Slik fikser du deg en gratis flyreise

Godt betalt for å gi fra deg plassen.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ni år gammel

Det kan lønne seg å ha litt romslig tid når du er ute og flyr. Mange flyselskaper overbooker bevisst enkelte flyvinger og kalkulerer med at noen av de som har kjøpt billett ikke møter til avgang.

Dette slår ofte til. Men slett ikke alltid.

Som da Oslo-mannen Espen Næss skulle hjem fra Helsingfors etter en vellykket helgetur med noen kamerater. Da de skulle gå om bord viste det seg at det SAS-eide flyselskapet Blue 1 hadde solgt to billetter for mye på direkteturen til Oslo. Derfor ble de plutselig avhengig av at to passasjerer var villige til å reise hjem via Stockholm, og komme til Oslo et par timer senere enn direkteflyet.

— Kompensasjonen var et gavekort, eller voucher, på 250 euro. Det var godt betalt for to timers forsinkelse, så vi slo til. Vi hadde det ikke travelt med å komme hjem, forteller Næss.

Følg oss på Facebook!

Rikelig belønnet

Han kunne ha valgt å få ut kompensasjonen i kontanter, men da ville han bare fått halve beløpet.

— Jeg visste at jeg skulle ut og fly innen et år, derfor valgte jeg voucher. Det angrer jeg ikke på, forteller han:

I lang tid hadde han planlagt en London-tur, og da SAS i vår la ut kampanjebilletter på business class, slo Næss til. Ved å legge noen kroner til beløpet på voucheren fikk han sitte foran gardinen, gå snarveien i sikkerhetskontrollen, kose seg i loungen før avgang på Gardermoen og Heathrow, i tillegg til at bonuskontoen ble fylt opp med en raus mengde bonuspoeng.

— Strålende, så dette gjør jeg en gang til om jeg har anledning, forsikrer Næss som ikke var ukjent med kompensasjonstilbudet: Da han studerte i København, finansierte han greit et par hjemturer til Oslo ved å bli rammet av overbooking i helgene.

Historien til Espen Næss er langt fra enestående.

Ikke for å være snille

Flyselskapene betaler ikke kompensasjon for å være snille, men fordi de er pålagt gjennom europeisk lovgivning å betale erstatning når flyselskapet selv er skyld i at det ikke er plass til alle som har kjøpt billett:

— Overbooking skjer stadig sjeldnere, og forekommer helst når vi må sette inn en mindre flytype enn planlagt. Da har vi kanskje solgt billetter til et fly som har 150 seter, mens erstatningsflyet bare har 130 seter. Da utløses full rett til kompensasjon, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han sier at selskapet, basert på historiske data om hvor mange som ikke møter opp til avgang på bestemte ruter, selger flere billetter enn det er seter i flyet.

— Reservasjonssystemet er «lært opp» til å ta hensyn til det og tillater kjøp selv om flyet egentlig er fullt. Men dette vil ikke skje med ruter med lav frekvens, sier Johansen.

De to nivåene

Hos SAS fins det to nivåer for kompensasjon:

Frivillig: Dette skjer når det ved avgang viser seg å være for mange reisende i forhold til kapasitet. Da vil det bli spurt etter passasjerene som vil vente på neste fly mot en kompensasjon. Kompensasjonen blir gitt i kontanter, eller det dobbelte beløp dersom man i stedet velger et gavekort til bruk ved kjøp av nye billetter.

Tvang: Hvis for få eller ingen melder seg må selskapet plukke blant passasjerene. Da utløses noe bortimot en dobbel jackpot, og den som da velger å motta gavekort kan virkelig sikre seg en saftig erstatning. Ut fra de satsene SAS opererer med kan man lett sikre seg et gavekort på 500 og opptil 1200 euro. Med slike satser snakker man faktisk om opptil en gratis tur/retur USA for å vike sete når SAS krever det.

— Som regel løser det seg jo frivillig, men må vi plukke ut noen som må vente vil det aldri være barnefamilier, eldre eller folk som har funksjonshemninger. Man kan selvsagt gamble på at ingen melder seg frivillig og at vi må plukke ut noen som må stå over for på den måten å få høyeste kompensasjon. Det er en sjanse å ta. Som regel melder det seg nok folk, sier Johansen.

Svært sjelden

— Hos Norwegian overbooker vi ikke våre flyvninger. Derfor vil nektet ombordstigning svært sjelden forekomme hos oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Men det forekommer:

— I tilfeller der vi opprinnelig skulle fly med 189 seter og må sette inn et fly med bare 148 seter på grunn av eksempelvis tekniske årsaker må også vi ty til det som på fagspråket kalles «denied boarding». I de aller fleste tilfeller opplever vi at passasjerene er fleksible og melder seg frivillige til å vente på neste flyvning mot standard kompensasjon, sier Sandaker-Nielsen. Selskapet har ikke ordningen med gavekort.

Retten på sin side

Flyselskapene har rett til å overbooke, men samtidig plikt til å utbetale kompensasjon til den som blir rammet av at det, sier regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet.

Hun mener det nesten ikke er til å unngå at noen ikke møter opp til avgang, og at dette stort sett gjelder reisende med billetter som kan endres eller refunderes.

Når flyselskapet har overbooket, skal man først forsøke å løse problemet med å få frivillige til å melde seg. Hvis dette ikke går, har flyselskapet rett til å peke ut noen som må stå over til et senere fly. Hun sier at det kommer få klager på overbooking, og tror det skyldes at flyselskapene i stor utstrekning rydder opp selv.

— Størrelsen på kompensasjonen er fastsatt av EU, og er satser som alle flyselskapene må forholde seg til. Det som er viktig er at flyselskapene overholder plikten til å informere passasjerene sine skikkelig når en slik situasjon oppstår, mener Skofteland.

Publisert
BT anbefaler

Ny koronahverdag mandag: Dette er de viktigste endringene

Fra 27. september endrer koronahverdagen seg ganske mye. Dette kan det bety for deg.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. – Hadde alt av gode venner og var skoleflink

  2. Rundt 15 prosent av kvinner har samme sykdom som Regine. De fleste vet det ikke.

  3. 13.000 har rett på en tredje dose. – Det er utfordrende å få kontakt.

  4. Minst 13 skutt på amerikansk supermarked

  5. Hareide innrømmer sine unnlatelses­synder. Nå forlater han rikspolitikken.

  6. Her var det innbrudd i natt