«Hysj, flyet sover»

Flypassasjerer som klager til Twitter-kontoen @unitedairlanes får frekke svar.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Etter gjentatte forsinkelser fra flyselskapet United Airlines var tålmodigheten til passasjer Preston Penn oppbrukt.

Han sendte derfor en skarp klage til Twitter-kontoen @unitedairlanes, der han spurte hva i alle dager det var som skjedde.

Svaret kom raskt:

«Hysj, flyet sover. Se, vingen rører på seg. Det drømmer.»

Parodi

Sosiale medier har gjort terskelen vesentlig lavere for å klage til bedrifter som ikke leverer – ikke minst for reisende som ufrivillig har fått ekstra mye tid å slå i hjel.

Mobilen lirkes raskt opp av lomma, tomler trykker i sinne og tusenvis av følgere kan umiddelbart se at dette selskapet ikke har innfridd.

Mange passasjerer har de siste månedene sendt sine klager til Twitter-kontoen @unitedairlanes uten å legge merke til stavefeilen i navnet.

De har med andre ord trodd de henvendte seg til flyselskapet United Airlines, som derimot nås via Twitter-kontoen @united.

Den falske kontoen ble opprettet i mai 2012 og en kort tid brukt til parodiske kommentarer som «United Airlanes vil gjerne minne om at god kaffe er for vinnere som ikke flyr økonomiklasse» og «Vår varmrett i dag er kylling cacciatore uten edderkopper».

Kontoen lå lenge ubrukt, bortsett fra henvendelser fra irriterte passasjerer. Forrige uke begynte klagerne å få svar, og da gjerne av det frekke og hysterisk morsomme slaget.

Kaller det Guds gave

En klaget for eksempel over at kona hadde måtte vente over tolv timer på et fly til Chicago, og fikk beskjed om at «etter seks timer er hun teknisk sett vår eiendom».

En annen som ytret sterkt misnøye over tapt bagasje, ble ønsket velkommen til «United Airlanes Luggage Distribution Club» som «kaster kofferten din hvor som helst, helt gratis!»

Det viser seg å være Mitchell Thompson som står bak den falske kontoen, og han kommenterer situasjonen slik på sin Tumblr-konto:

— Gud har gitt meg en herlig, vakker trakt der sinte mennesker strømmer gjennom i verst tenkelig humør.

Kontoen, som presenteres under mottoet «Fly er kun magi som vi ikke forstår ennå» og som har på kort tid fått over 14.000 følgere.

Den er nå merket med «parodi», men det gjenstår å se om det setter en effektiv stopp for klagestrømmen.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

– Jeg kommer til å tenke meg om 16 ganger før jeg sender skade­melding igjen

– At det skal så lite til for å stå der med en påstand om 120 dagers fengsel. Jeg er sjokkert, sier bileieren.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Til bergensarane vil eg berre seie: Slit ’an! Dette har de fortent!

  2. Mannen (21) bestilte på Snapchat og betalte 4000 kroner. Jenten var bare 15 år.

  3. Måtte avslutte tunnelarbeid etter trafikkaos

  4. Se hvor mange vaksine­doser din kommune får

  5. – Dei seier omsyn til insekta er viktig, og så gjer dei dette?

  6. Retten mente han ikke voldtok med vilje