Nytt grep skal skaffe mer penger til kvinnefotballen

Nå skal toppklubbene skaffe sponsorpengene selv.

Publisert: Publisert:

LSK Kvinner har vært det suverent beste laget de siste sesongene. Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

I et forsøk på å øke sponsorinntektene til kvinnefotballen har Norges Fotballforbund (NFF) og Serieforeningen for Kvinnefotball (SFK) blitt enige om at sistnevnte selv skal selge de kommersielle avtalene for de to øverste divisjonene på kvinnesiden.

Det ble klart torsdag.

– Selv om dette stiller større krav til oss som organisasjon, gir dette oss helt andre muligheter til å generere en større økonomi selv, sier Hege Jørgensen, daglig leder i SFK i en pressemelding.

I et intervju med Aftenposten i sommer sa Jørgensen at kvinneklubbene ønsker å få med seg partnere på ulike prosjekter.

Hun trakk frem talentsatsing som et eksempel. I toppklubbene er det over 25 ganger så mange spillerutviklere som jobber med gutter som med jenter.

Norsk Tipping varslet i en kronikk i slutten av august at de vil dreie sponsorpengene sine mot jente- og kvinnesiden, for å være med og utligne noen av forskjellene som er mellom kjønnene i fotballen.

NFFs generalsekretær, Pål Bjerketvedt sier at målet med den nye ordningen er å skape ytterligere økonomisk handlerom for økt sportslig satsing i toppklubbene på kvinnesiden.

– Vi har hatt en god dialog og er enige om at det er behov både for produktutvikling og få trekke til seg nye samarbeidspartnere, sier generalsekretær i NFF, Pål Bjerketvedt.

Publisert: