Her tester Hushovd sin nye supersykkel

<p>«Oksen fra Grimstad» prøvekjørte Roubaix-løypa.</p>

Hushovd BMC Racing Team

Helt alene på den belgiske landsbygda tråkker Thor Hushovd (34) her gjennom 15 brosteinsmil av Paris-Roubaix-løypa for å teste sitt nye skreddersydde utstyr.

Thor har kjørt 15 mil på brostein alene og i motvind. Delvis for å teste utstyr, delvis for selv å få en gjennomkjøring, sier trener Atle Kvålsvoll.

Verdifull trening

Trønderen har selv vært og besøkt eleven i Belgia. Der har Hushovd oppholdt seg siden lørdagens Omloop Het Nieuwsblad. Både søndag og mandag var «oksen fra Grimstad» ute og kjørte på brosteinspartier i Paris-Roubaix-løypa. Mandag kveld reiste Hushovd hjem til Monaco, godt fornøyd med treningsutbyttet fra en løype han kjenner godt.

– Den ene grunnen til disse to dagene i løypa var at Thor skulle få testet utstyr, den andre var å få kjørt gjennom brosteinsområdene. Thor kjenner løypa godt, og flere ganger kjørte han foran bilen som skulle vise vei, sier Kvålsvoll.

Hushovd kjørte gjennom alle brosteinspartiene unntatt de tre siste. Brosteinene flytter litt på seg fra år til år, så med splitter ny sykkel fikk 2010-verdensmesteren verdifull trening på nytt utstyr.

Han fant seg bra til rette på sykkelen. Han har testet forskjellige typer dekk og fått se hva som fungerer best, så han har fått gjort en del testing , sier Kvålsvoll.

Testingen går blant annet på å finne dekk som er grove nok, samtidig som de ruller bra, i tillegg til rett lufttrykk i slangene. I tillegg må sittestilling tilpasses.

– En punktering i Paris-Roubaix er skjebnesvangert, for det tar så lang tid å få hjelp av følgebilene. Derfor velges trygghet fremfor å ta sjanser med utstyret. Han kjører med mindre luft i dekkene, da er det mindre sjanse for å punktere. Og så er det så mye gjørme og skitt i veien og på brosteinene, det blir glatt, så han er nødt til å velge dekk som har grovere mønster, forklarer Kvålsvoll.

Bør holde seg i midten av veien

Thor Hushovd er relativt tung i forhold til flere av konkurrentene i sykkelsirkuset med sine rundt 80 kg. På brostein kreves også solid teknikk for å komme seg helskinnet over de utfordrende partiene.

Det handler om å få flyten, å tørre å kjøre. Da må man sitte mest mulig i midten av veien, oppå brosteinene liksom. Der er det minst sjanse for å punktere, nede på sidene er det skarpere steiner. Og så må man sitte avslappet og la beina gå, og prøve å få en flyt over steinene , sier Kvålsvoll.

Sykkelen Hushovd og resten av BMC-laget kjører med i «helvete i nord» er helt ny, og spesiallaget for å kjøre på røff asfalt og brostein. Stivheten og hvordan den skal gi etter mot underlaget er litt annerledes enn syklene laget kjører med i «vanlige» ritt. Den ble for første gang tatt i bruk under helgens Omloop Het Nieuwsblad.

Søndag stiller Hushovd til Start i Paris-Nice. Etapperittet går i Frankrike i én uke.