Flybilletten ble dobbelt så dyr da gebyrene ble lagt på

Det er ikke sikkert at det som ser ut til å være billigst, er det.

Publisert Publisert

En flybillett som kan se ut til å koste et par hundrelapper, koster i virkeligheten mye mer. Iallefall hvis du bruker enkelte lavprisselskap. For i tillegg til selve billettprisen kommer gjerne kostbare pristillegg for ekstra for bagasje, kredittkort og reservasjon av sete.

Vi tok en uhøytidlig sjekk, hvor vi sammenlignet sluttsummen for en tilfeldig valgt flyrute: Tur/retur Oslo-London med utreise fredag 24. mai og hjemreise søndag 26. mai.

Dårligst ut i vår sjekk kommer Ryanair, hvor flybilletten på 814 kroner, doblet seg etter at alle tilleggsavgiftene var registrert.

— Når du sitter i bestillingsprosessen, og du ser at det blir dyrere enn først antatt, avbryt bestillingen og sjekk hva prisen blir hos andre flyselskaper. Da kan det godt være at du finner andre priser hos de andre selskapene, som i utgangspunktet ikke så like billig ut sammenlignet med utsalgsprisen hos lavprisselskapet, sier Fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjedrem.

Ryanair tredoblet pris

Ryanair har ofte de billigste flybillettene, men selskapet har også flest og dyrest tilleggsavgifter. En tur-retur-billett med Ryanair koster på den tilfeldig valgte reisen koster i utgangspunktet 814 kroner, men ender på nesten dobbelt så mye, nemlig 1512 kroner.

Prisen for flybilletten øker underveis når tilleggsavgiftene legges til.

Etter å ha valgt reise, må du velge om du ønsker å ha med bagasje på turen. Dette koster deg 460 kroner for et kolli på 20 kg.

Deretter må du betale 92 kroner hver vei for setereservasjon dersom du ønsker å velge sete. Ønsker du bekreftelse på at bestillingen din er registrert på SMS, koster dette 24 kroner ekstra. I tillegg blir du belastet et kredittkortgebyr på 13,09 kroner når du betaler med bankkort. Selskapet krever også en sum på 64 kroner for web-innsjekking, og 64 kroner i administrasjonsgebyr. I tillegg krever Ryanair 30 kroner i visa-gebyr.

Ryanair-yeuzQxCmHs.jpg

Når alle tilleggsavgiftene er registrert kommer flybilletten på til sammen 1512 kroner.

Ekstra for sete og bagasje

Hos Norwegian må du også betale ekstra for enkelte tjenester. I utgangspunktet kostet en tur/returbillett med Norwegian på det gitte tidspunktet 2335 kroner, men prisen endte til slutt på 2631 kroner.

Prishoppet på 296 kroner skyldtes tilleggsavgifter: 69 kroner ekstra for bagasje hver vei og 118 kroner for setereservasjon.

Færrest tilleggsavgifter

Av de tre flyselskapene vi sjekket var det SAS som hadde likest utropspris med sluttpris. SAS skulle ha 30 kroner ekstra i servicehonorar i tillegg til den opprinnelige billettprisen. Bagasje opp til 23 kg var inkludert i prisen, og flyselskapet tillater at de reisende kan reservere sete gratis frem til tre timer før avreise.

Utvidet prisstruktur

Jo Torkel Gjedrem sier at flyselskapene skal oppgi priser som er inkludert alle nødvendige avgifter.

SAS3-_0tlMrAbLN.jpg

Det betyr at man skal kunne utføre reisen for den prisen som blir oppgitt som utsalgspris fra leverandøren. Er det ikke mulig, er dette brudd på markedsføringsreglene.

— Det som er problemet, er at det er blitt en utvidet struktur på disse tilbudene. For eksempel er det jo slik at det i utgangspunktet går an å fly uten bagasje. Selv om det fremdeles er slik at de fleste av oss reiser med bagasje, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet mener at de forskjellige prisstrukturene hos flyselskapene gjør det vanskelig for forbrukerne å sammenligne prisene, men de har per dags dato ikke mulighet til å pålegge en slik sammenligningspris.

— Vi ønsker et opplegg hvor man som forbruker har mulighet til å sammenligne priser hos de forskjellige selskapene inkludert naturlige tillegg som for eksempel bagasje. Slik at det blir mer oversiktlig. Vi har derfor lagt frem et forslag for EU-kommisjonen om at disse reglene må endres.

Fullfører bestillingen uansett

Gjedrem forteller at The Office of Fair Trading, som er en blanding av Konkurransetilsynet og Forbrukerombudet i Storbritannia, for en tid tilbake forsøkte å kartlegge hvilke prismarkedsføring som var mest skadelig for forbrukerne.

— Det de kom frem til var at det var de såkalte «drip-pricing»-prisene (lokkeprisene) som var mest skadelig. Det vil si for eksempel billettpriser som har en lav utgangspris, men som viser seg å bli betraktelig dyrere når alle tilleggsavgiftene er lagt til, sier han.

Konklusjonen av The Office of Fair Trading undersøkelse, viser at når forbrukeren først har gått inn på nettsiden for å bestille flybilletter, er det veldig få som avbryter bestillingen selv om prisen blir mye dyrere enn den i utgangspunktet var. De fleste gjennomfører bestillingen uansett om billettene blir dyrere.

Det har ikke lykkes oss å få tak i Ryanair for en kommentar.

Publisert
BT anbefaler

«Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

Lars Arne Nilsen avsluttet raust, ydmykt og med storsinn.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Her er Sara blitt stoppet av UP på E39: – Håpet de med vestene var fiskere

  2. Oppkast på bussen ikke fjernet etter tre dager: – En smittekilde på hjul

  3. Økende smittetrend i flere byer: – Befinner oss på et vippepunkt

  4. – Hva er det vi holder på med? La gutta jobbe!

  5. Folgefonnas hemmelig­heter er avslørt. – Ukjent for alle, og mye mer dramatisk enn vi trodde.

  6. Mulig utbrudd i Oslo: Minst tre smittet og rundt 50 i karantene etter fester