Frykter svekket flysikkerhet fra 1. oktober

— Dette er rett og slett ikke trygt!

Publisert Publisert

— Ville du gått om bord i et fly dersom du visste at piloten skal lande flyet etter å ha vært våken 22 timer i strekk?

Dette retoriske spørsmålet stilles av Nico Voorbach, som er president i European Cockpit Association (ECA) og selv pilot.

Hans organisasjon, som representerer over 38.000 piloter fra hele Europa, er blant de som protesterer kraftig mot de omstridte arbeids- og hviletidsbestemmelsene Europaparlamentets transportkomite skal ta stilling til førstkommende mandag, 30. september.

Gambling med flysikkerhet

ECA har lenge hevdet de foreslåtte endringene i Flight Time Limitations (FTL) for piloter og kabinpersonell vil være ren gambling med flysikkerhet og at de er i strid med råd fra eksperter.

— Vi har kun stilt ett krav, og det er at de nye felleseuropeiske reglene må være medisinsk og vitenskapelig forankret. Det er de ikke, sier leder i Norsk Flygerforbund, Petter Førde.

Førde befinner seg for øyeblikket i Zagreb der han har møter med ECA om nettopp FTL.

De nye reglene har vært gjennom en mangeårig prosess, og har flere ganger tidligere vært gjenstand for kritikk, underskriftskampanjer og aksjoner.

— Vi støtter en Europeisk standardisering av regelverket, men frykter konsekvensene av forslaget slik det fremstår i dag, sier Førde.

Krever at forslaget avvises

ECA går nå ut, sammen med European Transport Workers’ Federation (ETF), og krever at forslaget blir avvist av Europaparlamentet.

I januar fikk EU-parlamentet fremlagt 100.326 underskrifter mot forslaget til nye arbeidstidsbestemmelser. Mandag kan forslaget likevel bli vedtatt. Foto: Yves Herman, NTB Scanpix

— Det virker som om kommisjonen vil tvinge gjennom sine politiske beslutninger samtidig som de ignorerer velbegrunnede bekymringer fra piloter, kabinpersonell og eksperter på sikkerhet, sier Voorbach i en uttalelse. Han mener de nye reglene fører til at mange flyr mens de er så utmattet at det setter sikkerheten i fare.

Iføge en undersøkelse foretatt av ECA blant 6000 europeiske piloter, oppga en stor andel at de hadde fløyet i utmattet tilstand.

93 prosent av tyske piloter oppga at de hadde gjort feil i cockpiten på grunn av tretthet. For skandinaviske piloter var det tilsvarende tallet 60 prosent.

Verst om natten

ECA reagerer aller sterkest på reglene om natteflygninger. Mens EU-kommisjonen åpner for 12,5 timers flytid om natten, anbefaler eksperter maksimalt ti timer, ifølge Voorbach.

— Går man over denne grensen vil mange oppleve et kritisk høyt utmattelsesnivå som svekker evnen til å kontrollere flyet på en trygg måte.

Dette er rett og slett ikke trygt

Elisabetta Chicca er talskvinne for kabinpersonellet innen ETF, som representerer 100.000 flyansatte i Europa. Også hun reagerer kraftig på forslaget som Europaparlamentet skal ta stilling til 30. september.

— Forslaget åpner for at personell må være standby i åtte timer for deretter å jobbe i 14 timer, og dermed holde seg våkne i 22 timer totalt. Dette er rett og slett ikke trygt, mener Chicca.

Kan ikke endres

Europaparlamentet vil ikke ha mulighet til å justere noe i FTL-forslaget 30. september, og parlamentsmedlemmene må enten stemme for eller mot.

— Vi har ingen grunn til å tro at dette vil gå vår vei, sier Førde i Norsk Flygerforbund.

— Og blir forslaget banket gjennom, er det grunn til å tro at også norske flyselskap vil implementere reglene for ikke å bli svekket i konkurransesituasjonen.

Prioriterer sikkerhet

— Ingen norske flyselskap vil være interessert i et regelverk som ikke ivaretar sikkerheten godt nok, understreker forhandlingssjef i arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart, Odd M. Nymoen.

Ingen norske flyselskap vil være interessert i et regelverk som ikke ivaretar sikkerheten godt nok

Han påpeker at flyselskapene uansett er bundet av lokale tariffavtaler med sine ansattes fagforeninger på dette feltet.

Dermed er det ikke gitt at de nye EU-reglene får umiddelbare konsekvenser for de ansattes arbeidsvilkår om de blir vedtatt.

— Forslaget som skal opp til vurdering er laget på europeisk nivå etter en lang og grundig behandling, og vi har ingen grunn til å tro annet enn at dette er et solid forankret forslag.

Flyselskap støtter forslaget

Forslaget som skal opp til vurdering, er utarbeidet av European Aviation Safety Agency (EASA), og The Association of European Airlines, der blant annet SAS er medlem, gir sin fulle støtte til forslaget.

— AEA anerkjenner EASAs balanserte forslag, som er basert på en rekke vitenskapelige studier og som er utformet i samarbeid med alle interessehavere, inkludert nasjonale sikkerhetsorgan, flyselskap og fagforeninger, kommenterte de i en uttalelse 3. september.

De hevder forslaget ikke medfører en liberalisering av gjeldende praksis, men mer er en harmonisering av de ulike landenes regelverk og lokale avtaler.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Fotografens bilde vekker oppsikt. Slik forklarer han det.

  2. – Det begynte med en liten, håndskrevet lapp, stukket inn i avisen hun skulle få

  3. WHO: Nytt døgn med rekordhøyt smittetall

  4. – Fergene er utryddingstruet. Reis mens du kan.

  5. Slik så bilen ut etter tunnel­brannen på E39

  6. Lekkasjer, råteskader, mus og biller. Ole Bulls villa på Lysøen forfaller. – Noe må gjøres nå.