Alpint er ikke alt. Vi dro på alternativ vintertur

Norske skisteder har finpusset tilbudene før sesongstart — her får du årets nyheter i bakkene.

Publisert Publisert

Årets største nyhet i Hemsedal Skisenter er den nye løypen som kobler sentrum med selve skianlegget lenger opp i dalsiden.

En fem kilometer sammenhengende alpinbakke. Prosjektet har vært planlagt i 20 år, og vil legge grunnlag for en bedre helhetlig opplevelse av Hemsedals mange muligheter og tilbud.

Vi ønsket likevel å sjekke noen av de alternative aktivitetene i den populære skibygda i Hallingdal.

afp000802470-rxeefk3H7T.jpg

Solen har akkurat vippet under horisonten og farger himmelen over Hemsedal Skisenter.

Det er tiden for å gå bak ryggen på skipatruljen og grisekjøre i alpinbakkene.

Rune Edvardsen og datteren Mie ligger lavt der de stoppes av sikkerhetsnettet i bunnen av bakken. Ikke noe dramatisk, men nok til at de med latter må maskes ut av garnet før far og datter nok en gang fester skålheisen til rattkjelken, skrur på hodelykten og dras til topps.

— Folk syntes det er utrolig gøy, men det er ikke noen vanlig aketur dette. De fleste blir overrasket over hvor fort det kan gå. Kjelketraseen går i den grønne løypa ned fra Fjellheisen. Løypa er 1200 meter lang og byr på hele 155 høydemeter med heftig aking. Derfor er det greit å holde en fot på bremsen, sier Adrian Seligman.

Seligman er skiinstruktør på dagtid, men passer på at folk har det mest mulig moro etter vanlig stengetid i heisen.

afp000802472-KsIOStG5bl.jpg

Etter nok en runde med snøsprut, er ikke Mie (8) og faren så uenige om hva som var mest moro denne dagen.— Jeg vil kjøre igjen i morgen. Pappa, kan vi det? Kanskje istedenfor å stå på ski ...

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Fjellets raskeste

Ute på Lykkja er stemningen noe mer høylytt.

På gårdstunet til Bjørn Kristian Gulbrandsen står 32 spraglete scootere i forskjellige kubikk og hestekrefter. De fleste er av det snillere slaget, men også et par fartsmonstre for de med bensin i blodet.

— Vi har også to stykker som er laget for jenter. De er kortere og bredere så de blir lettere å håndtere. Det å kjøre scooter er jo noe hele familien kan gjøre. Vi har hatt med oss alt fra fem til 75-åringer på banen her. De minste kan sitte på med de voksne, sier Gulbrandsen.

Etter runden med tildeling av verneutstyr og sikkerhetsinstrukser, får kundene 600 kubikk mellom beina. Sjefen selv gasser på 800 kubikk og viser vei rundt den tre kilometer lange banen før scooterturistene slippes til på egen hånd.

afp000802468-v0nQMbtEXF.jpg

— Det hender vi må be noen roe seg mens leken er god, sikkerhet er viktig. De aller fleste kjenner likevel sine grenser, sier Gulbrandsen og forteller at de har flest kunder når været er litt ruskete. Det har ikke noe å si så lenge sikten er til stede.Etter et dusin runder er de fleste av dagens deltagere varme i trøyen og lette på gassen.

— Det er jo utrolig moro, men fy så sliten man blir av å holde seg fast. Det er lenge siden jeg har kjørt snøscooter, men kan vi prøve den racingscooteren? Vi tar det pent altså, men det er en her som gjerne vil sitte på den tøffeste, sier Harald Hanssen som har med seg barnebarnet Oskar (5).

Tillatelse blir gitt på bakgrunn av erfaring, og guttetassen smiler bredt inne i hjelmen. Om hylet fra scooteren eller minstemann er størst når de to suser av gårde, er usikkert.

afp000802469-E2smN4A5hP.jpg

HundekrefterNoen mil unna, i hundegården rett utenfor Ulsåk, er hylene av en annen karakter. Kanskje noen desibel høyere. De kommer fra 45 alaskan huskies som er klare for å dra Johan Müller og kundene hans det 180 veltrente hundeben er gode for.

— Jenny, kom her ...

Johan Müller snakker med innestemme gjennom det totale lydkaoset. En hund reagerer med ett, spretter ut av et av de mange hundehusene og sprinter bort til han.

Så viser han hvordan hundeselen skal festes og hva som skal til for å styre, bremse og stoppe et hundespann.

— Det handler hovedsakelig om hvordan man kan stoppe koblet på fem hunder. Gassen styrer de firbeinte selv, sier Müller.

Et par nederlendere nikker litt halvbleke og inntar startposisjon.

afp000802471-sdSoaSA5hL.jpg

Lydløst lokomotivSå smeller det til. Alle hunden skrur av lyden og trekker så snøen spruter. I løpet av noen sekunder flyr tre hundespann mot Skogshorn i horisonten.

Følelsen av å bli dratt med overrumplende kraft er unik. Alt man hører er den mediterende lyden av meier mot snø.

Etter noen kilometer er det likevel tid for pause, og Johan Müller kaster snøankeret. Lyden av metall som treffer snø får hundene til å stoppe opp og legge seg ned som ved et trylleslag.

— De er vanedyr vet du. Når man driver med hundekjøring handler det veldig mye om vaner og rutiner, sier matfar og snakker litt strengt til en urolig hund.

— De blir som foreldrene sine – denne her er litt grumpy, smiler han.

Hos nederlendingene er bekymringer snudd til entusiasme.

— Familien vår elsker hunder og dette er over alle forventninger. I hjemlandet vårt er vi ikke store alpinister, så hundekjøringen var hovedgrunnen til at vi reiste til Hemsedal og Norge. Dessuten er kjelken uten ratt mye lettere å manøvrere enn jeg trodde, ler Annea Coffeng.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Moro på meier:

Snowracing: Det koster 195 kroner for en kveld med aking.

Alle fra 12 år og oppover kan kjøre egen kjelke. Det koster 50 kroner for barn under 12 år som er med på foreldres kjelke. Pris inkluderer lån av snowracere, hjelm og så mange turer du ønsker i Fjellheisen. www.hemsedal.com

Scooterkjøring: Åpent så lenge det er føre for det.

Prisen er 380 kroner for en halvtime med alt inkludert av sikkerhetsutstyr og kjøreopplæring. Det er 16-årsgrense for å kjøre selv, men scootere registrert for to gir mulighet til å ta med yngre barn. www.hemsedalhestesenter.no

Hundekjøring: Hemsedal Huskies arrangerer to turer om dagen.

Turene varer fra tre til fire timer. Prisen for voksne er 1000 kroner. Barn fra tre til ni år koster 500 kroner. Man kan enten sitte i sleden og nyte turen, eller kjøre selv. www.hemsedal.com, eller info@hemesdal.com

Nyheter i norske skianlegg

På Kvitfjell tynnes et stort område med skog til glede for alle som liker å kjøre utenfor løypene.

Gautefall bygger ny seksseters stolheis. Det samme gjør Røldal. Dette er noen av de største investeringene i norske alpinanlegg i år, og vil ikke bare hjelpe med kortere køer, men også åpne for kjøring i helt nye områder.

På Skeikampen forbedres parktilbudet samtidig som det tilrettelegges for flere nye kilometer med langrennsspor.

Myrkdalen jobber med en omlegging av eksisterende løyper rundt den nye ekspressheisen samtidig som det legges til rette for enklere og bedre frikjøring ved å rydde skog.

På Voss Resort har de investert i et nytt kunstsnøanlegg til over tre millioner kroner, mens på Stranda skisenter bygger de et nytt skitrekk som vil gjøre skisenteret mer åpent og mindre sårbart når det er lite snø.

I Oppdal har tre av de større nedfartene blitt planert og gitt mer plass til å boltre seg på ski. Terrengparken deres har fått nytt lys.

På Norefjell er det gamle snøanlegget oppgradert. I tillegg har de oppgradert begge barneparkene med nye elementer.

På Hafjell oppgraderes snøleggingsanlegget da de skal arrangere junior VM i alpint denne sesongen.

(Kilde: Skiinfo.no)

Les også:

Disse utkikkspunktene er ikke for pyser

Her er stedene globetrotterne mener du bør dra neste år

Her er maten så god at du nesten glemmer å stå på ski

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Skule stengt i Kvam på grunn av koronasmitte

  2. Det går mot historisk endring av bioteknologiloven

  3. 23 tatt i fartskontroll ved skolen

  4. Uhell førte til væpnet politiaksjon

  5. Før ble folk baksnakket og holdt utenfor, forteller elever. Så prøvde skolen noe nytt.

  6. – Jeg ville beskytte henne så han ikke gikk for langt