Stadig flere tar sjøveien til Amerika

Det er som en Agatha Christie-film. Uten mord.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

Tålmodighet er en dyd av nødvendighet når du reiser på gamlemåten til Amerika. Likevel er det stadig flere som tar sjøveien.

Speilblank sjø og en fart på 15 knop. Eller 30 meter høye bølger.

Du vet aldri hva som er i vente i horisonten når Atlanterhavet skal krysses med skip. Men om bord blant passasjerene kan det virke som om det lunefulle havet knapt vekker noen bekymring.

Idet skipet glir ut fra kaien, blir det en verden for seg selv. Og tiden står nesten stille.

afp000772280-re3Wz3PqkZ.jpg

— Vi har alltid drømt om å gjøre det emigrantene gjorde, forteller fransk-canadierne Michel Normandeau, Johanne Menarb og Monique Ghedin om bord i Holland America Line sitt cruiseskip Eurodam. Det er knapt noe – utenom havet og deler av reiseruten – som minner om hvordan våre forfedre hadde det på overfarten.

De tre boltrer seg i boblebadet på 11. dekk. I svømmebassenget like ved, dupper et forelsket par seg i vannet. På soldekket over, kan passasjerer som betaler litt ekstra få ha sine liggestoler i fred, i et eget chambre séparée.

— Å cruise over Atlanteren er forbundet med det klassiske cruiset. Det handler om eleganse og stil, forteller Pascal Driever hos Holland America Line, et av flere cruiserederier som har sitt utspring i nettopp transatlantisk trafikk på 1800-tallet.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Nostalgisk reise

For gjestene om bord på et slikt cruise handler det også litt om nostalgi. De over 60 har fortsatt et vagt minne om Amerikabåtene.

De har det i alle fall i Oslo, i Stavanger og i Bergen. Og de har det i Hamburg og de har det i Liverpool, Le Havre og Rotterdam.

For folk flest var det bare én måte å ta seg til Amerika på, og det var med båt. Det var en reise som tok minst en uke.

afp000772276-UzVMDXad9C.jpg

— Amerikabåtene var nasjonens maritime stolthet, uttalte journalisten og forfatteren Yngvar Holm da han i 2004 kom med «Den store boken om Amerikabåtene».Etter at de tradisjonsrike amerikabåtene på slutten av 1960-tallet måtte gi opp i konkurranse mot flyene, var det ikke så mange muligheter til å ta båtveien til Amerika. Det var ikke så mange som brydde seg heller. Det var fly som gjaldt.

Det tidligere britiske, nå amerikanskeide rederiet Cunard var lenge det eneste som markedsførte atlanterhavscruise. Rederiet er fortsatt det eneste som tilbyr korteste vei fra Europa til den amerikanske østkysten – uten stopp.

Det er syv dager til sjøs om bord i Queen Mary 2. Syv dager der du ikke ser noe annet enn blått hav. Eller skummende, røff sjø.

— Å spasere rundt på det skipet, var som å være med på en Agatha Christie-film. Uten noe mord, da, forteller Alex Rinde – som sammen med kameratene i popgruppen The Margareths tok Queen Mary 2 fra Southampton til New York da popgruppen skulle mikse sitt andre album i byen.

— Hva gjør man i syv dager, når dere ikke går i land noe sted og det eneste dere ser er blått hav?

sp66e291-SmuNd_gL6d.jpg

— Det ble mye god mat, da ...- Men for å være litt seriøs; det er veldig fint å se det endeløse havet på den måten – dag etter dag. Alle vi som var med i bandet, er jo oppvokst ute ved havet, sier Alex Rinde.

Ny æra for Atlanteren

Queen Mary 2 er ikke alene i Atlanterhavet. Verdens cruiseflåte har alltid krysset Atlanteren, når flåten flyttes fra Europa til Karibia om høsten – og tilbake til Europa om våren.

Men det er først de siste årene – med stadig større skip som takler overfarten bedre – at rederiene har begynt å skreddersy ulike cruise i forbindelse med denne forflyttingen. Noen går fra havner i Nord-Europa, andre fra Middelhavet og rett over.

— Disse cruisene er nå blitt noen av våre mest populære, forteller Pascal Driever, utviklingsdirektør for det nordiske markedet i rederiet Holland America Line.

I likhet med Cunard, flyter dette rederiet fortsatt på dets atlantiske historie. Fra 1873 og frem til 1900 fraktet rederiets skip over 400.000 passasjerer fra Rotterdam til USA, men i likhet med mange andre rederier ble denne passasjerfrakten lagt ned i 1970-årene.

For seks-syv år siden kom de transatlantiske cruisene sterkere inn på seilingsprogrammet.

— Det skal bli fantastisk å komme seilende inn til New York, forbi Frihetsgudinnen. Jeg er såpass gammel at jeg husker Amerikabåten. Jeg hadde en bestefar som jobbet i New York, og det var en begivenhet da båten kom og dro fra byen, forteller Edith Øvrebø fra Bergen.

Sammen med ektemannen Olav var de blant knapt 200 nordmenn som gikk om bord i høstcruiset til Eurodam, fra Bergen til New York – via Færøyene, Island, Grønland, Newfoundland og Nova Scotia. Det var første gang på nesten 50 år at så mange gikk om bord i et passasjerskip i Norge med kurs for USA.

Føling med havet

Tidspunktet disse cruisene arrangeres – utenom feriene – gjør at det gjennomgående er et voksent publikum om bord.

afp000772284-V3JvDx35dW.jpg

En annen forskjell fra de mer tradisjonelle cruisene i Europa og Karibia, er at skipet tilbringer langt flere dager til sjøs. I løpet av Eurodams cruise fra Bergen til New York tilbringes nesten halvparten av dagene til sjøs – uten at skipet legger til kai noe sted.— Det er et annerledes cruise enn slike Syden-cruise i Middelhavet, mener ekteparet June Agate og Torstein Telle fra Sotra utenfor Bergen.

For den som fører skuta, kan også de transatlantiske cruisene være noe utenom det vanlige. Atlanterhavet kan være uforutsigbar og lunefull og under Eurodams overfart fra Bergen til New York valgte kaptein Henk Keijer å la skipet ligge en ekstra dag i Reykjavik – for å unngå orkanen Cristobal.

— Nord-Atlanteren kan være lumsk, men sikkerheten for passasjerene er viktigst. Vi tar ingen sjanser, understreker kapteinen.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram #reisecamilla

afp000772277-99yrK489bI.jpg

Cruise over dammenI 2015 tilbyr ni rederier cruisetilbud som innbefatter kryssing av Atlanterhavet. Det varierer fra en ukes cruise direkte fra Southampton til New York til 50 dagers rundturer.

To av rederiene, Holland America Line og Royal Caribbean Cruise Lines har transatlantiske cruise som starter fra Skandinavia. Her er det mulig å «hoppe på» fra Norge.

De fleste cruisene fra Europa til Amerika går om høsten; om våren går de andre veien. Cunards Queen Mary 2 har imidlertid seilinger nesten hele året.

Prisene varierer voldsomt. Et cruise over Atlanteren koster fra rundt 6000 kroner pr. person til over 200.000 kroner – avhengig av skip, turens lengde og standard på lugarer.

Litt historie

Den første regulære transatlantiske passasjerruten ble startet i 1840 av det britiske rederiet Cunard. Ruten gikk mellom Liverpool og New York.

Under den store emigrasjonsbølgen fra Norge til USA på 1800-tallet tok de fleste nordmenn mindre båter til England. Derfra reiste de videre, fortrinnsvis med rederiene White Star eller Cunard – fra Southampton, eller Liverpool.

Etter århundreskiftet ble det jobbet i flere år med å få opprettet en norsk rute mellom Norge og USA. Den kom i drift i 1913, da Den Norske Amerikalinjen startet regulære seilinger.

Årene etter 2. verdenskrig var passasjertrafikken med båt over Atlanterhavet på topp. I 1956 reiste over 25.000 passasjerer med Den Norske Amerikalinjen.

På 1960-tallet ble båten gradvis erstattet av fly. Passasjertallene til Amerikalinjen stuper og siste ordinære passasjerskip mellom Norge og USA gikk i 1971. Utviklingen var den samme i andre europeiske land, men Cunard-rederiet i England opprettholdt noen seilinger over Atlanteren. I mange år gikk Queen Elizabeth 2 over Atlanteren. Nå går Queen Mary 2 – og noen ganger rederiets to nyeste skip, Queen Victoria og Queen Elizabeth.

Les også:

Står timevis i kø for å sitte i denne sofaen

I vinter vil charterselskapene sende oss langt avgårde

Den siste norske butikken

Publisert: