Fotballtopper spår ny pengegalopp om norsk TV-fotball

Nå starter kampen om å få vise norsk fotball fra 2017. Fotballederne frykter på ingen måte for interessen.

TV 2 har spyttet inn enorme summer i engelsk fotball, men vil nok helst fortsette med norsk fotball også. Trolig får de kamp fra Discovery. Bildet er fra Viking stadion. Pål Christensen

TV 2 skal sende norsk fotball neste sesong etter oppkjøpet av C More, som hadde rettighetene fra 2013 til og med 2016-sesongen. Norges Fotballforbund har nå startet prosessen med å selge medierettighetene fra og med 2017-sesongen. NFF må forholde seg til følgende fakta:

  • TV 2 sikret seg forrige måned Premier League-rettighetene frem til 2019. Ifølge VG måtte kanalen punge ut 1,6 milliarder kroner for tre sesonger med engelsk fotball.
  • NRK betalte nylig 400 millioner kroner for vintersport.
  • Viasat kjøpte rettighetene til spansk og italiensk fotball. De hadde fra før den kostbare rettigheten til Champions League.
  • Discovery-gruppen (TV Norge, MAX) har punget ut store summer for OL og fotballandslaget.

– Vi mener at Tippeligaen og Obos-ligaen er attraktive rettigheter for media i Norge, og vil være det også i årene fremover. Utover det ønsker jeg ikke å gi våre vurderinger av konkurransesituasjonen i forkant av disse forhandlingene, sier daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media. De skal selge medierettighetene på vegne av Fotballforbundet.

Leif Øverland er administrerende direktør i Norsk Toppfotball, som representerer toppklubbene. Han svarer kort og kontant på spørsmålet om han frykter færre interessenter for norsk fotball denne gang.

– Det gjør vi ikke, sier Øverland.

Vinneren skal «blø»

Harry Arne Solberg har forsket på sports- og medieøkonomi. Handelshøyskolen i Trondheim

Harry Arne Solberg er professor ved Handelshøyskolen i Trondheim, og har forsket på sports— og medieøkonomi. Han er ikke i tvil om hvilken rettighet som er viktigst, rent kommersielt.– Det har vist seg at fotball er tingen når det handler om betal-TV. Før var film også det, men nå har folk tilgang til Netflix og flere andre ting. Som betal-TV-produkt er Premier League hakket mer verdt enn norsk fotball, sier Solberg.

Han påpeker at Discovery-gruppen så langt har sikret seg rettigheter som ikke er egnet for betal-TV, som OL og fotballandslaget. Siden Premier League gikk til TV 2 er det mye som tyder på at Discovery vil satse hardt for å få norsk fotball.

– Discovery var med på å presse prisen opp på Premier League. Tanken i slike forhandlinger er ofte at «enten vinner vi rettighetene, eller så skal vi i alle fall få de andre til å blø kraftig». TV 2 måtte betale en del mer for Premier League, og nå er spørsmålet hvor langt TV 2 er villig til å strekke seg for å få fortsette med norsk fotball også, sier Solberg.

– Er det skadelig for verdien av de norske rettighetene at Premier League allerede er solgt?

– Ideelt sett hadde det vært en fordel om norsk fotball ble solgt før Premier League. Det avgjørende nå blir å ha minst to som er veldig interessert, sier Solberg.

Ramaskrik i 2005 og 2011

Det har vært mye brudulje ved tidligere salg av de norske fotballrettighetene. I 2005 ble det ramaskrik da fotballagent og konsulent Rune Hauge sikret seg 100 millioner kroner i honorar for milliardavtalen som Fotballforbundet inngikk med TV 2 og Telenor. Og i 2011 ble det like mye ståk da Canal+ (senere C More) hadde sikret seg rettighetene i årene 2013-2016 uten at TV 2 eller andre kanaler fikk være med på budrunden.

– Det er ikke bare vi som er overrasket over dette. Verken NRK eller Viasat har hørt noe om at rettighetene var i ferd med å bli solgt. Jeg synes det er rart at fotballen ikke testet ut hvor mye disse rettighetene er verdt, uttalte daværende TV 2-sjef Alf Hildrum.

Leif Øverland er administrerende direktør i Norsk Toppfotball. NTB SCANPIX

Hva sier fotballtoppene i dag, har de tatt noen lærdom?– Jeg ønsker ikke å kommentere hvilke eventuelle endringer vi gjør nå i forkant av salgsprosessen, sier Knut Kristvang i Fotball Media.

– Det er mye positiv oppmerksomhet knyttet til norsk fotball, men det er mye som kan forbedres. Vi forsøker å være ydmyke, og klubbene jobber hardt for å skape flere gode fotballspillere og et enda bedre underholdningsprodukt. Vi ønsker at alle som er interessert i å bidra til å formidle produktet skal komme «til bordet» i salgsprosessen, sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball.

Sender ut tilbud

Salgsprosessen er godt i gang.

– Vi jobber med tilbudsinvitasjon for visningsrettigheter for Tippeligaen og Obos-ligaen fra sesongen 2017. Denne vil bli sendt ut i løpet av kort tid, sier Kristvang.

– Når håper dere å ha en avklaring rundt den nye medieavtalen?

– Det er litt vanskelig å si på forhånd. Det avhenger av hvor lang tid forhandlingsprosessen vil vare, sier lederen i Fotball Media.

– Vi tar den tid vi behøver for å få rett samarbeidspartnere til det vi opplever er best mulig betingelser for toppfotballen totalt sett, sier Leif Øverland.