Det er særlig én god grunn til å bytte ut brød med knekkebrød

Bytter du ut brødet med disse, kan du lett gå ned noen kilo i vekt.

Bytter du ut brødskivene med hjemmelagde knekkebrød, kan du gå ned noen kilo i vekt. Lise von Krogh

Cathrine Borchsenius
  • Forfatteren av denne artikkelen, Cathrine Borchsenius, er klinisk ernæringsfysiolog og gründer avBramat.noogSunnogsprek.no

Cathrine Borchsenius. Jo Straube

Ingenting slår hjemmebakte knekkebrød, verken når det kommer til smak eller sunnhet. Baker du knekkebrødene selv, kan du pøse på med sunne ingredienser og droppe ingrediensene som de fleste av oss får mer enn nok av allerede. Som salt og finmalt mel.Det er særlig én god grunn til å spise knekkebrød, og det er det høye innholdet av fiber. Fiber er bra for fordøyelsen, vekten og helsen. Fiber gir deg dessuten stabilt blodsukker, noe som gjør deg mer opplagt, mer konsentrert, og mindre sugen på noe søtt.

Mye fiber, lite salt

De som spiser nok fiber har også redusert risiko for diabetes type 2, hjerte- og karsykdom og visse former for kreft, ifølge helsenorge.no.

Mange av de industrifremstilte knekkebrødene inneholder også bra med fiber, en del av de «vanlige» typene er faktisk mer fiberrike enn de nye trendy knekkebrødene som ser litt mer hjemmebakte ut. Men, felles for de fleste industrifremstilte knekkebrød, er at de inneholder mer salt enn det du trenger å ha i dine hjemmebakte knekkebrød.

Her er oppskrifter til ulike sunne knekkebrød:

Ned i vekt med knekkebrød

Ønsker du å gå ned noen kilo, kan det å bytte ut brød med knekkebrød være en veldig god start. Og da er det selvfølgelig ikke om knekkebrød laget på finmalt mel, men skikkelig grove knekkebrød som du enten kjøper i butikken, eller lager selv.

Hvis du pleier å spise brød til frokost, lunsj og kanskje kveldsmat også, har du mye å hente på bytte ut dine vanlige brødskiver med grovt knekkebrød. Ikke bare får du i deg mindre kalorier, men du vil også få i deg mer fiber og mindre av de raske karbohydratene.

Mindre raske karbohydrater vil gi et jevnere blodsukker, mindre sult- og søtsug, og vil også gjøre det enklere for deg å gå ned noen kilo.

For at knekkebrødmåltidene skal mette godt, er det lurt å rikelig med proteinrikt pålegg på. For eksempel egg, makrell, tunfisk, eller cottage cheese. En gulrot ved siden av er heller ingen ulempe.

Disse er full av nøtter, fiber og frø, svisker, aprikoser og honning. Cathrine Borchsenius

Tips til sunne ingredienserNår du lager dine egne knekkebrød, har du ikke bare muligheten til å gjøre dem ekstra fiberrike, du kan også gjøre dem ekstra næringsrike ved å ha flere typer nøtter, frø og kjerner i deigen.

Frø som linfrø, sesamfrø, og gresskarkjerner er alle fulle av næringsstoffer, og gjør knekkebrødene både sunne og smakfulle. Prøv gjerne også litt chia, frøet som er en av våre beste plantekilder til omega-3. * Forskning:Nei, du blir ikke overvektig av mye frukt

Metter og smaker godt

Valnøtter og andre nøtter passer også godt i knekkebrød, og gjør at knekkebrødene både metter og smaker ekstra godt. Nøtter er fulle av sunne fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Ønsker du knekkebrød som er like gode uten pålegg som med, kan du i tillegg til nøtter også ha litt tørket frukt i deigen. Prøv for eksempel ut disse müsliknekkebrødene.

Det eneste du ikke bør ha for mye av i knekkebrødene dine er solsikkekjerner fordi disse inneholder relativt mye av tungmetallet kadmium.

Knekkebrød på 1-2-3

Fordelen med knekkebrød er at du kan ha alle ingrediensene i bollen samtidig. Røre det hele sammen, smøre det utover stekeplater dekket med bakepapir, og vips er knekkebrødene er klar for ovnen. Dette er «baking» som alle kan klare.

Det eneste du må kunne er å passe tiden i stekeovnen slik at du rekker å dele dem opp før de er ferdigstekte.

Knekkebrød med valnøtter, før de blir oppdelt. Cathrine Borchsenius

Knekkebrøddeigen skal nemlig først steke ca. 10 minutter, så deles i passe store biter, og så stekes litt til.Vil du ha ekstra sprø knekkebrød, kan du gjerne la dem stå og tørke i ovnen på svak varme med åpen dør i noen timer, eller gjerne hele natten hvis du lager knekkebrødene på kveldstid.

Så da er det bare å sett i gang! Prøv ut en av oppskriftene nedenfor, eller bruk disse eller andre knekkebrødoppskrifter som utgangspunkt for å lage dine helt spesielle og egne knekkebrød.

Les flere Bramat-saker her: