Brann legger seg flat etter ulovlig markedsføring

Gjør helomvending i brødposesaken. — Jeg legger meg flat, sier salgssjefen

- Dette har blitt en trasig sak, sier Branns salgssjef Dag Frode Algerøy.
  • Audun Hageskal
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

— Vi har nå besluttet at folk kan benytte seg av brødposeavtalen også til 16. mai-kampen, og på den måten veksle inn poser med billetter. Familien som kom i butikken og ikke fikk vekslet inn brødposene i billetter, vil vi ta kontakt med og invitere på hvilken som helst av de andre kampene helt gratis. Hvis de ønsker å få pengene refundert, så vil de også få det, sier Branns salgssjef Dag Frode Algerøy.

Med det gjør klubben helomvending etter at BT skrev om Tormod Opdal, som onsdag var på Stadion for å benytte seg av Branns brødposekampanje. Da Opdal ville veksle inn 30 brødposer til seks billetter til 16. mai-kampen, ble han nektet dette.

Brudd på markedsføringsloven

Klubben har besluttet å endre beslutningen etter at BT opplyste om at Forbrukerombudet anser Branns håndtering av saken som brudd på markedsføringsloven.

Brann-brødposene er merket «Du leverer brødposene hos Brannbutikken på Stadion. Der får du to billetter til neste kamp (eller den første med ledig kapasitet)». Men til tross for 5000 ledige billetter, mente klubben at kapasiteten var for lav og at det var stor sjanse for at de ville selge alle disse.

— Dette har blitt en trasig sak, og vi må erkjenne at teksten på brødposene kan tolkes på to måter. En måte er at det er ledig kapasitet, og derfor må man få vekslet inn. På den andre siden er det min tolkning om at man har ledig kapasitet nå, men at det vil bli utsolgt og at vi derfor ikke gir vekk billetter til akkurat denne kampen, men alle andre. Jeg legger meg flat og erkjenner at teksten kan tolkes annerledes, sier Algerøy.

Han håper nå at det vil bli fullsatt på Stadion 16. mai, og ønsker også å fortsette med brødposekampanjen kommende sesong.

— Men vi vil vurdere å endre teksten til neste år. Vi har åpenbart ikke vært tydelige nok, sier salgssjefen.

Villedende reklame

gry.jpg

Først de siste dagene har Brann kommunisert at de ikke vil veksle brødposer til 16. mai. Det er blitt gjort i saker som omhandler det generelle billettsalget, på brann.no. Det fikk Forbrukerombudet til å reagere.— Dette høres ut som et klassisk tilfelle av villedende reklame, konkluderer forbrukerombud Gry Nergård (bildet) når hun får høre om Opdals opplevelse.

Hun er ikke imponert over måten klubben håndterte brødposestuntet på. Likevel er det lite man kan gjøre med situasjonen, dersom man opplever det samme.

— Man kan bryte markedsføringsloven uten at folk har krav på noe som følge av det. Og det er selvfølgelig dumt, opplyser Nergård.

Håper på bedre fremtid

Nergård håper likevel at oppmerksomheten rundt saken fører til at både supporterne og brødkundene blir bedre tatt vare på både denne gangen og i fremtiden.

Hun mener i tillegg at avvisningen av Opdal er dårlig markedsføring for klubben, med tanke på klubbens fremtidige fotballsupportere, og legger til at slike reklamestunt kan få konsekvenser dersom saken blir meldt inn til Forbrukerombudet.

— Da må vi vurdere om vi har kapasitet til å ta saken. I så fall vil næringsdrivende få beskjed om å stoppe den aktuelle kampanjen. Det kan også ende med vedtak om en økonomisk sanksjon, men det er svært sjelden det går så langt. De fleste retter opp i slike feil uten konflikt, sier Nergård.

- Viktig at alle får muligheten

Tormod Opdal er selv glad for at saken fikk en god løsning til slutt.

— Det viktigste for meg er at alle andre får muligheten til å bruke avtalen. Jeg er interessert i å støtte Brann, og at det går bra med dem. Men har man en markedsføring som dette, så må man stå for det, sier Opdal.

Han vil nå vurdere om han skal benytte seg av muligheten til å få tilbake pengene og veksle inn brødposene i billetter til kampen. Han er uansett fornøyd med måten saken ble løst på.

— De holder det de har sagt de skal gjøre, og det er det aller viktigste, sier Opdal.

Publisert: