Kort tid etter flypassasjeravgiften ble innført 1. juni ble det rabalder.

Flyselskapene var oppgitt over den korte fristen, og misfornøyde med å måtte kreve inn penger fra kunder som hadde bestilt og betalt reisen før avgiften var et faktum.

Senere i juni mottok flere reisende et krav på 80 til 88 kroner på e-post fra Norwegian, et av selskapene som har sendt regningen videre til kundene sine.

Det fikk mange til å uttrykke sin frustrasjon i sosiale medier, hvor noen sa de ikke kom til å betale avgiften.

Anne Brit Lea, daglig leder i Norsk ReiselivsForum, bekrefter at flere har klaget flypassasjeravgiftskravet inn til Transportklagenemnda for fly.

— De første kom da saken dukket opp i mediene i juni. Jeg har ikke nøyaktig oversikt over antallet nå, grunnet ferieavvikling, men jeg anslår at det ligger på rundt 50 klager, sier hun.

Kunder raser i sosiale medier:

Norwegian utsetter fristen

Norwegian er det største flyselskapet, blant flere, som valgte å sende regningen videre til kundene sine.

I utgangspunktet fikk kundene litt over én måned på seg til å betale, med en frist 1. august, men nå har Norwegian valgt å utsette betalingsfristen.

— Det er jo fremdeles ferie for mange reisende, så derfor har vi valgt å utsette betalingsfristen med én uke, sier kommunikasjonssjef for Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Han sier at «flere hundre tusen» har betalt, men kan ikke være mer presis enn det. Sandaker-Nielsen sier han heller ikke kan komme med et cirkatall på hvor mange som har mottatt kravet, eller hvor mange som ikke har betalt ennå.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

KREVER AVGIFTEN TILBAKE: Bjørn Kjos og Norwegian sender i disse dager ut e-poster til svært mange kunder og ber om at de betaler passasjeravgiften for juni. Det får mange til å reagere kraftig i sosiale medier.
MORTEN UGLUM/SKJERMDUMP

Basert på tidligere uttalelser til VG, hvor Norwegian sa at flypassasjeravgiften kom til å utgjøre et beløp i «hundremillionersklassen», er det grunn til å tro at en betydelig andel ikke har betalt ennå.På spørsmål om Norwegian er fornøyd med hvor mange som har betalt avgiften til nå, svarer Sandaker-Nielsen:

— Det kan se ut som at vår rolle som pengeinnkrever for staten har fungert greit så langt, men Skatteetaten må nesten selv svare på om de er fornøyd når pengene er dem i hende.

Årets ferie kan bli ekstra dyr for mange:

VIL IKKE HA AVGIFTEN: - Vi har vært tydelige på at dette er en avgift staten skal ha, ikke Norwegian. Vi er bare en innkrevingssentral for staten, understreker kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Charlotte Sverdrup

Kan komme fakturaBetaler man ikke innen den nye fristen, sier Sandaker-Nielsen at de vil sende en påminnelse, før de om et par uker sender ut en faktura på e-post.

Da vil et administrasjonsgebyr på 10 kroner for utenlandsreiser, og 11 kroner for innenlandsreiser komme på toppen.

Betaler man ikke den fakturaen, kan det komme purringer, før kravet muligens blir sendt til inkasso.

— Det vanlige når man ikke betaler en faktura er jo at det blir sendt en purring, sier Sandaker-Nielsen.

- Jeg vil ikke bastant fastslå allerede nå om det blir inkasso dersom man ikke betaler fakturaen eller purringene, men staten har gitt oss oppgaven med å kreve inn pengene, og da må vi gjøre det.

Finansdepartementet, ved rådgiver Helene Megaard i kommunikasjonsenheten, mener på sin side at de ikke har pålagt flyselskapene å kreve inn pengene fra kunder.

— Det er flyselskapene som er de avgiftspliktige, ikke flypassasjerene. I hvilken grad selskapene velger å kreve avgift fra sine kunder for reiser som er kjøpt før 1. juni er opp til det enkelte flyselskap, sa Megaard til Aftenposten i juli.

Har lov:

— Må betale

Flere som har mottatt flypassasjeravgiftskravet har også tatt kontakt med Forbrukerrådet, for å høre om hvilke rettigheter de har.

— Vi har fått en del henvendelser, spesielt i juni. De lurer blant annet på om man er nødt til å betale, og om barn er nødt til å betale, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice.

- Hva svarer dere da?

- Det er avhengig av hva som står i vilkårene. Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet tolker vilkårene dit hen at man må betale, sier Flønes og legger til:

— Er man uenig anbefaler vi uansett å klage til Transportklagenemda for fly, så vil de ta en selvstendig avgjørelse.

Transportklagenemnda har vanligvis en saksbehandlingstid på et par måneder opptil ett år, men Anne Brit Lea sier at de nå tar sikte på å komme med en generell uttalelse i god tid før det.

— Det vi antageligvis vil gjøre nå er å få nemnda til å gå gjennom flypassasjeravgiftssakene og komme med en generell uttalelse om to til tre uker.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Interessert i luftfart? Sjekk disse sakene:

— Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen