Forbrukerrådet advarer mot Continental Airlines og Ryanair

Flyselskapene er dårlige til å følge opp erstatningskravene.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Av alle klagesakene som Flyklagenemnda behandlet i fjor, står Ryanair og Continental Airlines for to tredjedeler av tilfellene der flyselskapene ikke følger opp vedtakene.

Selv om klageren fikk medhold, nekter disse to selskapene å ta vedtakene til etterretning.

Det betyr at de som er blitt rammet av forsinkelser og kanselleringer — og som har fått tilkjent erstatning i klagenemnda, ikke ser noe til pengene de har krav på.

— Forbrukerne skal gis mulighet til å velge de flyselskapene som tar passasjerrettigheter på alvor. Vi vil advare om at Continental Airlines og Ryanair fem ganger hver i totalt 15 saker i fjor, unnlot å følge opp Flyklagenemndas vedtak, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Mener Continental spekulerer i gavekort

Continental Airlines flyr oppover på listen til Flyklagenemnda over selskaper som ikke følger opp nemndas vedtak.

Samtlige av disse vedtakene gjelder forsinkelser eller kanselleringer av flyreiser til og fra New York.

Enkelte selskaper bør skjerpe seg.
Anne Haabeth Rygg, Forbrukerrådet

— Vi ser at Continental Airlines tilbyr de som klager et reisegavekort på USD 125, men det er langt fra godt nok når passasjerer i flere tilfeller må vente til neste dag før flyet letter. Det kan nærmest virke som om selskapet spekulerer i å gi gavekort til passasjerer som må vente, og håper at folk er fornøyd med det, sier Rygg.

Enten du skal reise til USA eller fly i Europa, bør du vurdere nøye om flyselskapet gir deg de rettighetene du har krav på dersom flyet blir forsinket eller kansellert.

Vær obs på at alle selskaper plikter å gi informasjon om passasjerrettigheter, og å løse situasjoner som oppstår som følge av kanselleringer, overbooking og forsinkelser.

Få de siste reisenyhetene på Facebook: Aftenposten REISE, BT REISE,REISE-Adressa

Ryanair fremdeles på verstingtoppen

Ryanair, som året før unnlot å følge opp ti vedtak i Flyklagenemnda, er fortsatt blant selskapene som ikke følger opp nemndas avgjørelser.

Selv mener selskapet at årsaken til det uforutsette ofte ligger utenfor flyselskapets kontroll. Selskapene har bevisbyrden, men unnlater i flere tilfeller å gi uttalelse eller bevis for dette.

— Vi vil oppfordre alle som ikke får det de har krav på, til å klage til Flyklagenemnda, sier Rygg.

Norske selskaper er flinke

Sakene som er oppe i Flyklagenemnda har oppstått ved reiser i, eller til og fra Norge. Det innebærer at mange av sakene i nemnda gjelder norske flyselskaper.

— Forbrukerrådet har inntrykk av at de fleste selskapene som trafikkerer Norge, opptrer seriøst og løser de fleste situasjoner når de oppstår. Når saker ender opp i Flyklagenemnda, følger flyselskapene som regel nemndas vedtak.

— Men dette skjedde likevel ikke i femten saker i fjor, og enkelte selskaper bør derfor skjerpe seg, sier Rygg.

Kan være uenig

Rolf Forsdahl, reisedirektør i Hovedorganisasjonen VIRKE har

at selskap ignorerer vedtakene.

— Men fra tid til annen er de uenige i enten vurderingen av fakta eller bruken av lovreglene. Det kan også være i prinsipielle saker som får store konsekvenser for lignende saker. Og noen forholder seg derfor passive til vedtakene i påvente av at saken eventuelt bringes inn for domstolene, sa han.

— Likevel skjer det ganske ofte at selskapene er uenige i vedtakene, men følger dem uansett.

Forsdahl sa også at det er tilfeldigheter som gjør at et selskap ser ut til å være mer tilbøyelig til å ikke følge vedtakene enn andre. Det kan skje hvis selskapet får problemer som andre ikke får, og selskapet da mener at nemnda har løst saken på gal måte.

— Men det kan se ut som om at de norske selskapene har en noe høyere terskel for å ignorere en nemndsavgjørelse enn de utenlandske, sa han.

Ta kontakt med oss på Facebook,Google+ eller Twitter @aft_reise.

Publisert
BT anbefaler

Jens hamret på alle dørene han fant. – Angsten sitter fremdeles i.

Brannen er meldt slukket. Totalt tolv personer har blitt evakuert.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Vi har mistet det som gjorde 90-tallet så fantastisk

  2. – Jeg hadde nok sovet bedre om strømprisen var mer stabil

  3. «Sex med gråtende ofre er ikke alltid voldtekt i dag. Loven bør endres.»

  4. Det er fleire rotter i Bergen sentrum enn før, meinar skadedyrkontrollørar

  5. Fant blindpassasjerer på lasteskip: – De hadde vært der i ti dager

  6. – En fantastisk følelse