IAAF slår knallhardt tilbake mot dopingrapporter: «Sensasjonspreget og forvirrende»

Det internasjonale friidrettsforbundet svarer på beskyldningene.

Publisert: Publisert:

doping blod.jpg

Det internasjonale friidrettsforbundet mener de ferske dopingavsløringene gjort av Sunday Times og ARD er «sensasjonspreget og forvirrende».

Avisen Sunday Times og den tyske TV-kanalen ARD som har fått tilgang til 12.000 prøver fra 5.000 utøvere. I en dokumentar vist på ARD søndag har det kommet fram at 800 utøvere som har konkurrert i alt fra 800 meter til maraton har levert mistenkelige eller høyst mistenkelige dopingprøver.

Nå hevder IAAF at dokumentaren inneholder flere unøyaktigheter. I en pressemelding skriver de at prøvene ikke er positive dopingprøver, noe Sunday Times og ARD også innrømmer.

Les også

Dopingtest døgnet rundt, men unngå for all del at noen blir avslørt

I tillegg sier IAAF at det ikke er snakk om hemmelige prøver, men at de selv publiserte en detaljert analyse av disse for fire år siden. Sunday Times skriver også at seks utøvere skal ha levert mistenkelige prøver som ikke ble fulgt opp.

IAAF skriver at avisen før publisering ble fortalt at alle de seks testene ble nøye fulgt opp, og at samtlige av de seks utøverne er suspendert for dopingbruk.

«I reportasjene har ARD og Sunday Times hevdet at IAAF ikke har gjort noe for å følge opp mistenkelige prøver. Det er mulig de ønsker å presentere det de har som skup, men fakta er at de er fire år bak IAAF, som allerede har presentert en analyse av disse prøvene», heter det i pressemeldingen.

Friidrettsforbundet kaller journalistikken som ligger bak reportasjene villedende og skuffende.

(©NTB)

Publisert: