VW-ingeniører innrømmer CO2-juks
Flere ingeniører ved Volkswagen har innrømmet at de manipulerte dataene for CO2-utslipp for å tilfredsstille de ambisiøse kravene til VW-sjefen Martin Winterkorn.
TRIKSET: Ingeniørene skal ha økt dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Foto: Scanpix
- NTB
Ifølge Bild am Sonntag økte ingeniørene dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår.
VW opplyste tirsdag at de hadde oppgitt lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp på 800.000 bensindrevne biler som er solgt i Europa. De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.
Bild skriver at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.
Det var en ingeniør ved hovedkvarteret i Wolfsburg som i slutten av oktober trådte fram og fortalte sine overordnede om det massive jukset, ifølge Bild.
Avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Varsleren som meldte fra, får imidlertid bli.
— Den siste innrømmelsen kommer på toppen av krisen som startet da VW innrømmet at de hadde jukset med data for NOx-utslipp på dieselbiler i USA og andre steder.
Mest lest akkurat nå
Den sørafrikanske koronavarianten kan øke risikoen for å bli smittet på nytt
Familien sparer 4000 kroner i måneden på mat. Her er tipsene.
USF Verftet åpner igjen – arrangerer ti konserter med bergensband
Bil på taket i Luster
– Barn får livene sine ødelagt på Fridalen skole
– Flaskepant er en fordyrende miljøsvindel