Forbrukerrådet ber 5000 kreve penger av Norwegian

Flyselskapet og rådet er enige om at Norwegian selv hadde skylden for rundt 20 av kanselleringene i sommer.

Publisert Publisert

KAN KREVE TILBAKE PENGER. Problemene for flere tusen Norwegian-reisende oppsto i starten av juli som følge av at en overtidsavtale mellom flyselskapet og pilotene utløp. Foto: Halvor Solhjem Njerve

— Det skal i utgangspunktet mye til for at du ikke har rett på standardkompensasjon. Streik og ekstremvær, slik at flyene må stå på bakken, er blant noen få unntak, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Det var Forbrukerrådet som tok initiativ til møtet med Norwegian for å få bedre innsikt i hva slags informasjon selskapet ga sine passasjerer da mange flyavganger ble kansellert tidligere i sommer. Ifølge EU-forordningen har flyselskapene et informasjonskrav når slike hendelser oppstår.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Delvis enige om omfanget

— Norwegian ser ut til å være enige med Forbrukerrådet om at rundt 20 kanselleringer var innenfor selskapets kontroll, og så har vi ulikt syn på enkeltsaker, sier Flønes.

Problemene for flere tusen Norwegian-reisende oppsto i starten av juli som følge av at en overtidsavtale mellom flyselskapet og pilotene utløp.

Etter et over åtte timer langt møte 6. juni ble ledelsen og fagforeningen Parat enige om en ny avtale som gjelder ut året. I tillegg skal det ansattes minst 50 ny piloter.

- En for dårlig jobb

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian betegner overfor NTB møtet torsdag som konstruktivt.

Lasse Sandaker-Nielsen Foto: Charlotte Sverdrup

— Vi gikk gjennom informasjonshåndteringen. Og vi diskuterte også hvordan passasjerene skal få kompensasjon. I de tilfellene der vi har gjort en for dårlig jobb, vil vi selvfølgelig det, sier Sandaker-Nielsen til NTB.Han vil i motsetning til Forbrukerrådet ikke tallfeste hvor mange passasjerer som har krav på penger.

— Men det dreier seg om noen tusen, sier kommunikasjonssjefen.

Er du blant dem som fikk fakturakrav av Norwegian i sommer?

Les også

Passasjeravgiften: Norwegian utsetter betalingsfristen

Les også

Norwegian med 20 år gamle vikarfly i Sør-Norge

Fra 1800 kroner

Standardkompensasjonen avhenger av hvor langt du skulle fly og ligger mellom 200 og 600 euro — altså fra drøyt 1800 til 5500 kroner.

Utover det kan du også ha krav på erstatning så lenge tapet er en naturlig følge av at flygningen ble kansellert, opplyser Forbrukerrådet.

Fristen for å klage er ett år, og passasjerer som får avslag fra Norwegian, kan ta saken videre til Transportklagenemnda.

Les også

Slik klager du på feriereisen

(©NTB)

Ut og fly? Da anbefaler vi disse sakene:

Test:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Kun ett sted passerte både vannflaske og toalettsaker

  2. Flyselskapene krystallklare: – Barn med vannkopper skal ikke fly

  3. Slik sikrer du deg rimelige flybilletter 

  4. Har du ikke fått tilbake penger etter Norwegians flystreik? 

BT anbefaler

Kvinne funnet død i Åsane: Mann som var i leiligheten har fått forsvarer

– Jeg har snakket med ham i mange timer på sykehuset, sier advokat Erik Johan Mjelde.

LES SAKEN
  1. Fly
  2. Forbrukerrettigheter
  3. Norwegian