Volkswagen opplyste i går at 11 millioner biler solgt verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene. Bilprodusentens aksjer stupte 20 prosent tirsdag etter at selskapet innrømmet at dieselbiler verden over er utstyrt med programvare som skjuler kjøretøyenes reelle utslipp av helseskadelige stoffer. De to siste dagene har aksjen stupt med hele 35 prosent. Bilgiganten er dermed drøyt 320 milliarder kroner mindre verdt enn før skandalen ble kjent.

Les også:

— Ytterligere interne granskninger har vist at programvaren dette gjelder også er installert i andre dieselbiler, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Det var det amerikanske miljødirektoratet EPA som før helgen uttalte at bilprodusenten har installert programvare i sine dieselbiler som kniper igjen utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

Avsløringene har ført til at amerikanske myndigheter innleder etterforskning av både Volkswagen og andre bilprodusenter. Også tyske, italienske, franske og sørkoreanske myndigheter har bestemt seg for å undersøke Volkswagens dieselbiler, mens EU mener det er for tidlig å sette i gang en egen etterforskning.

— Vi tar saken svært alvorlig, sier talsperson for EU-kommisjonen Lucia Gaudet til AFP. Hun legger til at Brussel er i kontakt med Volkswagen og amerikanske myndigheter.

— Det er det for tidlig å si hvorvidt noen konkrete tiltak også er nødvendig i Europa, og hvorvidt biler solgt av Volkswagen i Europa også er berørt, sier hun.

Villedet

Organisasjonen International Council for Clean Transportation (ICCT) ga i 2013 forskere ved West Virginia University i oppdrag å teste utslipp fra dieselbiler.

De ventet da å finne at dieselbiler som er solgt i USA, slapp ut færre miljøgifter enn biler solgt andre steder fordi disse bilene må oppfylle tøffere standarder, opplyste ICCT-tjenestemenn til Reuters mandag.

Isteden fikk forskerne seg en overraskelse etter å ha testet en Volkswagen Jetta 2012-modell og en Passat 2012-modell. De to modellene viste mye høyere nivåer av nitrogenoksid-utslipp enn det som er tillatt etter loven, mens et tredje testkjøretøy, en BMW X5, falt innenfor tillate grenser.

Les også:

I mai i fjor varslet ICCT miljødirektoratet EPA og California Air Resources Board (CARB) om deres funn, og deretter fulgte nye tester.

Volkswagen har forklart at utslippsnivåene blant annet skyldes «ulike tekniske problemer». Det var ikke før EPA og CARB truet med å holde tilbake sertifiseringer for bilprodusentens 2016-modeller at Volkswagen tidlig i september endret sin forklaring.

— Førsts da innrømte VW at de hadde designet og installert en enhet i disse kjøretøyene som oppdaget når det gjennomgikk utslippstesting, sa EPA i sitt brev til VW fredag.

Risikerer store bøter

Ifølge EPA risikerer Volkswagen, verdens største bilprodusent målt i salgstall, bøter på opptil 18 milliarder amerikanske dollar (148 milliarder norske kroner) for å ha brukt programvaren i Volkswagen og Audi-diselbiler.

VWs toppsjef beklager

Volkswagen-konsernets toppsjef Martin Winterkorn beklager på det sterkeste at bileiere og myndigheter verden over er ført bak lyset.

Winterkorn legger seg langflat og beklager på det sterkeste i en videokunngjøring at bileiere og myndigheter er ført bak lyset.

— Jeg er uendelig lei meg for at vi har sviktet den tilliten folk har hatt til oss. Jeg beklager på det dypeste at vi har vært uredelige overfor våre kunder, overfor myndighetene og overfor offentligheten som sådan, heter det i en kunngjøring fra den 68 år gamle konsernsjefen.

— Disse uregelmessighetene er i strid med alt selskapet vårt står for, sier Winterkorn, som lover en nådeløs interngransking.

— Vår fremste prioritet nå er å etterforske dette grundig og raskt. Det skylder vi våre kunder, våre ansatte og folk flest, sier Winterkorn.

Ifølge den tyske avisen Tagesspiegel vil Winterkorn få sparken i et styremøte fredag, noe som blir avkreftet av en talsmann for

Oljefondet er tungt inne i Volkswagen. Ved årsskiftet eide fondet 1,22 prosent av aksjene i selskapet, noe som tilsvarte en aksjeverdi på 9,68 milliarder kroner. Det er ikke kjent om oljefondet har kjøpt eller solgt Volkswagen-aksjer siden årsskiftet.

NTB-AFP-REUTERS