Varsler storaksjon mot falske brukeromtaler

Forbrukerombudet vil avdekke juks hos norske næringsdrivende.

TILLIT: Tillit er viktig i brukeranmeldelser. Forbrukerombudet ønsker å gå bransjen etter i sømmene for å se om markedsføringsloven overholdes ved bruk av positive brukeromtaler. For at brukeromtaler på nett skal være nyttige, må det som står i dem være til å stole på.
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Brukeromtaler på nettet blir stadig større grad benyttet av reisende når de bestiller turer i inn— og utland, eller kjøper ulike produkter på nett.

Foruten reiselivsnæringen er det flere ulike bransjer som benytter brukeromtaler – klesbutikker, elektronikk, treningssentre, håndverkertjenester, billettkjøp, apper og programvare.

Skal ta juksemakerne

Forbrukerombudet varsler nå storaksjon mot falske anmeldelser – i alle bransjer. Det kan enten dreie seg om forbrukere som har fått avvist omtaler som har vært negative, eller næringsdrivende som lokker med gratisprodukter for å skrive omtaler.

De kjenner også til at næringsdrivende har fått tilbud om å kjøpe gode omtaler fra utenlandske firmaer.

— Dersom vi avdekker juks med brukeromtaler har vi myndighet til å forby markedsføringen og ilegge sanksjoner. Vi ønsker derfor tips fra forbrukere som har opplevelser med brukeromtaler som vi bør vite om, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet understreker at brukeromtalene må være skrevet av faktiske forbrukere.

VIL HA TIPS: Forbrukerombud Gry Nergård ber forbrukerne om tips alt av brukeromtaler, norske som utenlandske.

— Næringsdrivende kan ikke skrive omtalene selv, eller betale andre for å skrive dem for seg. De kan heller ikke slette negative omtaler, kun fordi de er negative, eller ordne systemet for innsamling slik at kun positive omtaler slipper inn.Nylig fikk nordmannen Ivar Sønbø Kristiansen oppleve at hans anmeldelse av en reiseopplevelse ble nektet publisert av Tripadvisor. To ganger. Han er usikker på om han kan stole på den type omtaler nå.

Fått med deg vår store sjekk av sikkerhetskontroller?

Les også

Kun ett sted passerte både vannflaske og toalettsaker

Trenger tips fra forbrukerne

— Vi trenger tips fra forbrukere om næringsdrivende de mener vi bør sjekke, som kanskje sletter eller refuserer negative omtaler, som premierer gode omtaler, som skriver egne omtaler og så videre.

Les mer om forbrukerrettigheter på reisen:

Les også

Lufthavnstreiker kan ramme årets ferietrafikk

Les også

Selv ikke da Ivar gjorde anmeldelsen mer positiv, ble den godkjent av Tripadvisor

Les også

Enorme prisforskjeller på mobile datapakker i Norden

Havnet på sykehus i Thailand – prislapp: 355.000 kroner

Mellomlandingen ble kansellert – fikk ny avreise før hun skulle lande…

Ble nektet av Norwegian å bli med på grunn av allergi

Her er forsikringsfellene du bør kjenne til

Publisert