Taxfree på Oslo Lufthavn får refs for barnereklame

For tredje gang felles Travel Retail Norway for ulovlig reklame mot barn av Matbransjens Faglige Utvalg.

BLE FELT FOR DETTE: Både aktivitet og produkt fra Dumle som rettet seg mot små barn gjorde at Travel Retail Norway ble felt av Matbransjens Faglige Utvalg.
  • Camilla Flaatten
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Et fargerikt lykkehjul hvor du kan snurre og vinne sjokoladekjærlighet fra merket Dumle ble klaget inn til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) i sommer.

Travel Retail Norway (TRN) ble felt av MFU for markedsføring rettet mot barn på Oslo Lufthavn. Det er tredje gang TRN får refs for den type markedsføring.

— Vi er veldig lei oss for vedtaket i MFU. Vi ønsker ikke å ha aktiviteter i butikkene som bryter med reglene til MFU, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norge til Kampanje, som først omtalte saken.

Når både produkt og aktivitet retter seg barn er det et brudd på retningslinjene.

  • Reklamestunt mot barn slo helt feil: Tabbe-reklame fra Eurosko

Standen var for lav

Kampanje skriver videre at noe av det som bidro til at Travel Retail Norway ble felt i MFU, er at standen som i sommer var på Gardermoen, var for lav.

Dagestad sier at de retter seg etter vedtaket, og skal se til at fremtidige stands ikke er for lave. Et skriv har gått ut til samtlige butikksjefer ved landets flyplasser, opplyser han til nettstedet.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Strenge regler for reklame mot barn

Det er strenge regler for markedsføring mot barn under 13 år. Jo mer barnevennlig et produkt er, jo strengere krav stilles det til hvilke virkemidler som kan benyttes i markedsføringen, skriver MFU i vedtaket.

Det ses blant annet på produktets form, emballasje, innpakning og lignende, og om det særlig appellerer til barn.

Ved vurderingen av om produktet skal anses for å ha en særlig appell til barn, skal det i henhold til veiledningen til retningslinjene blant annet legges vekt på om produktet har en form, emballasje, innpakning eller lignende som særlig appellerer til barn.

Les mer om barn og reklame:

Les også

Reagerer på reklamelignende bilder på barne-appen Kuddle

Les også

Syv sosiale medier som barna kjenner bedre enn deg

Les også

Youtube lanserer egen app for barn

Les også

Apple vil selge følelsene dine

Reiser du med barn? Få gode tips her:

Publisert
  1. Oslo Lufthavn
  2. Reise med barn
  3. Reise

Les mer om dette temaet

  1. Reiser jorden rundt i ett år - med seks små sønner på slep

  2. I Europas nest-største fornøyelsespark kjører maten berg- og dalbane

  3. Klar for ferie i høyden?

  4. Fløy Norge rundt i to uker – for 83 kroner turen

  5. Øyhopping i Hellas - finn ditt eget paradis

  6. Ti grunner til å ta med barna til New York

  7. I Smålands dype skoger er Pippi, Emil og Marikken sprell levende

  8. 13 tips til Roma med barn

BT anbefaler

Ellas liv ble bare tre dager langt. Kristine og Morten Vange mener KK sviktet.

Kristine og Morten Vange mener Kvinneklinikken sviktet da datteren ble født.

LES SAKEN