Publikum svikter Eliteserien: Største fall på seks år

Bare to av lagene som spilte eliteserie i fjor, har oppgang. Ett lag har 24 prosent nedgang siden i fjor.

Publisert: Publisert:

Brann er ett av lagene i Eliteserien som opplever publikumsnedgang. Her forlater supporterne stadion etter 1–1-kampen mot Sandefjord. Foto: NTB scanpix

Det er fire runder igjen av Eliteserien og spenningen er til å ta og føle på i begge ender av tabellen. Søndag utkjemper Rosenborg og Brann et viktig slag i kampen om pokalen, mens det kryr av nedrykkskandidater i den jevne bunnstriden.

Kanskje kommer tilskuerne til å stå i kø for å sikre seg billetter til de avgjørende skjebnekampene i novemberkulden, men akkurat nå styrer vår øverste divisjon mot dystre tall.

Les også

Hvem velger du? Plukk ut din drømmeellever før Brann-Rosenborg her

Under 6000 tilskuere

Etter 26 runder har 1,2 millioner besøkt eliteseriebanene denne sesongen, ifølge altomfotball.no. Det gir et snitt på 46.792 tilskuere pr. runde og bare 5.849 tilskuere pr. kamp.

Dermed ligger det an til en nedgang på 850 tilskuere fra fjorårets sluttresultat. I snitt gikk 6.699 tilskuere på hver kamp i Eliteserien i 2017.

Tilskuersnitt Eliteserien
ÅrTilskuere
20005.639
20015.567
20026.002
20036.587
20048.012
20059.490
20069.101
200710.521
20089.812
20098.966
20108.113
20117.997
20127.003
20136.828
20146.961
20156.711
20166.970
20176.699
20185.849*
*Etter 26 av 30 serierunder

Ikke siden 2001 har det vært under 6000 – i gjennomsnitt – på kamp i Eliteserien. Den gangen var snittet på 5.567 tilskuere.

Nedgangen på 850 tilskuere er dessuten den største siden 2012, da ligaen mistet 994 tilskuere i snitt fra sesongen før.

– Det er nok hovedårsaken

Verst har nedgangen gått utover Odd. Skiens-klubben, som tidligere i høst «vant» vår undersøkelse av ligaens billigste billetter, hadde over 7.000 tilskuere i snitt i fjor.

Med 5.454 i snitt til nå, har Odd mistet 24 prosent av tilskuerne sine fra 2017-sesongen. Med andre ord hver fjerde supporter.

– I Odd har vi hatt den største publikumsveksten i Eliteserien i en del år. I samme periode har vi tatt to medaljer. spilt en cupfinale og hatt tre sesonger i Europa. En av klubbens beste sportslige perioder i moderne tid. De siste to årene har vi ikke hatt de samme sportslige oppturene, men havnet midt på tabellen. Det er nok hovedårsaken til nedgangen, sier daglig leder i Odd Einar Håndlykken.

– «Easy come, easy go» er det noe som heter. I tillegg har vi kuttet sponsorsesongkort som har vært lite brukt og vi har hatt problemer med kulde og vinter som alle andre, legger han til.

Odds hjemmebane har mistet en fjerdedel tilskuere denne sesongen. Foto: NTB scanpix

Lag20172018
Rosenborg17.59216.406
Brann11.85810.249
Vålerenga9.7029.378
Molde7.7857.144
Viking7.380(7.218 i 1. divisjon i 2018)
Odd7.1065.454
Strømsgodset6.2715.887
Aalesund6.062(4.760 i 1. divisjon i 2018)
Lillestrøm5.6285.469
Sarpsborg 084.7015.011
Haugesund4.4554.421
Sandefjord4.0113.228
Stabæk3.9603.571
Kristiansund3.8244.028
Tromsø3.5963.746
Sogndal3.248(2.088 i 1. divisjon i 2018)
Snittet til de nyopprykkede lagene:20172018
Start4.0924.589
Bodø/Glimt2.5833.182
Ranheim6842.055

Bunnlaget Sandefjord har ligget fortapt i hele år og ligger langt nede også på denne tabellen. Med 20 prosent nedgang er det bare Odd som lider mer av nedgangen.

  • Har du merket at TV-jobben forandret Kjetil Rekdal? Les mer her.

Brann med nedgang

Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at gulljagende Brann er nestemann på frafallslisten: Gullkandidaten har mistet 1.609 tilskuere fra i fjor og årets snitt på 10.249 tilskuere er en nedgang på 14 prosent.

En god del av forklaringen er naturligvis at bergensklubben bygger om stadion og mangler en langside, som ellers ville vært stappfull på 16. mai og når RBK kommer til gullkamp søndag kveld.

– Det at vi mangler en hel langside, gjør at vi får inn 12.900 kontra 17.600 tilskuere. Det har gitt konsekvenser for de store kampene som søndagens RBK-kamp, 16. mai-runden og serieavslutningen. For vår del har det vært den store endringen fra i fjor, men det er budsjettert med det, sier kommersiell leder i Brann Camilla Schutz.

– Men vi må jobbe for enhver supporter og ikke stoppe opp. Vi prater jevnlig med andre klubber og vi må fornye oss for å fornye interessen og bevare den. Så får vi snakkes på samme tid om ett år og se om vi har klart det, sier Schutz.

Ønsker ikke kampstart klokken 20

Gullrival Rosenborg har også slitt med nedgang denne sesongen. Daglig leder Tove Moe Dyrhaug så tidlig at dette kunne bli en sesong med nedgang.

– Hjemmekampene mot Molde de siste årene har vært fullsatt. I år manglet vi 4000 tilskuere. Allerede der tapte vi mye, sier Dyrhaug.

RBK er avhengig av hele distriktet for å få fullsatt stadion. Både mot Molde, Brann og Vålerenga spilte laget klokken 20, noe som blir sent for supportere flere timer unna Trondheim. På direkte spørsmål om hvor mye 20-kampene preger billettsalget, erkjenner Dyrhaug at det har mye å si.

– Vi er heldigvis ett av de lagene som er populære for disse 20-kampene, men for oss er ikke det ønskelig, sier Dyrhaug.

– I tillegg taper vi 500–1000 tilskuere på at vi nå har to eliteserielag i byen. Såpass ærlig må vi være, sier hun.

Tre har hatt oppgang

Byrival Ranheim har gått fra 600 til over 2000 tilskuere i snitt etter opprykket. Av lagene som spilte eliteseriefotball i fjor, er det tre lag som ligger på den positive enden av skalaen: Sarpsborg 08, Kristiansund og Tromsø.

Sarpsborg 08 har over 5000 i snitt, selv om innsatsen i serien har vært like grå som prestasjonene i Europa har skint. På Nordmøre har hypen rundt KBK ikke lagt seg, mens Simo Valakari-effekten fortsatt gjelder i nord. Klubbene har økt tilskuersnittet med henholdsvis seks, fem og fire prosent.

Tromsø-trener Simo Valakari kan glede seg over flere tilskuere på Alfheim. Foto: BILDBYRÅN

– Vi har hatt tre sportslig tunge sesonger før Simo Valakari kom inn i klubben. Sammen med spillerne og klubben løftet han resultatene, noe som ga optimisme i fjor. Dette dro vi med oss inn i år. Dessuten har klubben jobbet målrettet de siste årene, med tanke på omdømmebygging, profilbygging og kamppromotering, sier daglig leder i Tromsø IL, Kristian Høydal.

Publisert: