Begynne å trene igjen etter at du har vært koronasyk? Dette er rådene, ifølge fem eksperter.

Vi spurte en hjertelege, en ergoterapeut, en fysioterapeut, en idrettslege og Helsedirektoratet.

For Gro Anita Dahle Spjeld gikk ikke treningen etter korona etter planen.
  • Silje Dyregrov
  • Eirik Brekke (foto)
Publisert Publisert

Lav popmusikk blander seg med taktfast sus fra to romaskiner. På gulvet på Sats Lagunen i Bergen står Gro Anita Dahle Spjeld i et dypt utfall mens hun strekker én og én arm i været.

Den oransje singleten dekker et symbol på det hun har vært gjennom det siste året: en tatovering av en dødningskalle og teksten «I am a fighter».

– 2021 har vært et drittår. Jeg lurte døden litt to ganger, sier Spjeld.

I oktober 2020 fikk hun påvist korona. Hun fikk utslett, kvalme, diaré, leddsmerter og sterk hodepine. Symptomene kom og gikk, men etter ti dager følte hun seg bedre. Hun begynte på jobb og trening igjen.

Som instruktør på treningssenter gjennom elleve år var 42-åringen vant til å trene mye og kjente kroppen sin godt. Hun ville komme fort i form igjen slik hun hadde klart etter andre infeksjoner tidligere. Men denne gangen gikk det ikke.

– Jeg begynte litt for hardt. Det merket jeg fort at ikke fungerte. Da smalt det, sier Spjeld.

  • Les mer om hva som skjedde lenger nede i saken.
I sommer fikk Gro Anita Dahle Spjeld denne tatoveringen.

Dette sier hjertelegen

Hvordan bør man egentlig trene etter at man har vært syk med korona? Dette er Efraim Buluts to hovedprinsipper. Han er kardiolog ved Bergen hjertesenter.

  1. Det er aldri bra å trene når du er syk eller har symptomer på en aktiv infeksjon. Det kan føre til at infeksjonen blir verre, noe som igjen kan føre til ytterligere komplikasjoner.
  2. Hvilket aktivitetsnivå du hadde før, og hvor hardt du var rammet, avgjør hvordan du bør trene etter covid-19.

Cirka 80 prosent av alle som får korona, har et mildt forløp, ifølge helsenorge.no. Da har man lette symptomer (eksempelvis feber, tretthet og kortpustethet) som går over i løpet av én til to uker.

Går de milde symptomene over i lungebetennelse med tung pust, forverring av hoste og stigende feber, kan du ha et moderat forløp. Noen få får et alvorlig forløp, der de vil ha behov for intensivbehandling på sykehus. Symptomene vil da ofte vare i tre til seks uker, ifølge helsenorge.no.

Bulut vil ikke gi noen generelle treningsråd til dem som har hatt et alvorlig forløp av korona. Han mener de bør følges tett opp av helsepersonell. Til dem som har vært mildt og moderat rammet, har han følgende tips:

  • Vent til du har vært symptomfri i syv til ti dager før du gjenopptar treningen.
  • Trapp så opp intensitet og mengde gradvis. Var du i rimelig god form før du ble syk, kan du for eksempel starte med å gå en halvtimes tur noen dager i uken. Etter én uke kan du for eksempel øke til en ekstra turdag og 45 minutter.
  • Kjenn hele tiden etter hvordan kroppen reagerer. Avbryt hvis du føler deg sliten. Ikke press deg selv.
  • Vent med hard fysisk trening til minst fire uker etter at du ble symptomfri.
  • Når du gjenopptar hard fysisk trening, start forsiktig og øk gradvis. Var du eksempelvis vant til å trene hardt to ganger i uken i en time, kan du starte med å prøve å trene hardt en gang i uken i 30 minutter.
Efraim Bulut er spesialist i hjertesykdommer. Han har mange års bakgrunn fra hjerteavdelingen på Haukeland universitetssjukehus og Haraldsplass diakonale sykehus. Nylig ble han en del av Bergen hjertesenter, som styreleder og kardiolog.

Dette sier ergo- og fysioterapeuten

Fysioterapeut Mariell Solberg Medås og ergoterapeut Oda Mølmesdal Flaten jobber i nystartede Kompani Covid. Der hjelper de personer som sliter med ettervirkninger etter korona.

De er enig i hjertelege Buluts to hovedprinsipper. Samtidig mener de at ikke alle må vente med all fysisk aktivitet til syv-ti dager etter at man er symptomfri.

– Man kan eksempelvis begynne med lette aktiviteter som rolig gange, mener Medås.

De mener også at ikke alle må vente med hard trening til det har gått fire uker etter at man er symptomfri.

– Hva man legger i begrepet «hard trening», er veldig forskjellig fra person til person. Uansett hvordan man definerer det, er vårt viktigste tips å lytte til kroppen og øke treningsbelastningen gradvis både med tanke på varighet, frekvens og intensitet, sier Medås.

De anbefaler å legge opp treningen etter disse prinsippene:

  • Start forsiktig og trapp gradvis opp. Start eksempelvis med en kort tur eller yoga i ti minutter når du er symptomfri.
  • Får du symptomer under eller etter en økt, trapp ned. Kjennes kroppen fin ut under og etter økten, kan du fortsette å øke. Begynn med for eksempel 15–20 minutter med lett jogging eller lett styrketrening uken etter.
  • Kjennes dette bra, kan du justere opp belastningen. Det kan være å øke varigheten, frekvens eller intensitet. For eksempel øke fra 20 minutter til 25 minutter, eller fra én til to økter, uken etter.
  • Den belastningen du har gjort, bør gå fint to–tre ganger. Gjør den det, kan du øke. Så skal det gå fint noen dager før du øker igjen.
  • Får du problemer som vedvarer, bør du kontakte helsepersonell, eksempelvis din fastlege eller kommunal fysioterapeut/ergoterapeut.

– Men det er vanskelig å gi noen oppskrift, for det er så individuelt. Men ikke vær redd for å være fysisk aktiv. Det er alltid bra, sier Flaten.

De anbefaler denne nettsiden for mer informasjon.

Fysioterapeut Mariell Solberg Medås (t.v.) og ergoterapeut Oda Mølmesdal Flaten.

Dette sier Helsedirektoratet

Helsedirektoratet påpeker at dette er en ny sykdom som man har litt lite kunnskap om. Men erfaring fra rehabiliteringsmiljøer og råd fra WHO gjør at de kan gi noen generelle råd:

– Ikke vær redd for å komme i gang med fysisk aktivitet igjen. Samtidig er det viktig å lytte til kroppen og følge med på hvordan den reagerer, sier seniorrådgiver Liv Hege Kateraas.

Kateraas mener at opptrapping av trening bør skje gradvis. Du bør unngå å starte så hardt at du blir svært sliten eller får vondt.

Dersom du opplever ett eller flere av følgende symptomer når du trener, bør du stanse og eventuelt ta kontakt med helsepersonell, ifølge Helsedirektoratet: Kvalme, svimmelhet, økt tungpustethet (som ikke forsvinner når du hviler), klamhet eller kaldsvette, tranghet i brystet, økte smerter (blant annet smerter som sprer seg til armene eller kjeven).

Dette sier idrettslegen

Petter Sørensen er lege for Olympiatoppen Innlandet. Han har laget treningsråd til idrettsutøvere etter gjennomgått koronasykdom. Disse kan også være nyttige for mosjonister som trener mye, ifølge Sørensen.

Der legges det opp til en forsiktig og gradvis retur til trening. Det anbefales blant annet at du er symptomfri i minimum syv dager, og at du ikke bruker medisiner (som paracetamol) relatert til korona, før du starter med lett trening. Da er rådet hans å øke belastningen gradvis mot normal trening.

– Det du gjør i opptreningen, skal føles normalt. Gjør det ikke det, bør du vurdere å oppsøke lege, sier Sørensen.

Det varierer hvor mye trening Gro Anita Dahle Spjeld orker i løpet av en uke. – Men trening er bra for helsen og det mentale. Når du har en hjertesykdom, er det ekstra viktig å trene hjertet, sier Spjeld.

Kreft og hjertesykdom

For Gro Anita Dahle Spjeld har veien tilbake vært lang og vanskelig etter at hun var koronasyk.

Da hun ikke ble bedre av symptomene, oppsøkte hun hjertelege i februar 2021. Der fikk hun beskjed om at hun hadde pulmonal hypertensjon. Det vil si forhøyet trykk i lungekretsløpet. I mars fikk hun også beskjed om at hun hadde atrieflimmer. Begge deler er sjeldne komplikasjoner etter covid-19, ifølge hjertelege Efraim Bulut. På samme tid fikk hun beskjed om at hun hadde hudkreft.

I samråd med lege har hun trent seg gradvis opp igjen. Men hjerteproblemene gjør at hun ikke kan trene like mye som før.

– Før trente jeg hardt én time seks til syv ganger i uken. Nå varierer det veldig hva jeg klarer. Men jeg er blitt flinkere til å lytte til kroppen, sier Spjeld.

Publisert
  1. Trening
  2. Korona
  3. Sprek
BT anbefaler

Det var «vinn eller forsvinn». Nå har hun tapt gårds­striden for tredje gang.

Saken om Haugland bondegård har vært oppe i Høyesterett. Men også der tapte Malene Johnsen og naboen saken.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Her satt han og gamet. Så ble rommet pepret med stein.

  2. Politiets søk går over i ny fase

  3. Øyvind oppdaget at en kjenning er antivakser. Hvordan skal han forholde seg til det?

  4. Trøbbelet for Bybanen er løst

  5. Hemmelig super­stjerne skulle samle 45.000 mennesker på Dokken. Nå er det avlyst.

  6. Politiet: – Sikre løse gjenstander