Sogndal øker sponsorinntektene til tross for nedrykket

Brann er imponert over konkurrenten.

Sogndal er et attraktivt sponsorobjekt til tross for nedrykket. Her er Rune Bolseth i duell med Branns Erlend Hanstveit.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

For fotballklubber flest er et nedrykk synonymt med tapte inntekter, ikke minst på sponsorsiden. Brann fikk inn 46,8 millioner kroner fra sponsorer forrige sesong, og har budsjettert med 34,6 millioner i år. I Sogndal har de imidlertid klart å gå motsatt vei. Fra 2014 til 2015 øker klubben sponsorinntektene med mellom 1 og 1,5 million kroner, og kommer dermed opp i knapt 20 millioner i slike inntekter.

Les også

Dette Norling-uttaket klarer du neppe å gjette!

Divisjon påvirker ikke

— Dette er oppsiktsvekkende, men vi har lenge hatt kultur for og fått aksept fra våre partnere for at vi skal ha divisjonsuavhengige avtaler. Det er tøft nok å rykke ned om en ikke skal bli ytterligere utfordret økonomisk på dette området, sier Egil B. Mundal, Sogndals daglige leder.

Han peker på flere faktorer som gjør at Sogndal er et attraktivt sponsorobjekt selv om klubben ikke spiller på øverste nivå.

— Merkevaren Sogndal utenfor fotballen er blitt mye sterkere, for eksempel som vinterdestinasjon. Sterkere er også merkevaren Fosshaugane Campus, som gjør at vi fremstår som en attraktiv samarbeidspartner også alle de andre dagene i året enn når det er kamp. I tillegg har klubben jobbet systematisk med teknologiinvesteringer de siste fire-fem årene, og begynner nå å høste av det arbeidet, sier Mundal.

  • Se Brann - Sogndal direkte på BT.no klokken 18.00.

- Godt jobbet

Daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen, er imponert over sponsortallene Sogndal kan vise til.

— Det er helt strålende og godt jobbet av Sogndal, og så synes jeg det er bra for fotballen generelt. Vi i Brann blir mer påvirket av et nedrykk enn Sogndal, fordi vi er en klubb som skal være i den øverste divisjonen, sier Johannesen.

Egil B. Mundal, daglig leder i Sogndal, mener klubben nå får igjen for investeringer utenfor banen.

Sogndal har fått to helt nye sponsorer etter nedrykket, i BOB og Frydenbø. Begge bedriftene har hovedkontor i Bergen, men har også virksomhet i Sogn og Fjordane.— Vi er blitt store i Sogn og Fjordane, og ser at Sogndal har samme rolle der som Brann har i Hordaland. Da var det veldig naturlig for oss å snakke med Sogndal. Divisjonsstatusen er faktisk ikke avgjørende, for BOB klinger ikke særlig i andre deler av landet uansett. Det kan se ut som om de andre sponsorene tenker som oss, at lokal tilhørighet er det viktigste, sier Terje Gilje, administrerende direktør i BOB.

Les også

BT-kommentator: - Huseklepps nedtur minner meg om Fernando Torres

Samme sponsorer som Brann

Boligbyggelaget valgte i oktober også å inngå en treårig avtale med Brann, før man visste at bergenserne må spille i 1. divisjon denne sesongen.

— Hvordan vil du beskrive konkurransen med Sogndal på sponsormarkedet, Johannesen?

— Til en viss, men ikke stor, grad er det konkurranse om noen av kronene når det gjelder profilering. Vi har jo noen av de samme samarbeidspartnerne (Sparebanken Vest er hovedsponsor for begge, red.anm.). Men vi er fra Bergen og de fra Sogn, og det er en viss forskjell i oppmerksomheten rundt klubbene, minner Brann-lederen om.

Mundal mener det er begrenset hvor mye vestlandsrivalene "stjeler" fra hverandre.

— Jeg vil snu på det og si at fotballen som helhet blir en god arena å være synlig på. Jeg tror ikke det er sånn at Sogndal får mer når Brann får mindre, eller omvendt. Det er snakk om veldig profesjonelle aktører som har store forventninger til samarbeidet og krav om hva en får tilbake, sier Mundal, som ikke legger skjul på Sogndals gevinst av igjen å spille i samme divisjon som Brann.

Publisert