Ekssjef om Premier League-tapet: – TV 2 er blitt for små

Tapet av Premier League var som forventet, mener tidligere TV 2-sjef Bjørn Taalesen. – Jeg har lenge sagt at TV 2 trenger venner, sier han.

ANDRE TIDER: Bjørn Taalesen presenterer her TV 2s Premier League-satsing sammen med Erik Thorstvedt. Året var 2010.
  • Kjetil Gillesvik
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

I to tiår reiste Bjørn Taalesen rundt og forhandlet sportsrettigheter på vegne av TV 2. Han minnes godt den fantastiske stemningen som var på huset hver gang de sikret seg retten til å sende Premier League.

– I dag føler jeg virkelig med dem som jobber i TV 2. Det er en ganske tung beskjed å få, sier Taalesen.

For to år siden takket han ja til sluttpakke og forlot kanalen. Før det jobbet han som rettighetsansvarlig og sportssjef. Han er ikke overrasket over dagens nyhet.

– Jeg visste dette kom til å bli kjempetøft. At TV 2 har levert et godt produkt teller ingenting når det kommer til stykket. Det er pengene som rår. Det som ødela for TV 2 var at Premier League åpnet for å selge rettighetene som en skandinavisk pakke. Før måtte du kjøpe dem land for land, sier 63-åringen.

STUDIO: Jan-Henrik Børslid, Petter Myhre og TV 2 har fått mye skryt for Premier League-sendingene sine.

Mener TV 2 mangler venner

Helt siden 2010 har TV 2 har hatt de norske rettighetene til Premier League. Nå er det klart at kanalen mister rettighetene fra og med 2022/23-sesongen. Ifølge bransje-nettstedet Kampanje ble TV 2 feid av banen i forhandlingene om Premier League.

Finalerunden skal til slutt ha stått mellom det amerikanskeide TV-konsernet Discovery, som blant annet eier TVNorge og Eurosport, og Nordic Entertainment Group (NENT) som står bak TV3 og Viaplay.

Ifølge Kampanje betaler vinneren, Nent, over 20 milliarder kroner for å sende Premier League de neste seks årene i Norge, Danmark, Sverige og Finland.

– Når du opererer i flere land, kan du bruke pengene der du trenger de mest. For Premier League er det i Norge den store kampen står. Da brukes de store pengene der, sier Taalesen.

Han mener de samme mekanismene spilte inn da TV 2 og NRK tapte rettighetene til å sende henholdsvis håndballmesterskap og skisport.

– TV 2 og Egmont er blitt for små i en stor verden. Det er ikke utviklet noe samarbeid over tid som gir sterke allianser. De blir for alene.

TRIO: Kasper Wikestad, Brede Hangeland and Ingrid Halstensen i aksjon før Ole Gunnar Solskjærs første kamp som United-manager i Cardiff i desember 2018.

Bør samarbeide med NRK

Taalesen forteller at mangelen på alliansepartnere internasjonalt lenge har vært et tema internt i kanalen.

– Jeg har sagt hele veien at TV 2 trenger noen venner i livet. Men venner får du ikke av deg selv. Allianser er noe en skaffer seg over tid. Det nytter ikke å ha venner i anførsel.

– Hvem ser du på som naturlige alliansepartnere?

– TV4 i Sverige og TV2 i Danmark. Men jeg har også jobbet lenge for at TV 2 og NRK burde samarbeide tettere sammen. Det viste nylig tapet av skirettene at de burde gjort, sier Taalesen.

Han får full støtte av Lasse Gimnes, medieekspert og daglig leder i Gimcom.

– De har hatt litt for stor tro på seg selv og litt for lite tro på samspill. TV 2 ser nå at de ikke er så store som de trodde, sier Gimnes.

Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger er inne på det samme. Han skriver at dagens eierskap med Egmont som eneste eier «ikke er fremtidsrettet nok» og at «Det er på høy tid å sette fart i tanken om et felles eierskap for de kommersielle allmennkringkasterne TV 2 i Norge, TV4 i Sverige, TV2 i Danmark og MTV i Finland igjen.»

Nedtur for Sumo

Bjørn Taalesen mener det er vanskelig å sette ord på hvor viktig Premier League har vært for TV 2.

– Jeg tror ikke Sumo ville vært det samme uten Premier League. Disse rettighetene har skaffet dem veldig mange abonnenter.

– Hva tror du om strømmetjenesten Sumos fremtid uten Premier League?

– Jeg er glad jeg er pensjonist, sier han og legger til:

– De må jo finne en erstatning, men det er ingenting som kan sidestilles med Premier League. Problemet med Champions League er at det går for sporadisk. Det gjør det veldig vanskelig å selge abonnement. Men jeg tror at det kanskje har vært en god dag for norsk fotball, sier Taalesen, som er styremedlem i Kongsvinger IL Toppfotball.

DYR KAKE: NENT Group betaler ifølge Kampanje rundt 20 milliarder kroner for de skandinaviske rettighetene til Premier League.

Kan løfte norsk fotball

Taalesen har selv sett verdien av norsk fotball. I 2005 spilte han en sentralt rolle da TV 2 i allianse med Canal Digital-eide Telenor kjøpte TV-rettighetene til norsk toppfotball inkludert cupen og landslagets hjemmekamper for over én milliard kroner. Dette har han også skrevet bok om – «Milliardspillet» – utgitt i 2006.

– Det skal ikke mye til for å tenke at kompensasjonen for TV 2 vil være norsk fotball. De rettighetene kan gjøre en jobb for dem, men ikke den samme som Premier League.

Taalesen er ikke imponert over hvordan dagens rettighetshaver, Discovery, har forvaltet norsk fotball.

– Hvis TV 2 går inn med all tyngde, så kan de heise norsk fotball flere divisjoner. De har pusset den bilen blank før, og kan gjøre det igjen, sier Taalesen.

Medieekspert Lasse Gimnes tror TV 2 i nær fremtid vil ta grep for å sikre seg rettighetene til å vise norsk fotball.

– For Discovery har ikke disse rettighetene vært en stor suksess. TV 2 trenger nå flere bein å stå på. Min spådom er derfor at de ikke kommer til å vente, men vil prøve å overta disse rettighetene før seriestarten i april, sier Gimnes.

Publisert

Premier League

SVUTMP
1Manchester City38296399267393
2Liverpool38288294266892
3Chelsea382111676334374
4Tottenham Hotspur382251169402971
5Arsenal382231361481369
  • Champions League
  • Europaliga
  • Conference League-kvalifisering
  • Nedrykk
  1. Premier League
  2. TV 2
  3. TV
  4. Fotball

Les mer om dette temaet

  1. Her informerer TV 2-sjefen de ansatte. – De er naturligvis skuffet.

  2. Premier League endrer overgangs­vinduet igjen

  3. TV 2 om eliteserie-rettighetene: – Vi har noe uoppgjort

  4. Det gråtes litt. Men seerne gir egentlig blaffen, har det vist seg.

BT anbefaler

«Sting blir bare bedre og bedre»

Sting har sin trofaste fanskare selv om publikums gjennomsnittsalder øker for hvert besøk, skriver BTs anmelder.

LES SAKEN