Fikk hotell med muselort i kjøleskapet

— Reiser du uspesifisert har du ingen garanti for verken hotellstandard, fasiliteter eller beliggenhet.

Publisert Publisert

— Det var blodflekker på lakenene, brune flekker på håndklærne, rust og avskalling overalt på badet, skitt på gulvet og muselort i kjøleskapet.

To norske venninner i 50-årene var alt annet enn tilfredse med hotellet de ble sendt til da de booket en uspesifisert chartertur med Apollo til Sharm el Sheik i Egypt.

— Vi skjønte allerede da bussen stoppet utenfor at dette hotellet var sjabre saker. Det lå søppel og fløt overalt, forteller den ene av kvinnene, som ikke ønsker å stå frem med fullt navn i media.

Dyr oppgradering

- I korridoren utenfor rommet stod en madrass på høykant tilsølt av enten urin eller oppkast, og da vi åpnet døren stod en stank av mugg mot oss, sier kvinnen.

Flekkete sengetøy og håndklær, rust og avskalling var noe av det som møtte de to norske venninnene. Foto: Privat

De ferierende kvinnene klaget til Apollos stedlige representant, og ga beskjed om at det var uaktuelt for dem å tilbringe så mye som én natt på hotellet.Venninnene skal etter hvert ha fått tilbud om å bli oppgradert til et av Apollos beste hoteller i området, men til en pris som ville mer enn doblet kostnaden ved turen. Derfor fant de frem til et enkelt hotell på egenhånd.

Etter ytterligere diskusjon fikk de oppgradering gjennom Apollo til dette hotellet mot en tilleggsavgift på 1803 kroner.

— Det er viktig for oss å få frem at det ikke var på grunn av pengene, men prinsippet som gjorde at vi tok klagen videre til Pakkereisenemnda, sier kvinnen.

Fikk enstemmig medhold

I klageorganet Pakkereisenemnda fikk kvinnene enstemmig medhold.

Dette til tross for at de som reiser uspesifisert normalt må finne seg i å bli booket inn på hotell med svært enkel standard og ikke kan kreve daglig renhold under oppholdet.

I sin avgjørelse i saken bemerket nemnda blant annet følgende:

«Selv på uspesifiserte reiser er det imidlertid visse minimumskrav til bostedets tilstand ved ankomst, ikke minst når det gjelder de hygieniske forhold.»

Har du tips om lignende saker? Send oss en epost!

- Skal være rengjort

I Apollos vilkår for slike reiser heter det blant annet at «du kan kun regne med å bli innkvartert på reisemålets enkleste bosted» og at «renhold under oppholdet er ikke inkludert».

Man skal likevel kunne kreve at rommet er rent ved ankomst.

— I utgangspunktet er det reglene for uspesifiserte reiser som gjelder, men rommet skal være rengjort, sier informasjonssjef i Apollo, Helen Begby.

Begby sier at selskapet tidligere har innkvartert flere gjester som har reist uspesifisert, på det aktuelle hotellet, og at ingen av disse har klaget.

— I dette tilfellet fikk gjesten først tilbud om rengjøring eller bytte av rommet, men dette ble ikke akseptert.

Begby sier hun ikke kan utelukke at selskapet også i fremtiden vil booke gjester inn på det aktuelle hotellet.

— Ifølge vårt personale i Egypt, er dette et helt ok, enkelt hotell, og vi har hatt personale selv som har bodd der for å sjekke det ut.

Hun påpeker at når man reiser uspesifisert er det viktig å tenke på at hotellstandarden varierer fra land til land, og at et uspesifisert hotell i Egypt vil være av lavere standard enn for eksempel i Spania eller Hellas.

Minimumskrav

— Reiser du uspesifisert har du ingen garanti for verken hotellstandard, fasiliteter eller beliggenhet, understreker direktør i Virke reise utland, Rolf Forsdahl.

Direktør i Virke Reise utland Rolf Forsdahl. Foto: Virke.no

Han sier turister likevel må kunne kreve et visst minimum når det gjelder hygiene, brannsikring og andre ting som kan gå på helsen og sikkerheten løs, men vil av prinsipp ikke kommentere denne enkeltsaken.— Helt generelt kan jeg likevel si at det er en lang praksis for dette innen Pakkereisenemndas avgjørelser og dessuten en naturlig lovforståelse. Man har, selv på uspesifiserte pakkereiser, krav på et renhold og en hygiene innenfor det man med rimelighet kan forvente.

Forsdahl minner om at det er viktig at den reisende påpeker uholdbare forhold så raskt som mulig til turoperatørens stedlige representanter, slik at disse gis mulighet til å «reparere» mangelen.

Gjesten kan enten få rommet rengjort, få tilbud om et annet rom eller bli overført til et annet hotell. Dersom det opprinnelige rommet eller hotellet er i så dårlig forfatning at det er mangelfullt etter Pakkereiseloven, er det derimot tvilsomt om turoperatøren kan kreve tillegg for oppgradering, ifølge Forsdahl.

— Man bør reagere der det ikke er rengjort, der man finner møkk etter tidligere gjester, hår i sluket og så videre, sier reisedirektøren.

— Du kan ikke forvente rengjøring av rommet hver dag, men selv om du reiser uspesifisert, skal du ikke akseptere helserisiko.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

– Det er ikke sikkert alle har fått det med seg, sier parkeringssjef.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt

  2. Fra benken til Milan på to år: Slik reagerer gamle­treneren på komet­karrieren

  3. Fra torsdag morgen gjelder en ny parkeringsregel i Bergen

  4. Polititeori om drapet i Åsane: Kvinnen kan ha blitt kvalt

  5. Samtalene i busskonflikten fortsetter utover natten

  6. – Er det så farlig å bli spurt hvor man kommer fra?