- Nå må flyplassene skjerpe seg

Ny teknologi og passasjerenes ønske om minst mulig stress skaper store utfordringer, mener fremtidsanalytiker.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

— De fleste flyplasser er i stor grad utformet «by accident», hevder Rohit Talwar.

Den prisbelønte fremtidsanalytikeren fra Fast Future Research mener ny teknologi kan gjøre det å fly til en mye enklere opplevelse, men at dette ikke nødvendigvis vil skje.

Blant annet fordi flyplassene ikke er forberedt.

— Mange store flyplasser har rett og slett ikke peiling på hva som skjer for tiden, og de vil snart havne i en krise, sier Talwar.

Så enkelt - så komplisert

Det burde jo kunne være temmelig enkelt:

Du kjøper en billett, kommer deg til flyplassen, går om bord og får med deg bagasjen dit du skal.

Kanskje det blir anledning til en matbit underveis.

For mange kan derimot det å ta en flytur bli en frustrerende, langdryg og komplisert affære.

Underveis må du forholde deg til en rekke ulike informasjonskanaler, aktører, systemer, skjemaer, køer, regler og teknologi.

Og om noe går galt i ett ledd kan det fort bli unødig mye kaos og frustrasjon i andre ledd.

Sømløst og effektivt

— Det folk flest ønsker, er å kunne reise sømløst og effektivt med minst mulig stress. Her er det mange flyplasser som må skjerpe seg om de skal tilfredstille kundene sine i tiden fremover, hevder Rohit Talwar.

Det folk flest ønsker, er å kunne reise sømløst og effektivt med minst mulig stress

Torsdag la han frem sine vyer for fremtidens flyplasser og flyhverdag på en Avinor-konferanse på Oslo Lufthavn.

Han hevdet da at flyplasser i utgangspunktet står i en utmerket posisjon for å gi folk en enklere reiseopplevelse ved å være et effektivt bindeledd mellom ulike deler av reisen.

— For eksempel bør de kunne assistere med transport til og fra flypassen, med bestilling av mat folk ønsker servert om bord, med ombooking når det trengs og så videre, sier Talwar.

— De bør også kunne informere raskt om forsinkelser og annet gjennom kanaler passasjerene faktisk ønsker å benytte, og tilrettelegge slik at ingen må vente unødig eller oppsøke mange ulike instanser og stå i køer når de trenger hjelp. Her er det mye å gå på.

Teknologisk klær

Selv om teknologien gir muligheter, skaper den også store utfordringer, og Talwar er usikker på om reiseopplevelsen vil bli bedre i fremtiden.

- Bare se på klærne folk går og står i, sier Rohit Talwar.

Han påpeker at det allerede i dag finnes klær med avansert teknologi sydd inn i stoffet, og sier flyplassenes sikkerhetskontroller ikke tar høyde for hvordan de skal takle slikt uten at folk må kle av seg.

— Vi får teknologi i stadig flere objekter som vi reiser rundt med, etter hvert også implantert i kroppen. Pacemakere og avanserte proteser er bare starten, og sikkerhetssystemene på mange flyplasser er utdatert allerede i dag på grunn av dette.

Lappetepper

Talwar hevder de fleste flyplasser er utformet «by accident».

— De blir oppgradert stykkevis og delt og mister gjerne grepet om det som er deres viktigste funksjoner.

De fleste flyplasser er utformet «by accident»

Flyplasser blir ofte utvidet og modifisert løpende med en ny sikkerhetskontroll her, en ny pir der, en oppfrisket nettside eller ny app når det er penger til det og mer plass til duty free der man finner noen ledige kvadratmeter til den slags.

Ifølge Talwar finnes det i dag fire typer modeller for flyplasser:

  • De som fungerer som små byer i seg selv.
  • De som er en slags forlengelse av byen de ligger ved.
  • De som er primært shoppingsentre.
  • De som ikke er stort mer enn et busstopp.

— Det er viktig at man vet hva slags flyplass man er og hva man vil med den. Da blir det mye enklere å se om nye elementer passer inn, sier Talwar.

Mange deler i en reise

Reiseopplevelsen knyttet til flyplassen inkluderer langt mer enn bare innsjekking, sikkerhetskontroll og boarding, påpeker Talwar.

Den inneholder også elementer som transport til og fra flyplassen, mat og drikke, bagasjehåndtering, shopping og så videre.

British Airways bagasjetagger på elektronisk papir er eksempel på tiltak som kan gjøre reisen mer sømløs, mener Rohit Talwar. Foto: Designworks

— Det finnes en rekke enkeltstående eksempler på smarte og vellykkede tiltak som gjør dette mer behagelig for passasjerene, sier Talwar. Han forteller om såkalt smarte boarding cards på Heathrow som forteller sene passasjerer om de må løpe for å rekke flyet, eller om de allerede er så sent ute at de kan gi opp.

Samtidig gir systemet beskjed til flyselskapet hvor passasjerene befinner seg i løypa. Dette skal begrense unødige forsinkelser og desperat leting etter manglende passasjerer.

Han forteller om elektroniske bagasjelapper fra British Airways til flergangsbruk der passasjeren kan laste reiseinfo fra sin smarttelefon over på bagasjen selv.

Om en virtuell Tesco-butikk på Gatwick der varene du plukker ut kan dukke opp hjemme eller på hotellet før deg, og om en hjemmekoselig lounge i Helsinki der alt av interiør kan kjøpes.

— Det er mange gode enkeltløsninger bruker ny teknologi, men det er viktig å tenke helhetlig, understreker Talwar.

Umiddelbar hjelp og kompensasjon

Ekstra viktig er det at flyplasser og flyselskap evner å ta godt vare på passasjerene når noe går galt, understreker Talwar.

Jeg mener mange flyplasser vil få store problemer

- Det å få hjelp til ombooking, rask informasjon om flighten der man er, umiddelbar kompensasjon når man har krav på det, og så videre er gull verdt. Når dette ikke fungerer, skaper det uforholdsmessig mye frustrasjon.

Flyplasser som lykkes i å tilpasse seg vil kunne gi reisende en langt smidigere opplevelse enn i dag, med enklere sikkerhetskontroller, ingen køer, informasjon der du er og når du trenger det.

— Ideene til gode løsninger vil komme fra hele verden, men jeg tror flyplasser i Asia og gulfstater vil være de som hurtigst og best implementerer dem, sier Talwar, og trekker fram Singapore, Seoul og Beijing som eksempler.

— Mange andre flyplasser vil derimot få store problemer, sier Talwar, som ikke ønsker å uttale seg spesifikt om forholdene i Norge eller Skandinavia på dette feltet.

Drømmeflyplass uten kino

På Avinor-konferansen deltok også avtroppende administrerende direktør ved Oslo Lufthavn (OSL), Nic. Nilsen med et innlegg kalt «The Airport of My Dreams».

Administrerende direktør ved OSL, Nic. Nilsen. Foto: OSL

Han startet med å trekke frem en undersøkelse gjennomført av Skyscanner som intervjuet nylig 10.000 passasjerer om hva de savnet mest på en flyplass. — Listen ble toppet av kino, sleeping pods, bibliotek, svømmebasseng og utendørshage. Jeg vet ikke om dette passer helt inn i mine drømmer. Man skal jo alltid lytte til kundene, men vi har ikke planer om noe av dette.

Nilsen understreker at hans drømmer for fremtidens flyplass har et langt bredere perspektiv.

Trygg, effektiv og miljøvennlig

— Trygghet og effektivitet er alltid det viktigste for OSL og vil være det også i fremtiden, sa flyplassdirektøren.

Han trakk også frem betydningen av å gjøre passasjeropplevelsen på OSL behagelig og vennlig, gjennom blant annet satsningen på Fast Track, mer effektiv sikkerhetskontroll, transport til og fra flyplassen med mer.

— Miljø er også viktig for oss og vi har satt som mål at i 2020 skal vi ha null utslipp av karbondioksid fra våre bakkeaktiviteter, sa Nilsen.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Prislappen er 10 mill. Men bilen selges aldri.

Prisen er anslått til nærmere 10 millioner kroner, men eieren Hermann Görke har ingen planer om å selge.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Tyven stakk av med de dyreste: – Han visste åpenbart hva han skulle ta

  2. Mann siktet for drapsforsøk i Fana

  3. For tre år siden var hun for syk til å gå på skolen. Nå er hun et av Norges største sykkeltalenter.

  4. Italiensk turgåer gikk seg fast i fjellet

  5. Det enda i fiasko for den første trans­kvinna i OL. – Heilt urimeleg, meiner lokal kollega.

  6. Etter bare tre år i Norge fikk hun toppkarakterer i alle fag. Slik får du toppresultater.