Dette er turistenes rareste reiseklager

En gjest klagde på spøkelse på hotellrommet.

Publisert Publisert

Nordmenn elsker å klage, også når de er på ferie.

Klassikere som fremdeles går igjen hos Ving er klager som at det ikke var norsk mat på hotellet, at det var for mange spanjoler på hotellet i Spania, og at hotellpersonalet ikke snakket norsk.

Det siste året er reisearrangøren blitt kontaktet av gjester som klager på hotellet.

— Da gjesten fikk høre at hotellet oppnådde høy kvalitetsscore og at gjestene stort sett var meget godt fornøyd der, mente hun at det var fordi de forsynte seg så godt på «all inclusive» at de var for fulle til å bry seg, forteller pr-ansvarlig Sophie Frisholm Damsund i Ving.

Andre gjester fornekter seg ikke.

— En annen gjest ville ha refusjon for utlegg til taxi fra flyplassen til hotellet fordi bussen vår hadde kjørt fra ham. Problemet var bare at han ikke hadde bestilt busstransport, sier Damsund.

Får inn seriøse klager på været

Om lag en gang i året opplever reisearrangøren Ving å få inn klager på spøkelse på hotellrommet.

— Klagene gjelder ikke det samme hotellet eller reisemålet, så kanskje spøkelset reiser litt rundt i verden, undrer Damsund.

Klager på været er en klassiker som kun i sjeldne tilfeller fører til erstatningskrav. Med den flotte norske sommeren i fjor var det flere reisende med bestilte turer til sydligere strøk som angret seg.

afp000793677-nJMNEgVo7k.jpg

Star Tour er blant dem som opplevde det. — Det hender vi får seriøse klager på været. I fjor sommer fikk vi klager på det fine været i Norge fra kunder som ville avbestille ferien sin. Det var jo ikke vits å dra til Syden når det var så fint vær hjemme, sier informasjonssjef Elisabeth Vonstett-Larsen i Star Tour.

En annen klage gjelder TV-tilbudet på hotellet:

— Vi har fått klager på at det ikke finnes norske TV-kanaler på hotellrommet. Ved et tilfelle fikk vi også klage på at det ikke var russisk tv-kanal på hotellet - for det hadde de nemlig på nabohotellet, forteller Vonstett-Larsen.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Klager på strandselgere

Apollo har tatt et dypdykk i bunken, og ser at de i fjor fikk flere klager på strandselgere på diverse reisemål.

riks000821719-oRUte_sjll.jpg

— De fleste som har vært på Sydens strender har møtt en eller flere som går på stranden og selger ulike typer varer. Litt kuriøst er det kanskje at det er flere som tror at vi som reiseselskap har noen forbindelse med disse handelsreisende, sier kommunikasjonssjef Helen Begby i Apollo.Noen av klagene kommer fra strender i Hellas.

— Vi har fått flere klager over varer som er kjøpt og som ikke innfrir – det kan være mangler eller dårlig kvalitet. Eller som en som fikk et tilbud om å kjøpe en gresk gudestatue og få to, men ved hjemkomsten var det kun en statue i pakken. Den manglende statuen ble da etterlyst hos Apollo – kanskje relatert til vårt eget gudenavn? undrer Begby.

— Vi må bare erkjenne at disse strandselgerne operer som selvstendige virksomheter, og vi har ingen innflytelse på verken vareutvalg eller kan formidle reklamasjoner, legger hun til.

Sendte kakerlakker på glass

Et tilbakevennende problem er klager på krypdyr, og både maur og kakerlakker går igjen som klagedyr.

riks000821711-0qKBcWoyf6.jpg

— Jeg husker jeg hadde en som ikke ville betale enkeltromstillegget fordi han hadde delt rom med en del maur og han bodde slett ikke alene, sier Vonstett-Larsen i Star Tour.Begby i Apollo supplerer:

— Vi har også hatt en som klaget på maurinvasjon på hotellrommet – og som la ved et illustrerende bilde som viste to maur…

Ikke nok med at noen sender bilder, i Star Tour har de også mottatt fysiske bevis på krypdyrene.

— Vi har jo i løpet av årene både fått tilsendt kakerlakker og andre insekter på glass, samt tennissokker som ikke lenger er hvite, sier Vonstett-Larsen.

For få turister

Klager om at det er for mange tyrkere i Tyrkia og bråkete lokalbefolkning på Kanariøyene er også av klager Star Tour støter på fra tid til annen.

Bare i 2014 kom det inn over 1300 klager til nemndene som tar for seg klager på fly, pakkereiser og tog. Det eren fordobling på bare to år. Også Pakkereisenemnda opplever å få sin del av rare klager i løpet av året. En klager mente var for få turister på reisemålet, og for få butikker og restauranter. Klager fikk ikke medhold.

riks000821704-EEj_aPRtF_.jpg

Totalt sett får ikke Star Tour inn så mange klager årlig.— Det har ligget stabilt på under to prosent klager de siste tre årene. Det betyr jo at det er et lite mindretall som klager på ting som tyrkere i Tyrkia og dårlig vær på ferien, heldigvis, sier Vonstett-Larsen.

- Nordmenn er kvalitetsbevisste

Hun tror en del av klagene henger sammen med at nordmenn har etterhvert blitt veldig reisevante, og dermed mer kvalitetsbevisste.

— Vi forventer høy kvalitet når vi kjøper en ferie og er bevisst på våre rettigheter hvis noe ikke er som det burde. Jeg tror alle bransjer opplever «morsomme» klager lik disse eksemplene. Noen klager er kanskje ment å være morsomme, mens andre kan være uttrykk for frustrasjon for andre ting, det være seg dårlig vær, krangel med svigermor, sykdom i ferien og lignende, sier hun.

Vonstett-Larsens råd dersom ferien ikke holder mål er å ta kontakt direkte med reiselederne på stedet.

— Ikke nøy deg med å klage til hotellet og ikke vent til du kommer hjem. Hvis du gir beskjed med en gang så er muligheten stor for at vi kan hjelpe deg slik at ferien din ikke blir ødelagt, sier hun.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les også:

Slik bestiller du feriehus trygt

Støy ødela ferien - nå får familien tilbakebetalt ferieoppholdet

De klagde på feriereisen og fikk medhold, men har ikke sett snurten av pengene

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Weronika (19) ble kvalm og svimmel hvis hun skulle snakke foran klassen. Slik ble hun kvitt frykten.

Tre råd for å bli kvitt sceneskrekken.

Sakene flest leser nå

  1. Busstreiken er over

  2. Gutten fortalte at han ikke hadde venner. I hallen møtte han dommeren.

  3. Nye koronatester: De er lynraske, billige, enkle og effektive

  4. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll

  5. Hjemmekontor? Fem ting du aldri bør gjøre på jobbens PC.

  6. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt