Bør man trene muskler man er støl i? Dette svarer Yngvar Andersen.

Mange opplever å bli støle. Kan man da trene de samme musklene?

Etter kraftig og uvant belastning på muskulaturen kan man bli støl.
  • Silje Dyregrov
Publisert Publisert

Hver uke vil våre Sprek-eksperter svare på spørsmål fra leserne. Lurer du på noe om trening, kosthold eller helse, kan du sende inn ditt spørsmål nederst i denne saken.


Spørsmål: Hvis man fortsatt er støl i musklene etter en treningsøkt, bør man da trene de samme musklene?

Yngvar Andersen er personlig trener. Mest kjent fra treningsprogrammet NRK Puls. Er nå gründer av Naardic.

God på motivasjon, hjemmetrening, trene med egen kropp.


Yngvar Andersen svarer: Tusen takk for et veldig vrient spørsmål.

Det er vanskelig å måle og vite hvor støl man faktisk er. Noen regner seg ikke som støle selv om de knapt kommer opp av sengen, mens andre kanskje kjenner litt vel godt etter for å «slippe unna» en treningsøkt.

De som trener for å bygge mest mulig muskelmasse, pleier å dele opp styrketreningen i såkalte splittprogram. Disse splittene gjøres i veldig mange varianter. Noen trener den samme musklene bare hver 10. dag, men da er det som regel snakk om veldig tøff og avansert trening. Å dele kroppen i to er det vanligste for folk som trener styrke (merk at de fleste blant oss hverken trener eller har noen som helst programmering av treningen sin). Ikke å være for tøff med seg selv er hensiktsmessig for fremgang, uansett hva man trener. Det minsker skaderisiko og gjør at vi opplever treningsglede.

Så selv om man på de støleste dagene kan få til bra trening ved hjelp av god oppvarming og klargjøring, er det ikke alltid så lurt. Noen har riktignok avanserte treningsprogrammer der man kontrollert kan kjøre seg selv i «senk» i perioder. Men slike opplegg krever en god plan. Den omfatter en lengre periode med mer moderate mengder trening og intensitet for å bygge seg opp igjen og oppnå det man vil med all trening: Å bryte ned for så å bygge opp.

Generelt til jeg si at mange som trener, kan bli bedre til å ta hensyn til innsatsen man har lagt ned, eget nivå og egen treningshistorikk. Men selv om man er veldig støl, er det ikke dermed sagt at man må la være å trene. Tren heller andre aktiviteter og/eller tren med lavere intensitet. Det hjelper kanskje ikke på stølheten, men du får trent.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel: I høst hadde jeg planer om å la beina få tyngre styrketrening enn vanlig. Men da jeg fikk mulighet til å spille cageball med en gjeng veldig spreke og hyggelige karer hver mandag, måtte denne planen utgå. Jeg kan ikke gå rundt og være konstant støl hele uken, for da blir risikoen for skader og manglende fremgang for stor. I tillegg hadde jeg nok ikke gledet meg like mye til ukens fotballøkt, som kanskje er minst like viktig på sikt.

Håper dette kan være til nytte!

BT Sprek

Nyhetsbrev Sprek-ansvarlig Silje Dyregrov holder deg oppdatert innen trening, helse og kosthold. Hver mandag gir hun deg en sprek start på uken.

Her kan du lese mer om våre eksperter:

  • Yngvar Andersen

    Personlig trener. Mest kjent fra treningsprogrammet NRK Puls. Er nå gründer av Naardic.

    God på motivasjon, hjemmetrening, trene med egen kropp.

  • Melina Magulas

    Har en master i idrettsfysiologi og biomekanikk fra Norges idrettshøgskole (NIH). Er nå doktorgradsstipendiat i fysisk aktivitet ved NIH. Jobber som foreleser ved Akademiet for Personlig trening og er tilknyttet Magnat Center som performance coach og fysiolog. Driver podkasten Prestasjonsprat med ektemannen Eirik Myhr Nossum, landslagstrener i langrenn for herrer allround.

  • Erik Arnesen

    Har master i samfunnsernæring. Er nå doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, avdeling for ernæringsvitenskap. Driver bloggen Sunn skepsis. Er med i Nasjonalt råd for ernæring.

  • Mari Eskerud

    Autorisert klinisk ernæringsfysiolog. Jobber som produktsjef innen medisinsk ernæring for Nestlé Health Science. Har podkasten Matmyter. Er aktiv på Instagram under @mari.eskerud.ernaering

  • Jøran Hjelmesæth

    Overlege og leder på Senter for sykelig overvekt i Helse sør-øst, Sykehuset i Vestfold. Professor i medisin ved Universitetet i Oslo og leder for Nasjonalt råd for ernæring.

  • Samira Lekhal

    Har studert medisin og psykologi, er spesialist i indremedisin med doktorgrad i forebygging av overvekt og livsstilssykdom. Jobber som overlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse sør-øst. Er grunnlegger av GreeNudge, som jobber med å fremme helse og bærekraft. Aktiv på Instagram under @spislevnyt.

    NB: Rådene ekspertene gir baseres på informasjonen innsender har oppgitt. Vi kan derfor ikke garantere at de passer hele helsesituasjonen til innsender. Det kan derfor være lurt å også ta kontakt med lege eller annet helsepersonell.

Publisert
  1. Sprek
  2. Sprek-eksperter
  3. Webview

Mest lest akkurat nå

  1. NRK: NVE åpner tilsynssak etter ulykken i Tokagjelet

  2. Stor test av 15 brød: To får toppkarakter

  3. Mistenker ruskøyring etter at lastebil køyrde i autovern

  4. Stal hjartestartar frå ambulanse

  5. Trossa protestar: Vedtok nye rusbustader i Nyhavn

  6. Sjukepleiaren grøssa då ho fekk høyre korleis pasienten vaska seg