Dette skjer når fugl treffer fly

Et sammenstøt mellom fugler og fly, et såkalt «bird strike», er vanligere enn du kanskje tror.

Publisert Publisert

US Airways Flight 1549 var på en ruteflygning mellom LaGuardia lufthavn og Charlotte/Douglas International Airport.

15. januar 2009 ble flyet tvunget å nødlande i Hudsonelva like etter takeoff. Alle 155 ombord overlevde.

Et sammenstøt mellom fugler og fly, et såkalt «bird strike», var årsaken til nødlandingen.

«Bird strikes» i Norge

Statistikk fra Luftfartstilsynet viser at det i 2014 ble registrert totalt 418 bird strikes ved norske flyplasser.

90 av disse har forekommet ved Stavanger lufthavn Sola.

— Om sommeren, når rullebanen er varm, kan det være flokker med 100-200 fugler som setter seg på rullebanen, forklarer lufthavnbetjent Haakon Geleta Høgaas til Avinor.no.

laserkanon-YAnc6RSTjp.jpg

Laser mot «bird strikes»På Sola er det blant montert tre store laserkanoner som overlapper hverandre og dekker alle områder av kritisk betydning.

— Erfaringene med disse er svært gode. Når laserstrålen beveger seg inn i flokken, kommer reaksjonen umiddelbart. Fuglene fjerner seg, sier Høgaas.

Det brukes også håndholdte lasere, med en rekkevidde på halvannen kilometer, som er enkle å ta med i patruljebilene.

Hvorfor Sola så utsatt?

Sjef for operativ drift Morten Wathne ved Sola forklarer det med at flyplassen ligger veldig nær sjøområder med stor konsentrasjon av fugl.

- Flyplassen ligger også i trekkområdet for en rekke arter.

Videre forklarer Wathne at de har dedikert «Bird Control Vehicle» med en mann som patruljerer og driver med skremming i form av pyroteknisk skremmeskudd, håndholdt laser og i noen tilfeller avliving med hagl.

Widerøe-fly mot fugl

Et Widerøe-fly av typen DH-8100 med 39 seter ble i august i fjor stående på bakken i Hasvik etter at propellen traff en gås.

- Fuglen traff propellen på vei inn for landing i Hasvik. Det er noe som skjer spesielt på denne tiden av året, uttalte Infomasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe til fd.no.

Flyet blir stående til en tekniker fra Tromsø kommer for å sjekke propellen.

Widerøe får ca. 40 «bird strikes» i løpet av et år, og i slike tilfeller tas det rutinemessige undersøkelser.

— Det er skrekkelig kjedelig når det skjer, for vi blir stående på bakken, men det er sikkerheten som kommer først.

Måker oftest involvert

I Norge er måker oftest involvert «bird strikes», opplyser forsker Christian Kierulf Aas ved Fly/fugl-kontoret på Zoologisk museum ved Universitetet i Oslo.

— Deretter kommer spurvefugler og vadefugler. I verden forøvrig er også måker og spurvefugler oftest involvert, mens rovfugler, vadefugler duer følger deretter, sier han.

«Bird strike» kan være farlig

- En «bird strike» er potensielt farlig, understreker forskeren.

— For flyselskapene er det både store økonomiske kostnader og flysikkerhetsrisiko som bekymrer.

Aas forteller at forskere har estimert kostnadene til den samlede flyindustrien i verden til å være 1,2 milliarder amerikanske dollar årlig.

Preventive tiltak for å gjøre lufthavnområder mindre attraktive for fugler og dyr

Long Grass Policy (LGP)

Gressarealer på lufthavnen skal vedlikeholdes i henhold til LGP, det vil si at det skal klippes slik at det er mellom 15 og 20 centimeter høyt.

Henlegging av avfall

Dumping av husholdningsavfall eller annet organisk avfall er ikke tillatt innenfor lufthavnens område. Mating av fugler er forbudt.

Inngjerding

Lufthavnområdet er inngjerdet, flettverksnett i minimum 2 meters høyde samt topptråd slik har gjerdet er 2,5 meter total høyde. Maksimum åpning under gjerdet skal være 10 centimeter.

Tromling av gressarealer/innsamling av egg/reir

Lufthavnen kan tromle gressarealer ved rullebaner for å fjerne reder/egg. Egg kan også samles inn. I forhold til tromling vil dette gi mindre «matavfall» for andre fugler og dyr.

Insekter og biller

Lufthavnen har ikke iverksatt tiltak for å fjerne bestemte typer insekter eller biller. Hageoldenborre er ikke en billeart som er aktiv på lufthavnen.

Forstyrre fugler får de «habituerer»

Ved å uroe fugler før de habituerer antallet fugler på flyplassområdet kunne reduseres

Kilde:Avinors prosedyrerfor tiltak mot fugler og dyr

Artikkelen er skrevet av og publisert hos Klikk.no.

Les også:

Så farlig er egentlig turbulens

QUIZ: Vet du hvor flyplassene ligger?

Dette hater flyvertinnen

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

– Det er ikke sikkert alle har fått det med seg, sier parkeringssjef.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Busstreiken er over

  2. Gutten fortalte at han ikke hadde venner. I hallen møtte han dommeren.

  3. Nye koronatester: De er lynraske, billige, enkle og effektive

  4. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll

  5. Hjemmekontor? Fem ting du aldri bør gjøre på jobbens PC.

  6. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt