Dumper prisen for å begrense tapet  

Men i Tertnes rynker man på nesen over prisavslaget FyllingenBergen gir potensielle kunder for å selge flest mulig sumoabonnement.

Publisert Publisert

DUMPER PRISEN. Ellen Nygård Nilsen, daglig leder i FyllingenBergen, ser ingen annen utvei enn å dumpe prisene på sumoabonnement for å bli kvitt de rundt 60 kodene klubben har forpliktet seg til å selge. Foto: Torstein Bøe

  • Trond Sandvik
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Den ser ut til å bli en økonomisk belastning for allerede hardt prøvede klubbudsjetter, avtalen mellom Norsk Topphåndball (NTH) og landets 24 eliteserielag. En avtale som forplikter hver enkelt klubb til å selge sumoabonnement for 72.000 kroner.

Det er penger NTH allerede har lagt ut for og betalt til TV 2 – for å få forlenget samarbeidet med Nøstet-bedriften. Der fellesagendaen er å få vist alle eliteseriekampene i håndball direkte på nettplattformen Sumo.

Billigsalg ga god respons

Det kom TV 2 først i gang med i oktober, fire-fem runder ut i seriespillet – grunnet forsinkelser i leveransene av sendeutstyr. Nå dekkes både herre— og dameligaen i henhold til planene som ble lagt, hele Håndball-Norge kan følge med på direkten fra uke til uke. På HåndballXtra og via internett.

Like fullt sliter toppserieklubbene med å selge sumoabonnement i det omfanget avtaler forplikter dem til. Noe som igjen setter anstrengt klubbøkonomi på enda hardere prøver. FyllingenBergen er ett eksempel.

— Nå kommer nok vi ut med et årsregnskap for 2014 som går sånn noenlunde i balanse. Men sumoavtalen gir oss utfordringer. Det skal jeg ikke legge skjul på, sier daglig leder Ellen Nygård Nilsen. Hun har innsett at det må gjøres noe ekstraordinært for å få sving på salget.

— Rundt halvparten av kodene vi har fått tildelt, er nå solgt. Da har vi rundt 30 igjen. Og for å ikke sitte igjen med en stor regning på forfallsdato, har vi nå valgt å dumpe prisen.

- Hvor mye?

— Til det halve.

Det betyr at et ordinært sumoabonnement nå fås for 600 kroner, i stedet for 1.200. Men tilbudet gis ikke til hvem som helst.

— Nei. Dette er et internt tilbud. Til A-laget vårt, til rekruttlaget, til breddeklubben Fyllingen Håndball og til FK Fyllingsdalen.

Og responsen har vært umiddelbar, skal man tro de blågules daglige leder. Nilsen begynner å tro at hun kan bli kvitt samtlige koder.

- Men det gir likevel FyllingenBergen et økonomisk tap, når alt kommer til alt?

— Ja. Men mer begrenset enn om vi skulle sitte igjen med en haug med usolgte abonnement i mars/april.

- Bør holde noenlunde samme pris

På Tertnes-kontoret sitter Marit Brox og lurer på hvordan hun skal bli kvitt alle de 60 kodene hun har fått tilsendt fra Norsk Topphåndball.

— Vi har solgt for omtrent 30 000 kroner. Enkelt er det ikke, men vi har gjort en del tiltak for å få tilbudet ut til publikum, forteller Brox.

— For det er gjerne det som er utfordringen; nemlig å fortelle publikum at vi har tilbudet og at de støtter klubben om de kjøper gjennom oss. Ett av tiltakene er et såkalt «juletilbud», som vi i samarbeid med Bergen HK tilbød under den årlige julecupen. Det gir våre kjøpere 200 kr i rabatt, som er i tråd med hva NTH har gjort.

Om FyllingenBergens strategi for å unngå en for stor sluttregning, sier Tertnes' daglige leder dette:

— Hva vi gjør etter nyttår tar vi stilling til da. Men det er langt fra ideelt at klubbene ikke holder noenlunde samme pris. Selv om ingen kan nekte Fyllingen å sette den prisen de ønsker selv på dette produktet.

Stord, Hordalands tredje eliteserieklubb, hadde to dager før julaften solgt beskjedne 12 sumoabonnementer.

— Vi sitter med bra filming av motstanderne, og har rask tilgjengelighet til dette etter at kampene er spilt, er det første Bjørn Lindgård ønsker å melde. Stords daglige leder kommer dog kjapt med en innrømmelse:

— Vi er tydeligvis ikke flinke nok til å promotere produktet.

- Hva med ekstra gode tilbud til potensielle kjøpere, slik FyllingenBergen opererer?

— Også vi har også satt ned prisen, og for eksempel hatt dette på kampplakaten to eller tre ganger. Men heller ikke da er vi blitt nedringt.

Norsk Topphåndball satte i utgangspunktet februar som frist for innlevering av de 1,7 millioner kronene klubbenes interesseorganisasjon har lagt ut. Mye tyder nå på at klubbene vil få litt mer tid på seg for å få solgt unna sine 60 sumokoder.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. – Må kunne forvente at den nye fergen tåler vind og sjø

  2. Her lukter bunnvannet som råtne egg. Det kan bety at fjordbunnen er i ferd med å dø.

  3. Disse tiltakene bør du kjenne til om du skal ha byferie

  4. Hotel Norge evakuert etter brann i kjelleren

  5. To av tre stryker. Nå skal Lars Erik gjennom Forsvarets hardeste utdanning.

  6. Kjørte inn i flere andre biler og «blåste rødt»

  1. Håndball
  2. Stord IL
  3. Fyllingen
  4. Tertnes