Flygebyrene har gått rett til himmels

Gjett hva flyreisende betalte i fjor.

Publisert Publisert

200 milliarder norske kroner!

Det er gebyrregningen verdens flyselskaper sendte til sine passasjerer i 2012, viser en fersk undersøkelse som reservasjonsselskapet Amadeus har presentert.

Ifølge ”The Amadeus Worldwide Estimate of Ancillary Revenue” fikk flyselskapene inn svimlende 36,1 milliarder dollar i ekstrainntekter i fjor, skriver avisenUS Today. Økningen på to år er på formidable 14 milliarder dollar.

Gebyrflom

Gebyrflommen omfatter alle de oppfinnsomme avgiftene flyselskapene etter hvert har klekket ut for å dra mest mulig kroner ut av hver passasjer:

  • gebyr for å reise med koffert
  • gebyr for å betale med kredittkort
  • gebyr for å ombooke en billett
  • gebyr for å bestille et spesielt sete
  • gebyr for å endre navn
  • gebyr for å ta med sportsutstyr
  • gebyr for å få skrevet ut billett manuelt
  • gebyr for å ha med musikkinstrument

I tillegg er betaling for mat, for de selskapene der dette ikke inngår i billettprisen, en betydelig inntektskilde.

Senior visepresident i Amadeus, Holger Taubmann, sier at omsetningen av tilleggstjenester er raskt voksende og gebyrer representerer et betydelig kommersielt potensiale for flyselskapene.

Ikke overraskende er det lavprisselskapene som utmerker seg som de mest oppfinnsomme når det gjelder å plusse gebyrer på billettprisen.

Det amerikanske ultra lavprisselskapet Spirit Airlines, med hovedkvarter i Miami, fikk i fjor hver tredje dollar i inntekter i form av ulike gebyrer, viser undersøkelsen.

Verstingene

Få andre flyselskaper har gjort seg så avhengig av gebyrer som Spirit. Selskapet vakte oppsikt da det begynte å ta 50 dollar i gebyr for håndbagasje som ikke kan plasseres under stolen foran.

I Europa er Ryanair blant de absolutte verstingene, og i mange tilfeller kan gebyrene langt overstige billettprisen på de lavest prisede reisene.

Men også Norwegian er flinke til å trekke inn gebyrer. For 2011 fikk selskapet inn 1.2 milliarder kroner i ulike gebyrer, og dette utgjorde 11.6 prosent av selskapets totale inntekter.

yu6jbleswjplmxrmqxnusa-gtOogrEZrG.jpg

Ramaskrik

Men også nettverkselskapene har etter hvert funnet ut at det er mulig å pynte på regnskapet med å innføre gebyrer for dette.

USA Today skriver at United Airlines, som har daglig rute mellom Oslo og Newark utenfor New York, forlanger 75 dollar for kunder som skal ombooke billett på avreisedagen og som ikke er medlem av et Star Alliance bonusprogram.

Mange av de tradisjonelle selskapene har også innført betaling for innsjekket bagasje, i likhet med praksisen hos de aller fleste lavprisselskapene.

Men slett ikke alle gebyrforsøk blir like vellykket. Da SAS i fjor gjorde det kjent at "det gebyrfrie selskapet" aktet å innføre gebyr for betaling med kredittkort, resulterte det i et ramaskrik fra kundene som gjorde at selskapet etter kort tid skrinla ideen.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Toåring falt i elv i Geiranger: – Det ser ikke bra ut

  2. Lange køer etter at ferge fikk problemer

  3. Forren fikk ikke trene med Molde. Da snek han seg inn på stadion på kveldstid.

  4. Kjære student: Velkomen til Bergen. Her skal du bu dyrt. Og dårleg.

  5. Kim-André er verdensmester i dødsing. Her kaster han seg i sjøen på Nordnes.

  6. Her får du Bergens beste rullekebab