Vil bygge verdens største flyplass

Skal kunne betjene 150 millioner passasjerer årlig.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Arkitekten Lord Norman Foser har en visjon: På Thames Estuary utenfor London vil han bygge verdens største flyplass med kapasitet på 150 millioner passasjerer.

«Luftige ambisjoner»

Da ideen om en ny storflyplass ved Themsens utløp igjen dukket opp, var det til å flire av, men nå er en utforming avduket som viser akkurat hvordan det vil fungere, skrev The Daily Mail da det prestisjefylte arkitektfirmaet Foster + Partners i forrige uke presenterte sin visjon om Thames Hub.

Andre møtte utspillet med karakteristikker som «luftige ambisjoner», «fjollete», «pengesluk» og «tomme løfter».

Men ideen er lagt på bordet, og naturvernorganisasjoner har tatt kraftig til motmæle på grunn av skadene en flyplass vil ha på naturen i dette området.

Isle of Grain i Thames Estuary, der Themsen renner ut i Nordsjøen, ca. 55 km fra London sentrum, er stedet hvor stjernearkitekten Norman Foster foreslår å anlegge fremtidens storflyplass for London.

Ambisiøs plan

Planen er storstilt:

Flyplassen skal ha kapasitet til å betjene ikke mindre enn 150 millioner passasjerer årlig, mer enn dobbelt så mange som det Heathrow kan tåle.

Det vil bli verdens største flyplass; Heathrow måtte i fjor nøye seg med fjerde plass etter Hartsfield-Jackson i Atlanta, Beijings internasjonale flyplass og O'Hare i Chicago.

Fire rullebaner , hver fire kilometer lange.

Fire-spors jernbane for høyhastighetstog til London og raske togforbindelser også til resten av landet. for passasjerer og gods.

Visjonen omfatter også blant annet mur eller diker som kan beskytte elven mot havet og samtidig omdanne tidevannskreftene til karbonfri energi.

Prisantydningen for prosjektet lyder på 50 milliarder pund, rundt 450 milliarder kroner.

Snart fullt på Heathrow

Bak Lord Fosters «luftige ambisjoner» ligger et virkelighetsbilde de færreste strides om.

Flytrafikken nærmer seg taket for den kapasiteten de London-flyplassene kan tilby. Det holder ikke så mye lenger med Heathrow, Gatwick og Stansted.

Bare tre år etter at Heathrow åpnet sin terminal 5, skal 99 prosent av kapasiteten på denne storflyplassens to rullebaner være utnyttet, ifølge The Guardian.

Ideen om å bygge en storflyplass for London i Thames Estuary-traktene er langt fra ny, ifølge Wikipedia. Allerede i 1943, under annen verdenskrig, ble en plan lansert. Siden har flere varianter blitt luftet, uten å bli realisert.

For tre år siden forslo Londons borgermester, Boris Johnson, å bygge ny flyplass på en øy i munningen. Ideen strandet, inntil Lord Foster nå meldte seg på banen med sitt forslag.

Hightech-arkitekt

Lord Norman Foster er ingen hvilken som helst arkitekt. Han markerte seg første gang i 1971 med terminalbygget til Fred. Olsen i London.

Siden er han blitt langt mer kjent for hightec-arkitektur og blant annet ombyggingen av riksdagen i Berlin, Londons nye City Hall, Commerzbank-bygningen i Frankfurt, flyplassen Chek Lap Kok i Hongkong, terminal 3 i Beijing og Bilbaos Metro.

Han har også tegnet terminalbygningen på Stansted flyplass, velkjent for mange norske London-farere.

Haster

Lord Foster mener det haster med å skaffe London en ny storflyplass som Thames Hub.

— Storbritannia kan ikke lenger bygge på en utilstrekkelig og gammel infrastruktur. En raskt voksende befolkning og en global økonomi i utvikling krever at kvaliteten på landets infrastruktur forbedres og at kapasiteten økes dramatisk, har han uttalt i forbindelse med visjonen sin.

Men for ham handler det også om noe mer; lorden bruker store, britiske ord når han snakker om visjonen sin:

— Hvis vi skal etablere en moderne transport- og energiinfrastruktur i Storbritannia for dette århundret og fremover, må vi ta tilbake den fremsyntheten og det politiske mot som våre forfedre på 1800-tallet hadde og bruke våre tradisjoner når det gjelder ingeniørkunst, design og landskap. Hvis vi ikke gjør det, fornekter vi fremtidens generasjoner, skriver han i prosjektet.

Det er lett å smile.

Men Fosters flyplassforslag har satt i gang debatten, og flytrafikken i London nærmer seg taket. Dessuten er det parlamentet som bestemmer.

Publisert
BT anbefaler

Silje trudde ho var gravid. I staden var det overgangsalderen.

No vil Silje Mæland (46) spreie kunnskap om overgangsalder. – Den er mykje meir enn sveitte og redusert sexlyst.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Lege skal ha vaksinert folk på parkerings­plass og tatt med seg brukte vaksine­glass hjem

  2. – Når jeg leser at «Nav fikk som fortjent», da blir jeg livredd

  3. Seks personer i ulykke i Åsane. Begge bilene måtte berges.

  4. Trond Giske innlagt på sykehus

  5. Ny stadion, cupfinale­drøm og «årets viktigste» Brann-kamp

  6. Voss: Mann i 30-årene pågrepet for voldtekt