Liverpool-supporter Alf Morten (34) vant drømmereise til Champions League-finalen. Så kom den nedslående beskjeden.

Nordmenn blant tusenvis som er «lurt».

Liverpool-supportere under Champions League-finalen i Kiev i fjor. I år får laget en ny mulighet til å vinne turneringen. ANDREW BOYERS / X03813

– Jeg tillot meg selv å bli gira, sier Alf Morten Bjørnsen.

Liverpool-supporteren fra Jørpeland utenfor Stavanger trodde knapt sine egne øyne da han så premien den engelske netthandleren Zavvi overrasket med.

  • To finalebilletter
  • To netter på firestjerners hotell
  • Fly til og fra Madrid
  • Forhåndsbetalt kredittkort på 250 pund, tilsvarende 2750 kroner.

Det var deler av premien som ble lovet.

Bjørnsen har tidligere kjøpt DVD-er fra nettstedet som selger alt fra elektronikk til klær. På den måten var han automatisk med i konkurransen.

De siste dagene har billetter til finalen mellom Liverpool og Tottenham blitt lagt ut for salg for så mye som 40.000 kroner per stykk. I tillegg går hotellrom for titusener av kroner per natt i dagene rundt kampdatoen 1. juni.

Men det hele var for godt til å være sant.

Dette var e-posten Alf Morten mottok fra Zavvi. Privat

Les også

Spinnville priser under Champions League-finalen: – Har aldri sett maken

Les også

Disse øyeblikkene trues av gigantenes maktkamp

Var skeptisk

Tirsdag var han vitne til Anfield-mirakelet fra sofakroken, der Liverpool snudde semifinalen i mesterligaen fra 0–3 til 4–3 mot Barcelona.

Han har aldri fått sett favorittlaget fra tribuneplass, men har i flere år hatt en drøm om å få til en fotballtur.

Men selv om 34-åringen rakk å bli glad for premien, tok det ikke lang tid før han skjønte at ikke alt stemte.

– Mailadressen fra dem var riktig og det var ingenting i innholdet som tilsa at det var svindel. Men etter hvert så jeg at hele maillisten til Zavvi hadde fått akkurat samme beskjed, sier han.

Bjørnsen er ikke alene i Norge om å bli «lurt» av selskapet.

Flausen har gått som en farsott i en rekke engelske medier. BBC, The Guardian og DailyMail er blant dem som har omtalt saken.

I ettermiddag gikk Zavvi selv ut på Twitter og unnskyldte overfor de tusenvis av brukerne som er blitt rammet.

– Vi beklager. Vi er klar over problemene knyttet til Mastercard-konkurransen. Det ser ut til at vi har hatt noen tekniske problemer og vi jobber foreløpig med saken, skrev firmaet, ifølge BBC.

Men kort tid etter slettet Zavvi Twitter-meldingen.

Bjørnsen har i ettertid fått en beklagelse på e-post fra Zavvi, i tillegg til en rabattkupong ved neste kjøp fra netthandleren.

Les også

Betalte tusenvis av kroner, men plutselig stod nordmenn i London uten billett til Champions League-semifinalen

Har forståelse for feilen

Selv om han synes det er dumt at så mange rammes av feilen, klarer han ikke å bruke energi på å bli frustrert.

– Jeg har jo forståelse for at slike feil kan skje. Jeg har sett på Twitter at langt flere lot seg bli mer gira enn meg, der flere har planlagt fri fra jobben allerede for å få med seg turen. Det er kjipt at det går utover så mange, sier han.

På sosiale medier kokte det over da flere og flere oppdaget feilen.