VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

Flere ingeniører ved Volkswagen har innrømmet at de manipulerte dataene for CO2-utslipp for å tilfredsstille de ambisiøse kravene til VW-sjefen Martin Winterkorn.

TRIKSET: Ingeniørene skal ha økt dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Foto: Scanpix

  • NTB
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Ifølge Bild am Sonntag økte ingeniørene dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene til å bruke mindre drivstoff. Dette startet våren 2013 og fortsatte til i vår.

VW opplyste tirsdag at de hadde oppgitt lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp på 800.000 bensindrevne biler som er solgt i Europa. De lovte å dekke eventuelle ekstraregninger som kundene får fra staten for høyere utslipp.

Bild skriver at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.

Det var en ingeniør ved hovedkvarteret i Wolfsburg som i slutten av oktober trådte fram og fortalte sine overordnede om det massive jukset, ifølge Bild.

Avisa skriver at VW nå er i gang med å finne ut hvilke ingeniører som skal suspenderes som følge av jukset. Varsleren som meldte fra, får imidlertid bli.

— Den siste innrømmelsen kommer på toppen av krisen som startet da VW innrømmet at de hadde jukset med data for NOx-utslipp på dieselbiler i USA og andre steder.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Her er politiets nye biler

  2. Volkswagen avslører ytterligere 800.000 juksemotorer

  3. Ikke hør på de voksne -TROLL eksisterer