart...

Les også

Med utlagt tarm deltok hun i NM i bikinifitness

Les også

Fedon Lindberg fikk en knekk etter mediestormen: - Det ble rett og slett for mye for meg

Viktig hvordan man tilbereder

I tillegg til å holde inntaket av kjøtt innenfor Helsedirektoratets anbefalinger, kan du selv påvirke hvor sunt det kjøttmåltidet du spiser blir.

Langtidskoking, damping eller ovnsbaking på lavere temperatur fører til mindre dannelse av uheldige stoffer. Derfor bør du velge dette som tilberedningsmetode så ofte det lar seg gjøre. Skal du steke kjøttet, er det viktig at det ikke skjer ved altfor høy varme.

Om kjøttmåltidet blir sunt eller ikke, handler også om hva du spiser kjøttet sammen med. Fyller du på med mye grønnsaker, og gjerne belgvekster, urter, krydder og tomatbaserte sauser, får du i deg rikelig med både fiber og antioksidanter, noe som er forbundet med redusert risiko for kreft.

Spiser du derimot mye kjøtt, lite grønnsaker, og kanskje både saus og friterte poteter til, blir kjøttmåltidet ikke spesielt sunt.

Spise i moderate mengder

Kjøtt er altså ikke utelukkende negativt. Dersom det spises i moderate mengder sammen med sunne råvarer, kan det fremdeles inngå som en del av et sunt kosthold.

I tillegg til å være rikt på jern, er kjøtt en god kilde til vitamin B12, sink og selen.

Magert kjøtt er rikt på protein og gir lite fett. Proteinet er at en høy biologisk kvalitet.

Holder du deg til Helsedirektoratets anbefalinger om å velge magert kjøtt, begrense inntaket av bearbeidet og rødt kjøtt, og holde kjøttinntaket under 500 g (700 g råvekt) per uke, så kan du altså la kjøtt inngå i et ellers sunt kosthold med god samvittighet!

Kilder:

Q&A on the carcinogenicity of the consumption of red meat and processed meat. WHO, 2015.

Véronique Bouvard, Dana Loomis, Kathryn Z Guyton, Yann Grosse, Fatiha El Ghissassi, Lamia Benbrahim-Tallaa, Neela Guha, Heidi Mattock, Kurt Straif, International Agency for Research on Cancer Monograph Working Group. Carcinogenicity of consumption of red and processed meat. The Lancet Oncology, 2015 (in press)

International Agency for Research on Cancer. Volume 114: Consumption of red meat and processed meat. IARC Working Group. Lyon; 6–13 September, 2015. IARC Monogr Eval Carcinog Risks Hum (in press).


Publisert: