Forbrukerrådet: Sjekk rettighetene dine hvis du har bestilt med Lowcostholiday

Forbrukerrådet ber nordmenn som har kjøpt pakkereise med det spanske reisebyrået Lowcost Travelgroup, å ta kontakt, etter at selskapet har gått konkurs.

Publisert Publisert

KONKURS: Nettreisebyrået Lowcostholidaygikk konkurs sist fredag. Over 100.000 kunder er berørt, flere av dem er nordmenn. Foto: Halvard Alvik/NTB scanpix

  • Camilla Flaatten
  • Ntb
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Dersom du har kjøpt pakkereiser av reisebyrået – det vil si reise og opphold i ett – har du bedre rettigheter, ifølge Forbrukerrådet, som ønsker at nordmenn tar kontakt for å få avklart sine rettigheter som reisende.

Pakkereiser gir garanti

– Kjøper du en pakkereise, får du med en garanti som gjør at du kommer deg hjem igjen ved en eventuell konkurs. Den gjelder i hele EU/EØS-området, slik at du har også en slik garanti når du kjøper reisen av et spansk selskap, sier seniorrådgiver Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa, en avdeling hos Forbrukerrådet, til NTB.

Alle reisende bør sjekke om hotellovernatting og flybilletter er gyldige, slik at de vet hva som venter dem på reisen. De kan risikere å stå uten hotell og fly, og de fleste reiseforsikringer dekker vanligvis ikke slike konkurser, opplyser Forbrukerrådet.

Penger tilbake

– De som har betalt med kredittkort eller VISA kan kreve pengene tilbake. Men dersom man under reisen legger ut mellomlegg på flyreise og hotell, har man ikke krav på å få refundert pengene. Det er kun beløpet man har betalt til reiseselskapet man får refundert, understreker Pamphlett.

Advarselen kommer etter at det spanske reisebyrået Lowcost Travelgroup, som solgte reiser via lowcostholiday.no, gikk konkurs fredag 15. juli.

Selskapet har 27.000 kunder på reise og 110.000 som har booket reise. Mange av dem er fra Skandinavia, ifølge Forbrukerrådet.

Fikk du med deg denne?

Les også

Stor test av reiseforsikringer: Disse kommer best og dårligst ut

Flere nordmenn kan være rammet

Ifølge VG skal flere nordmenn allerede ha tatt kontakt med Reisegarantifondet for å høre hva de kan gjøre med reisen eller oppholdet kjøpt via nettstedet som nå er rammet.

Lowcost Travelgroup er ikke med i Reisegarantifondet, noe som gir dårligere forbrukersikkerhet.

Daglig leder Signe Eriksen i Reisegarantifondet sier til VG at det er usikkert om de berørte vil få tilbake det ekstra de nå må betale. Lowcostholiday opplyser på egen nettsidede ulike måtene man kan kreve tilbakebetalt ekstra utlegg.

  • Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet? Dette risikerer du ved å bo uspesifisert

Her får du flere gode saker om forbrukerrettigheter på reisen:

Les også

Dette har du krav på hvis bagasjen er forsinket

Ble fem døgn forsinket fra Bali – har ingen rettigheter

Les også

Forsikringsselskap advarer mot overbehandling på ferie

Henrik (19) ble en del av storskadeerstatningen:Havnet på sykehus i Thailand – prislapp: 355.000 kroner

Les også

Er du en av 800.000 som må fornye dette kortet?

Strandet i USA – fikk ingen hjelp av flyselskap eller reisebyrå

Les også

Vet du om barnet ditt er forsikret på reisen?

Sydenturen endte på sykehuset for Nicoline (10 mnd)

Dette blir vi mest syke av på reisen

Slik klager du på feriereisen

Publisert
  1. Forbrukerrettigheter
  2. Reise